Hva er "must have" i en Norsk street-art samling ?

Mange meninger og bra er vel det. Det beste av norsk streetart er på fraflyttede hus og låver i Lofoten og Vardø samt noen andre steder. Pøbel og Dolk.

For meg:
Pøbel: KID, ICWT, Pest
Dolk: Sleepwalker, Bombsuite,PP og TR

Det var en privat kommisjon som gave til et brudepar og er derfor ikke helt representativt

1 Like

Helt enig hva du sier her gammern, men nå var da det ikke det vi snakket om. Skal du bruke det argumentet er hvert trykk av Dolk like street art som Picasso.

Ja det at vi tar det inn i stuen på lerret eller papir strider jo mot hele grunntanken i gatekunsten. Men vi må ha dem og kunstnerne, som de pusherne der er, selger til oss :grinning:

Når alt kommer til alt må vel Dolk med, men ikke hans nye ting. Av det gamle gode er dette min favoritt:

5 Likes

Dolk - Prison Painter. Min grail, og i hus etter å ha siklet lenge. Har enda ikke angret et eneste sekund på det kjøpet, men nyter verket hver eneste dag på hedersplass i stuen.

6 Likes

Har stor sans for det bildet, er nesten noe hypnotisk med det.

Har ikke blitt så mye klokere av tråden med tanke på hvordan den perfektet “norske street- art” samlingen skal se ut:) men det virker som om de aller fleste setter pøbel “Lofoten” på toppen av lista. Mange vil ha med et par Dolk motiver, litt uklart hvilke som er mest aktuelle, men kanskje motiver fra Ghetto Spedalsk. Bergenseren vil ha med Joy på lista, noe jeg selv er dypt uenig i. Det er uenigheter om Dotdotdot skal få være med i det gode selskap… Hva synes folk bør enn ha en Dotdotdot hvis man skal ha en samling over “norsk street-art” ? Jeg heller mot et ja! Så da blir samlingen for meg - dolk, pøbel, og Dotdotdot!!

1 Like

Alle vil jo ha sine favorittmotiver. Noen synes Bumfire er rått og skal henge på hedersplassen, andre noe fra Dolk eller Joy. Hadde man vært samstemt om dette her så tror jeg ikke gatekunst hadde vært så populært som det er… Da hadde det blitt Ikea-standard på det hele!

I min verden ville jeg også hatt med Martin Whatson (Eternal Reflection og et bilde hvor den karakteristiske taggingen er benyttet) i min samling.

MW har vel laget en god del på gaten? Ser ikke argumentet i tidligere innlegg over om at det ikke er streetart?

Alt trenger ikke hate USA eller McDonalds for å være streetart?

Nå det er sagt liker jeg også når det kan tillegges en dypere mening med et bilde og i Norge føler jeg Pøbel og Dolk er av de bedre på dette området og også soleklare medlemmer av en eventuell “must have”-liste.

2 Likes

Dotdotdot - absolutt Ja

2 Likes

Kan jo legge til at Dot Dot Dot handles for en rimelig penge i dag. Et Bumfire har ligget ganske lenge på finn for 2000 kr, og da begynner prisen å bli ganske akseptabel (sikkert mulig med litt pruting også siden trykket har vært lenge på finn). Jeg er forøvrig ikke selgeren og kjenner ikke Dot, men jeg har en liten samling Dot-er ved siden av Dolk, Pøbel, BOT, og noen spennende fra den store Verden.

1 Like

Kjøper du for å selge igjen på nettsiden din?

Var den til meg? Jeg kjøper for å stille ut. Det “fysiske” galleriet kommer til å være ferdig 2018. Jeg vil da lage en god gatekunstutstilling. Det jeg har i dag er ikke en god samling, og jeg vil erstatte/kjøpe inn nytt til jeg er fornøyd. Jeg kommer derfor til å ha stive priser på alt som jeg trolig vil beholde til etter 2017-18. Jeg har forøvrig flere godbiter som ikke ligger ute i nettbutikk.

1 Like

Noe galt i det?

1 Like

Nei.