Gatekunst som en investering

Hei

Det er nå et par mnd. siden jeg ble medlem av kunstveggen, og det er med stor interesse jeg har lest de ulike innleggene på forumet. Det finnes uten tvil mye kunnskap og engasjement blant medlemmene.

Som ny har jeg observert at mye av innleggene dreier seg rundt Chevrier, Dolk, Pøbel, AFK, DOTDOTDOT etc… Personlig liker jeg uttrykksformen og syns derfor kunstveggen er et spennende forum.

Gatekunst har de siste årene fått mye fokus og vi kan til og med lese at den har blitt stueren og kommersiell. Et raskt søk på finn.no viser også at det ligger veldig mange verk til salgs som bekrefter dette. Dette gjenspeiler seg også i prisene på verk fra mange av kunstnerne.

Jeg ønsker gjerne å høre deres vurdering av gatekunst som en investering framover. Har all hypen de siste årene skrudd prisene for høyt opp og er faren stor for verdinedgang for mange av kunstnerne når hypern har lagt seg?

Gjerne sett i en sammenheng med våre mer “folkekjære” kunstnere som Sand, Nerdrum, Nupen etc… hvor det har vært en beskjeden verdiøkning de siste 10 årene.

1 Like

Min personlige mening er at det generelt ikke er en god investering i det lange løp.

Her er det selvsagt noen unntak. Banksy feks regner jeg ikke med at kommer til å miste populariteten, og kommer til å være en av 2000 tallets store i kunsthisorien. Samme med Kaws. Connor Harington, Invader og en del andre kommer kanskje også til å holde seg men kanskje ikke på samme måte.

Døde kunstnere som allerede er en del av Warhol, Keith Haring, Lichtenstein,

Jeg klarer ikke å se at afk, dotdotdot og whatson kommer til å gå inn i kunsthistorien i det heletatt, da de i utganspunktet ikke tilfører noe nytt. Dolk og pøbel kommer etter min mening også til å miste seg og bare bli en “stensilkunstner” som kom etter banksy, og jeg tror ikke disse vil ha noen stor verdi for neste generasjon. Personlig så tror jeg ikke de trykkene jeg sitter på kommer til å ha noen stor verdi om 20 år.
Til sammenligning så kan du få en signert Picasso eller Munch for det samme som et dyrt Dolk trykk, det sier litt om hypen (etter min mening).

Sand ser jeg vell heller ikke for meg at kommer til å stige i verdi, allerede høyt priset og ikke noe spessielt egentlig. (mulig det kun er fordi jeg personlig ikke liker kunsten hans)

Nerdrum og Nupen kommer til å være en viktig del av den Norske kunsthistorien og vil nok holde prisen greit, men disse er ganske høyt priset allerede i dag. De samm kan muligens også sies om Pushwagner. Her tror jeg at eldre motiver kommer til å holde seg bedre enn de nye (her er jeg nok også preget av at jeg ikke liker masseproduksjonen og gjennopptrykk av gamle motiver som “han” har drevet med de siste årene).

Du nevner Sandra Chevrier og her kommer nok prisen å stige en stund til. Jeg tror ikke hun heller kommer til å bli en de store for ettertiden (muligens preget av at jeg er litt lei fine jenter med superhelter på)

Min konklusjon blir vell at det kun er de virkelig store navnene som kommer til å holde seg for ettertiden og det er her du handle hvis du skal ha noe som holder verdien ut livet. Resten blir nok tilnærmet verdiløst hvis du tenker penger.

Men alt dette blir kun mine egne personlige spekulasjoner, og jeg tar som regel feil :stuck_out_tongue:

11 Likes

Spot on Phly! Selv er jeg veldig usikker på Conor, men det er lov å håpe :slight_smile:

2 Likes

Har tro på Dolk. Det er det navnet som kommer til å dukke opp når folk søker på gatekunst.
Det at han tør kjøre på videre med noe helt annet viser og at han har den edgen de andre som nevnes her ikke har… Afk er bra på gaten, men trykkene blir for “barneromsvennlig”

1 Like

Ser det jeg skulle skrive om døde kunstnere falt ut av en eller annen grunn så tar det her.

Døde kjente kunstnere som allerede er en del av kunsthistorien innen popart feks warhol, Lichtenstein, Keith Harring, Basqaite osv vil etter min mening være trygge kjøp. Disse er allerede høyt priset og har hatt en voldsom prisstigning så vi kan nok ikke forvente at det forsette i samme tempo men at det er en trygg plass å plassere pengene er jeg ganske sikker på.

2 Likes

SELG, SELG, SELG!!

Jeg tror at prisene har stabilisert seg etter en kunstig prisøkninger på diverse trykk for 2 år tilbake i tid… Er mange brente flippere som skaper uro på Finn akkurat nå, men prisene på eldre trykk vil gå oppover. 2017 blir et fyrverkeri :fireworks:

4 Likes

Skille mellom det som er bra og det som ikke er det kommer til å bli veldig tydelig. Av norske kommer både pøbel og dolk til å stå igjen, begge kommer til å stige i pris i åra fremover. Det er sykt mange flippere for tiden, det er et problem for stabile priser :wink:

1 Like

Noen klassikere vil holde seg da de har vært en viktig del av å bygge opp det vi i dag kjenner som gatekunst. ALLE som kommer etter det og rører en stensil er det bare å glemme, aka alt nytt det siste 6/7 årene.

