Hva er "must have" i en Norsk street-art samling ?

Hva tenker folk er de viktige verkene å ha i en samling som skal representere Norsk streetart i sin helhet ? Sikkert mange her som har bygd opp temmelig gode samlinger over dette temaet :slight_smile: ?

Her er min liste:) lager kun liste over grafikk. Lov å ta med så mange motiver en ønsker, men dIden er at det skal være en samling som representerer det beste i norsk street-art.

Grafikk

Martin whatson - eternal reflection ( kun det jeg synes er ordentlig bra)

Dolk- gwt, zooicide, Kitty riot, Teddy riot ( sikkert flere, men ment det holder med 4 eks, mulig jeg kun burde gå for Nord Norge motiver ?)

Pøbel- Lofoten, ICWT, bunad ( umulig å komme unna)

Dotdotdot - protester

Hama - ? ( bør sikkert være med, men vet ikke vike motiver)

Atle østrem- ? (Bør sikker være med, men vet ikke vilje motiver)

2 Likes

Enkelt, etter at Dolk sa takk for seg, er det bare ett motiv og én kunstner som er et “must have” som du skriver.

12 Likes

Dolk har vel på ingen måte gitt seg. Men er vel den som ikke fortsetter i samme tralten som de andre. Tror nok han kommer innom “gaten” igjen sterkere enn før.

Lofoten, Teddy Riot og Crown er vel de eneste motivene jeg virkelig finner interresant, tidløs, meningsfull og smukk i utførelse.

og the last Mona sjølvsagt:-), Tar en bort kriterie om Nice utførelse er Gwt, Kid, Bombsuit og Balaclava også mycket bra imo

I overskriften sto det Street Art - Dolk har med vitende og vilje forlatt den og beveget seg inn i galleriverden og contemporary art scenen. Ingenting galt med det, men som gatekunstner er han, i mine øyne, ferdig.

2 Likes

Greit nok, men hvordan blir det relevant i forhold til verk som skal representere norsk streetart i sin helhet ?

Det blir relevant for meg fordi jeg ikke lenger mener han representerer norsk gatekunst og at jeg da er ferdig med han som gatekunstner. I et historisk perspektiv må han jo tas med selvfølgelig.

Det gir mening :slight_smile:

Enig med @Gammel_Erik. Det er kun en kunstner og ett verk som er et “must have”. Lofoten ér norsk gatekunst.

7 Likes

Dolk og Pøbel. Motiver fra Ghetto Spedalsk.

1 Like

Et must have i norsk gatekunst er vel avhengig av hva du liker og hva det betyr for deg.

Personlig synes jeg plassering, konsept og gjennomføring er hundre ganger bedre på “In cod we trust” og “portrait of a smoking-fisherman” enn spillet på surfing på Unstad.

Dolk har masse fine politisk motiver. Som hører hjemme.

Pay2 er en legende!

Whatson har mye vakkert.

Jeg liker kunst fra Østrem, … , AFK, Hama Woods, Argus… Om noe er must have - tvilsomt.

1 Like

“Must haves” avhenger etter min mening av hva man selv liker, ikke nødvendigvis motiver som er populære og som “alle vil ha”. Jeg er født og delvis oppvokst i Lofoten og har stor sans for Pøbel “Lofoten” og “In Cod We Trust”.

Nå er det selvsagt mange andre motiver jeg har sans for, men det er vel ingen jeg har samme tilknytning til som de to over, dermed er det også trykk jeg aldri kommer til å selge.

Som Erik nevner så har Dolk mange politiske motiver. Det er mange av motivene jeg gjerne skulle hatt på veggen, men det er få av de jeg har noe tilknytning til annet enn at jeg har sans for motivet. Idea painter, praying girl, gorilla head, shrink, jenta som drar på seg “fuckdoll” kostymet, gutten som stirrer på bildet av ei løkke,

2 Likes

*Fyr viser sønn og datter street art samling om 20 år:

“Her er samlingen med den ypperste representanten fra norsk street arts gulldager, Pøbel the man!”

*Sønn og datter ser seg rundt i rommet.

“Har du ikke noe Dolk?”

*trykket stemning

En norsk street art samling bør inneholde Dolk og Pøbel.

5 Likes

:laughing:

14 Likes

Akkurat den står ganske høyt oppe på lista over hva jeg håper kommer som trykk…

1 Like

Snasen sak @torulv!

1 Like

Det er kun pøbel og Dolk folk mener bør være I en slik samling ? Ingen andre ?:slight_smile:

1 Like

Det er vel sånn at en konsentrert liste av Norges sønner innen street art blir nettopp Dolk og Pøbel. Selv synes jeg at man burde ha med en dotdotdot og en mw og da disse også har gjort mye bra. Men er nok flere enn meg som tenker at Pøbel og Dolk er de som tåler tidens tann best.