Gatekunst som en investering

Ingen fasit, men å kjøpe på release for så å lage annonse på finn/ebay før man har det i hende er nok det verste.

1 Like

Hypotetisk - la oss tenke at vi hadde diskusjonen om Lofoten var en god investering i januar 2013. Da kunne du får Lofoten for 15K.
Hadde spørsmålet “Hva med ham som kjøpte Lofoten til 15 000, fremdeles en god investering??” hypotetisk blitt stilt da, kan enkelt i dag fastslå at svaret er et klart ja.

Vi kan altså fastslå at kjøp av Lofoten for fire år siden til en relativt høy pris hadde vært en god investering.

Så det virkelige spørsmålet nå “Hva med ham som kjøpte Lofoten til 24 000, fremdeles en god investering??”. Det vet vi ikke. Om en ser bakover og antar at historien danner empiri, altså at de grunnleggende faktorene fortsatt er tilstede, vil prisen fortsette å stige. Empiri og prediksjoner blir svakere jo lenger fremover en forsøker å beregne i tid: “det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden” :slight_smile:
En må altså være klar på tid og forutsetninger, eller de grunnleggende faktorene.

Så, når det er nevnt, mener jeg en stort sett kan gjøre gode investeringer innen gatekunst nå som vil holde seg hvert fall fem år fremover i tid for:

  • Pøbel
  • Dolk
  • Martin Whatson
  • Sandra Chevrier
  • Delvis Pushwagner, med de verkene som på en måte skiller seg ut fra den gemene hop
  • Delvis DDD

Det endelige og riktige svaret på om investeringen var bra vet vi om fem år, eller når en selger.

1 Like

Hei jeg ser Lofoten blir trekkt fram som et eksempel her hele tiden om den ville ferden oppover ifra slipp. Hva med den enda mer ekslusive Maria som det bare er 50stk av gul og blå (lofoten er det 65 av stor og 65 av liten). Den ligger jo å slenger på finn for 8500,- er det en god investering?

Dolks «Teddy Riot» ble utsolgt på kort tid i 2010 og kostet da i underkant av 2000 kr. I dag omsettes det samme bildet for rundt 35.000 kroner på annenhåndsmarkedet.

Slik finner du kunstskattene (tv2.no)

Jeg vil tro at alle som kjøpte denne på release og som har solgt den igjen, har solgt med fortjeneste. Om enn ikke mye.

Men om det er en god investering? Jeg vet ikke. Heller mot nei. Man kan uansett ikke forvente at alt en kunstner lager, skal gå rett til himmels. Eller?

La oss anta at selger kjøpte Maria for 2K. Avkastningskravet til selger, forenklet, er 50%. Da vil alt over 3K gi en god investering for selger.
En kjøper kan da overta Maria for 4K og selger vil være fornøyd.

Videre er det opp til den enkelte å gjøre sine egne vurderinger om pris en er villig til å betale og vurdering av fremtidig marked. Det anbefales da, selvsagt, å følge markedet.

Om noe er en god investering vet en ikke med sikkerhet i dag. Om noen er villige til å kjøpe Maria for, eksempelvis, 12K om to år kan en si det er en god investering i dag.

1 Like

Hvor mye pleier dere å bruke på et verk? En liten god tegning pleier som oftest å koste 10 000 kr. Eller går diskusjonen ut på å investere i gatekunst trykk?

1 Like

Jeg pleier å bruke 20 til 60 tusen på et verk.

Det har vært interessant å lese alle tilbakemeldingene på mitt spørsmål, og som mange av dere er inne på så er det ikke et entydig svar på dette.

Hva er en god investering?
Tanken bak mitt spørsmål var ment i et lengre perspektiv og kunstverk som alt har vært i markedet en stund. For nye verk hvor investeringskostnaden ofte er lav har historikken vist at man ofte kan doble pengene på kort sikt.

Et raskt søk på finn viser at det ikke er unormalt med 20K-40K for mange gatekunstverk. Prisstigningen har vært høy de siste årene og sett mot mer etablere kunstnere har de til og med langt overgått prisene.

De aller fleste kjøper nok primært kunst som de liker og som blir hengende på veggene i årevis, meg inkludert. Når noe først har blitt hengt opp har det en tendens til å bli hengende :slight_smile:

Når man kjøper et kunster til 20K-40K som man liker og ønsker å ha på veggene, så ønsker jeg allikevel at sparepengene ikke skal gå “tapt” om man skulle ønske å selge etter 10-20 år. Her er jeg skeptisk og derfor mitt spørsmål til forumet.

Innleggene har forsterket mine antakelser, men det vil nok dessverre ikke stoppe meg fra flere fine kjøp framover :blush:

2 Likes

Har du lyst å investere? Jeg har en Dolk du kan kjøpe billig! Original ( ikke trykk )Carcrush i ed 25. Kjøpt på utstilling for 27 000. ( Dette var ett åpningstilbud fra Galleri SE. Bildet kostet 30 tusen dagen etter fra galleriet. Innrammingen kostet også noen kroner…Kom gjerne med bud!! Skambud er helt okey!
Only for you my friend -special price!!:slight_smile:
mvh Jeppe ( tlf 924 17 062

1 Like

Swett diskusjon… Anbefaler å se BBC sin dokumentar “The Banker’s Guide to Art”… Hvordan 1k$ kunst blir verd 1m$ :sweat_smile:

https://m.youtube.com/watch?v=WVi9XNY4plg

3 Likes

Dette må jeg si var en svært interessant tråd med mange interessante meninger om street art, både fra dem mer positive og dem litt mer pessimistiske :innocent: #NoHardFeelings :wink:

…nå er det bare å følge med på Finn.no fremover og satse på at noen får kalde føtter etter å ha lest denne tråden :smile: #mulighetforgodekjøpfremover?

Personlig så tror jeg StreetArt vil bli mer og mer populært fremover ettersom “ungdommen” vokser opp og får mer penger… det vell dem som er hoved målgruppen (30-40år) ?. Det er nå også mer akseptert med street art på kontorer og i det offentlige rom enn hva det var tidligere.

Jeg vil fortsatt bruke pengene mine på Dolk, Pøbel, Martin Whatson, Snik, Bambi og andre lignende fremover… Forventer ikke å tjene 10talls tusen på hvert eneste print så kanskje litt off i forhold til topic “god investering”. Men for meg er en god investering noe jeg kan selge for samme pris eller mer (ønsker fortrinnsvis det siste) :joy:
Selv har jeg ikke noen Banksy, men jeg mener også helt klart at prisene for hans bilder er kunstig høy. Betale flere hundre tusen for ett usignert print (?). Nei takk…

Verd å huske at høy avkastning normalt også betyr høy risiko… Alle markeder har også svingninger… Litt nedgang betyr ikke undergang :smiley:
Blir spennende å se tilbake om 5år på hvor streetart haren hoppet :rabbit:

God kveld

6 Likes

He-he-he … morsomt å se på “gamle” tråder.

Her diskuterte vi for under 2 år (!) siden om Lofoten til 24K var smart å kjøpe. Går vel nå for litt under 40K.
Og Dancer til 20K. Går vel nå for rundt 30K.

Skal bli spennende å re-visit synspunkter om Push kunst om en to-tre år … :wink:

2 Likes

Dancer går vel strengt tatt for 23-25 vel?
Eller det noen salg jeg ikke har fått med meg?