2 Likes

Tror du tar feil.

Internasjonalt er det lite interesse for Pøbel. Dolk priser på alt annet enn de største klassikerne går nedover utenfor kongeriket.

I de nærmeste årene kommer MW som en kule forbi både Dolk og Pøbel.

1 Like

At det muligens ikke er så stor internasjonal interesse for Pøbel er vel neppe så rart, mesteparten av det Pøbel har laget er jo veldig Norsk. Det skal bli interessant å se resultatet av turen til Russland.

Når det gjelder MW så må jeg ærlig talt innrømme at det vel knapt nok er et eneste verk jeg finner interessant. At det finnes et stort internasjonalt publikum får så være. Love Cops er kanskje det eneste jeg har nogenlunde sans for.

Rent personlig er jeg ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

1 Like

Det samme sa de på 1600-tallet om Rembrandt. Det kommer et par nye i 2017-18 som forhåpentligvis fyller vakuumet etter Dolk, Pøbel og DOT som har vært mer opptatt av å være kreativ i utlandet enn hjemlandet sitt de siste 3-4 årene (bortsett fra å selge trykk fra Norge). Er synd at norske kunstnere må utenlands for å bli anerkjent i Norge… Håper og tror du tar feil, men er en annen type stensil som kommer til å sette sitt preg i framtiden enn som Gudfaren DOLK.

Hva har MW tilført gatekunsten som ikke var der fra før? Ja, han lager mye “fint” men det finner du også i hyllene på IKEA/Skeidar/Nille.,

Om noen av de norske står igjen er det Dolk.

2 Likes

…og Pøbel

MW har skapt et eget uttrykk som svært mange nå kjenner. Selv om han kanskje ikke skapte stilen, har han klart å gjøre den til et gjengkjennbart varemerke. Man kan like det eller ikke, men det selger.

Eget og eget:p både Banksy og dolk har tagget dyr og figurer før Whatson :wink: liker veldig godt whatson selv og det er veldig “wife friendly” motiver.

Ser du skriver han ikke har laget stilen! Men liker begge disse motivene så lar bildene stå!

1 Like

Er så fin den banksyen

1 Like

Nå kan det hende at jeg har en annen forventning til hva en god kunstinvestering er da jeg jevnlig ser verker gå fra 10 000 til 100 000 og videre oppover. Men stopp litt opp og tenkt dere om, tror dere virkelig de “nye” gatekunstnerene kan komme seg til de nivåene?

Uten omfavnelse av noen form for akademia, etablerte gallerier og museer er det også vanskelig på sikt å kalle det noe annet enn overpriset pynt?

Så hvilke kunstnere er det håp for? I Norge er det nok bare Dolk. Pøbel kan ha så kule ting han bare vil, men uten utstillinger er det vanskelig å bevise at man kommer noen vei og videre vanskelig å bli tatt seriøst.

Utlandet: Bast, Vhils, Swoon, Faile, Shepard Fairey

Utlandet kanskje: Blek Le Rat, Paul Insect, How & Nosm, Cleon Peterson og sikkert flere

Noen er allerede legender: Banksy, Futura, Barry McGee, Kaws, Os Gemeos og Kenny Scharf.

Hvis du er samler av street art og målet ditt er å tjene penger ville jeg brukt mine kroner på en av de i legende kategorien. Personlig eier jeg ikke et eneste verk av noen derfra (da snakker jeg originaler), men eier noe fra de andre kategoriene. Her handler det ingenting om hva jeg syntes ser bra ut, men mer hvor de er, hva de har gjort og hvilke mennesker de når ut til.

Jeg sier ikke her at det ikke er mulig å doble pengene sine på en eller annen lurifaks, men jeg ville ikke sittet og ventet 10 år med å selge hvis det er penger som er motivasjonen din. Jeg kan garantere dere alle at disse nye stensilkunstnerene ikke kommer til å være en del av noe viktig om 10 år.

6 Likes

Som Gard sier.
Og en en litt annen måte å se det på: Det originale spørsmålet til Smaug er “gatekunst som en investering”. Svaret på dette er kategorisk nei. Det kan ikke investeres i gatekunst, bare en versjon av den på papir eller lerret. Så må disse verkene/kunstnerene ta steget videre med utstillinger og skikkkelige gallerier i ryggen før de eventuelt blir omfavnet av det internasjonale samtidskunstbegrepet. Først da kan det bli en god investering. Det kommer aldri til å skje med for eksempel MW - bare glem det.

1 Like

Hva legger folk i en “god investering” da? Om man selger med et par tusenlapper mer enn du betalte, så er det jo en fortjeneste der.

Godt spørsmål @Bakart . Her på tråden handler det bare om penger, men for meg og forhåpentligvis mange andre handler det om å investere i noe som gir kvalitet i hjemmet, møterommet, kontoret etc. Vi investerer i godfølelse og lykke. Tror neppe mye gatekunst vil stå igjen med “Munch priser” om e.g. 100 år, som flere er innpå her. Jeg tror videre at vi må være realistiske og innse at mesteparten av det vi har kommer til å tape seg i verdi, og man må godta å selge med tap. Det er vanskelig. Personlig kan jeg godta det så lenge verkene har flere dimensjoner enn bare pengeverdi.