Hva er "must have" i en Norsk street-art samling ?

Kanskje du skal sette deg inn i ting du uttaler deg om før du gjør det?

Jeg er ikke Pøbel og jeg har ingen anelse om hva han mener med sin kunst. Man kan jo bare tenke seg til hva slags betydning noe har…

Når man lager et arbeide med bilde av en fisker som tilber en torsk i et fiskevær i Lofoten, som en gang i tiden hadde over hundretusen fiskere som samlet seg i sesongen, men som i dag nesten ligger utdød kan man jo tenke at det ikke betyr noe.

Når man lager et arbeide på en fraflyttet garasjedør i nærheten av Unstad som viser en fisker med surfebrett. Unstad som i dag er et av verdens mest kjente surfesteder - riktignok et fåtall surfere som drar dit. Men et av få steder man surfer med is rundt seg med fantastiske bølger. Et sted som har vært som mange andre steder fraflyttet etter at fiske i Lofoten døde litt ut.

En fisker i oljehyre med håp i blikket på noen oljetanker i Henningsvær.

Jeg ville gjettet på at Pøbel både har en rød tråd i disse arbeidene og har et budskap. Men hva vet jeg?

I dag er riktignok industrien rundt torsk i Lofoten inne i vekst, men hele stedet bærer preeg av bedre tider og avhengighet av fisk.

4 Likes

Dette er min mening. Uansett, det ligger jo ikke akkurat mye dybde i din “forklaring” på fiskeren med surfebrett. Surfingen har neppe verken politisk eller samfunnsmessig betydning for andre en de som leier ut bolig, selger mat, og de som surfer. Torsken har jeg innrømmet har betydning… Hva med handikappede superhelter Eriklokken?

Synes forøvrig Friele er kul, men selvsagt helt uten mening for folk som ikke vet hvem han er.

1 Like

Konteksten som Eirik nevner handler jo om hvordan det i store perioder ikke var mye annet å ta seg til annet enn fiske, og når mye av det forsvant så stod man igjen som arbeidsløs hvor alternativet enten var å flytte eller å ikke ha noe å gjøre…Derav fiskeren som ikke har noe annet å ta seg til enn å bli med på surfingen. Se på fraflyttingen fra Vardø og prosjektet til Pøbel der. I den konteksten synes jeg absolutt ikke det er korrekt å si at det ikke er dybde i “Lofoten”.

Når det gjelder handikappede superhelter så tenker jeg automatisk på “vi skal alle dø”, man kan godt argumentere for at det ikke har all verdens dybde annet enn at det er en evig påminnelse. Til gjengjeld kan man jo si det om forferdelig mye kunst. Det er jo ikke som om det eneste Pøbel har gjort er motiver av fiskere og superhelter.

1 Like

Liker og Batman og Robin trykket. Får meg til og tenke at det er likt for alle.

2 Likes

He he. Beklager, kjøper ikke den. Det er ikke fiskere uten arbeid som surfer. Surfing er veldig marginalt i lofoten, og de fleste som surfer der kommer utenfra og har surfing som hobby. Nå skal jo ikke superheltene dø da… Hva med Julie Andrews i sin beste alder paralysert i rullestol? Symboliserer ostetollen og utfordringer for sveitsisk toll på Sveitsisk ost? Det er ikke nødvendig med desperate forsøk på å finne mening. For meg er mesteparten av det pøbel og MW, og mye av det Dolk har, uten dypere politisk eller sosial mening. Det er min personlige mening og mitt råd til samlere er å finne noe som gir DE mening, og da gjerne banale meninger uten særlig dybde.

2 Likes

Nå drar du diskusjonen vekk i fra utgangspunktet. Det var ICWT og Lofoten som ble diskutert, ikke Ghetto Spedalsk.

Jeg skrev hva som kan oppfattes som symbolikken med bildet, jeg skrev heller ikke at alle surferne er fiskere uten arbeid…

Jeg synes du bommer på hva serien omhandler, og jeg har en mistanke om at flertallet ikke deler synet ditt, men alle kan selvsagt ikke ha sans for de samme bildene og uttrykkene…

Det er ingen superhelter…

Nei, ICWT var et eksempel som jeg raskt innrømmet å ha bommet med. Det er det generelle, med relativt meningsløse uttrykk, jeg kritiserer, og viser til at hvis noen skal lage en norsk samling, ville jeg hatt som utgangspunkt verkets symbolikk, og ikke pris eller navn på kunstner.

1 Like

Hva synes du om Joy fra Bergen? :thinking:

Tror Joy (og AFK) er godt priset og til tider med budskap, men mye det samme som de andre :). Jeg liker Charlie Hebdo verket veldig godt og skulle gjerne hatt det på veggen.

1 Like

Enig ang. Laugh (Charlie Hebdo-bildet) til AFK!

AFK har mye politikk i sine bilder, spesielt de som har kommet de siste årene. Joy har mer fokus på å treffe folk med stemninger og familieverdier. Barn er viktig for ham. Det gjør at det treffer en nerve hos folk og det er de bildene som er de mest populære.

1 Like

Slik som dette?

1 Like

Er det ikke Joy som har laget Pippi-bildet der hun har skutt hesten sin? :joy: Vet ikke om det hadde nådd datteren min, men … :blush:

1 Like

Det er faktisk et av de mer politiske bildene til Joy. Her må man ta med konteksten der gatepiecen er oppført. Den ble først sprayet på Toys’R’Us i Åsane sammen med en afrikansk barnesoldat. Når vi ser en afrikansk barnesoldat blir vi knapt påvirket, vi er blitt imune, men når vi ser kjære Pippi med gevær i hånden reagerer vi, hun som skal være så snill og grei. Joy ønsker også at det er et tankekors at der vi kan kjøpe Pippi-leker kan vi også kjøpe lekevåpen som ser så ekte ut at det er vanskelig å skille leke fra våpen. Hva gjør dette med barn når vi lager lek av krig? Har dette en uheldig effekt på barn? Ville Pippi skutt hesten? Fokus på barn og deres mentale helse.

6 Likes

Joda, synes bildet er kult, jeg. Men hadde ikke kjøpt det til barnerommet. :blush: Irriterer meg ofte over at jeg ikke kjøpte et Joy-bilde når jeg hadde sjansen. Tenker da på et spesielt. Takk for Åsane-info. Det visste jeg faktisk ikke. :+1:t2:

"Must have til barnerommet"Føler at diskusjonen sporer litt av :wink: Men helt seriøst …“joy” bør være I en slik samling? Vet knapt hvem det er, har jo sett noen motiver på net men ingenting som jeg har tenkt at det er veldig høyt nivå på ? Noe jeg ikke har fått med meg? Eller er dette en intern bergens greie ?:slight_smile:

1 Like

Jeg bare sier at hvis du har huet i ræva, så ser du bare dritt (eller mørke, avhengig av om du vil ha det bokstavlig eller symbolsk). Det betyr ikke at alle andre bare ser dritt.

Noe av utfordringen med gatekunst er at det som oftest er laget et sted, på et tidspunkt og i en sammenheng som ikke gjenspeiles i et senere trykk. Du mister ofte konteksten fordi arbeidet ikke ble laget for å trykkes opp og rammes inn og henges på din vegg.

Hvis du hadde lest hele tråden, så hadde du sett at jeg i utgangspunktet poengterte at jeg ikke synes Lofoten er det bildet som står mest ut av de fisker-bildene til Pøbel. Der synes jeg det jeg ser av symbolikk og betydning av ICWT er mer imponerende. Jeg valgte deretter å understreke at du snakker om et bilde som er laget på et spesielt sted og mest sannsynlig med en rød tråd sammen med noen andre i samme område. Betyr det at alle bildene til Pøbel handler om det samme? Neppe. Betyr det at det er laget samtidig som alle andre bilder i samme område? Nei.

Om betydningen av Lofoten vet jeg lite. Det kan være en illustrasjon på at man finner andre inntektskilder enn fiskenæring. Det kan være at fiskerne nå surfer. Det kan være at samfunnet endrer seg. Det er ihvertfall tvilsomt kun det du ser: en fisker med et surfebrett. Det må nok ses i sammenheng med hvor det ble laget, når det ble laget og i sammenheng med noe av det andre som samme artist laget. På lik linje som Ghetto Spedalsk må ses på i en annen sammenheng. Hvis du ikke klarer å se på Street Art i den konteksten det ble skapt er det tvilsomt at Street Art er riktig kunstform for deg.

Opprinnelig skrev jeg også at jeg synes at “Must Have” er noe som betyr noe for deg. Hvis jeg skulle sagt hva “must have” er for meg, så hadde jeg laget en liste med bilder og hvorfor jeg ønsker meg disse på veggen. Da må de ses på i sammenheng med hva Street Art betyr for meg.

Jeg på lik linje som Street Art har en relasjon til Graffiti. For meg hører hele kunstformen primært hjemme der den ble skapt. Jeg reiser verden rundt og ta bilder av Graffiti og annen Street Art. De bildene betyr noe for meg. Det betyr ikke at jeg ikke har noen bilder som jeg setter pris på som er trykket opp eller laget på et media som egner seg å ha på veggen.

Blant mine favoritter:

  • Martin Whatson - “Buffers”. Elsker det at han har med noen tags fra Oslo Graffiti. Jeg liker måten han har fanget opp “buffingen”. Konseptet med at gatekunst lever der og da illustrert i flere dimensjoner.

  • AFK - “Laugh”. Det er for meg politisk korrekt. Det er laget på et spesielt tidspunkt i tid. Diskusjonen har vært opphetet omkring bildet og hvorfor han valgte å trykke det. Bryr meg ikke. Jeg liker det på min vegg.

  • Pøbel - “ICWT”. Min tolkning av dette er; en illustrasjon på at samfunnet går til grunn fordi man har lagt alt håp på fisken. Og så kan man jo igjen trekke det videre til religion og mye annet. Jeg har vært en rekke ganger i Henningsvær og synes det er et fint bilde på historikken til stedet. Så for meg er dette en rekke symboler fanget opp i et bilde.

  • La Staa - “Natural Born Skiers”. Jeg synes dette er et fint bilde på norsk kultur.

  • DotDotDot - “Vandal King”. Kom tilfeldigvis i samme tidsrom som jeg ble far. For meg betyr det sikkert noe annet enn for andre.

Jeg har masse annet på veggen også. Det meste fordi jeg liker bildene. Ikke fordi det er noe viktig symbolikk som er godt illustrert. Jeg kunne ønske meg “Lofoten” også. Mest fordi jeg synes bildet er kult og passer fint sammen med ICWT. Jeg synes dog at prisen har blitt for høy… :wink:

6 Likes

Hvem har sagt at det er ment for barnerommet? :grinning:

1 Like

Ifølge prisingen på trykkene til JOY er han helt der opp med DOLK… Men han slår godt an hos bestemødre. De har vel penger…
AFK er langt mer edruelig. Samt en bedre kunstner synes jeg.

2 Likes