Brannfakkel-alarm

OK takk for svar :+1:t2:

Flipperveggen.no :+1:t2:

1 Like

Hvorfor liker du ikke at Dolk prøver noe nytt, når Sandra får pepper for å fortsette med det samne. Opplever det litt motsigende. Gjelder det bare noen kunstnere? Tenkte det var fint at kunstnere utviklet seg jeg…og går videre…?

7 Likes

Liker at Dolk prøver noe nytt. Han er modig. For min del mistet jeg piffen når han selv viste gatekunsten ryggen. (Det fremsto iallefall slik i det store intervjuet med ham.) Jeg gikk videre, akkurat som ham, fikk nok, mistet troen, ble lei, etc.
Diskusjonen gikk videre derfra fordi folk mener at gatekunstmarkedet til Dolk er så fantastisk og aldri kommer til å stagnere, mens jeg mener at det mister momentum fordi at stensilkunsten hans ikke er stor nok til å leve sitt eget liv videre.

3 Likes

Jeg ser at du Ingrid savner:

“et mer modent fagspråk både angående teknikk, markedsføringsform kunstnerne har valgt, konsept, komposisjon, budskap, samt kunnskap om og interesse for kunstnerne som har skapt kunsten det snakkes opp om her inne.”

Det er selvsagt et adekvat og velartikulert savn, men vi bør ikke glemme at Kunstveggen er et lavterskeltilbud som er inkluderende i sitt formspråk og vi bør vel ikke skremme vekk diskusjonsdeltakere ved å forvente en elitistisk fagspråkdrakt og kunsthistorisk bakgrunn og detaljkunnskap om kunst og kunstnere? Personlig setter jeg pris på at folk deltar med sine bidrag uansett bakgrunn og kompetansenivå og at man benytter det vokabular man har uten å frykte at man dummer seg ut ved å avdekke manglende spisskompetanse om tematikken som diskuteres.

Det finnes flere andre arenaer hvor man diskuterer på ønsket høyt faglig nivå, men da blir det fort høyterskeltilbud hvor folk flest føler seg ekskludert. Dette var nok også en av flere årsaker til at gatekunst ble så populært. Kunsten møtte folk flest der man befant seg, uten at publikum måtte bevege seg inn i gallerier og bli møtt av terminologi og fagspråk som man ikke identifiserte seg med.

11 Likes

Jeg syntes denne Splitcity magasin lenken hører hjemme i denne tråden. He-he

http://splitcitymagazine.com/news/2017/07/09/notert-street-art-sterilisert-parfymert-og-kremert/

1 Like

Hva som er “rett og galt” på dette forumet er vel egentlig ganske klart å tydelig her;

Dette er brudd på retningslinjene her på kunstveggen. Se første punkt under regler for bruk av kunstveggen. Jeg oppfordrer faktisk moderatorer til å bli strengere på dette området. Det eller så må man kanskje innføre en ny regel som tilsier at flipping her på forumet er et brudd på retningslinjer. Vil vi det? Nei spør du meg. Ikke fordi jeg selv driver med det. For meg går det mer på prinsippet at kjøp og salg er mellom de involverte. Hva noen velger å gjøre med sitt verk, eller sine penger har hverken du eller jeg noe med å gjøre (så lenge det er innenfor norsk lovverk).

La meg legge til at jeg anser det som en fordel at flippere får lov til å være aktiv her. Det gir miljøet en bedre oversikt/kontroll på hva som rører på seg. Da har en også mulighet får å ytre sine meninger om pris etc. Ja, så lenge vi klarer å holde det sivilisert. Fruktig spør du meg. :slight_smile:

Er ikke det litt av sjarmen med dette forumet? Ønsker jeg å prate med fagfolk ringer jeg de direkte. Selv har jeg fått god hjelp fra bl.a. @azidops når jeg skulle gjennomføre et litt større kjøp. Jeg er svært ny i dette miljøet, men hadde det ikke vært for kunstveggen hadde jeg ikke fått øynene opp for kunst i den grad av interesse jeg har nå.

6 Likes

Noe av det beste jeg har lest på KV siden jeg meldte meg inn her, @gnageren🏆

Jeg ser de samme tendensene her som på UAA. Det er synd å se, for hele opplevelsen med forumet blir ødelagt. Godt noen skriver som @gnageren og belyser dette på en god måte!:raised_hands:t4:

2 Likes

Rakke ned på var flåsete. Jeg mener “si min menig om innenfor rammene av det som er tillat på KV”. Jeg kommer også til å aktivt prøve å “sabotere” salgstrådene deres ved å selge de trykkene jeg får tak i til kost. Det er bare å spørre om hjelp ved release, jeg skal gjøre mitt beste :slight_smile:

Og jo, det gjør jo det hele litt mere interessant med litt diskusjoner innimellom, men det blir jo ingen duskusjoner av det om man ikke har gjort seg opp en mening om ting man liker eller ikke liker?

Jo, det er jo nettopp det jeg mener!! :slight_smile:

2 Likes

Ja jeg ønsker enhver diskusjon velkommen så lenge vi forholder oss innenfor KV’s regelverk. Altså, holder oss litt sivilisert. Litt temperatur er jo bare positivt. Diskusjoner er bl.a. det som holder liv i forumet.
At du ønsker å være behjelpelig med å skaffe verk til kostpris er jo bare hyggelig. For ja, “rakke ned på” er flåsete men du påpeker jo at det ikke var helt det du mente. :slight_smile:

Så bra. Da er vi jo også enig om den saken. :slight_smile:

Er denne tråden (overskriften iallefall, ettersom selve tråddiskusjon har sporet litt ut fra begynnelsen her) fortsatt aktuell og folk sliter med å kvitteseg gatekunsten sin?

Selv så vil eg gjerne påpeke at SNIK og SC sine nye printslipp gjekk på sekunder på GP og GaleriCOA iallefall. Noen som har besøksantallet på utsillingen i Berlin? Mitt beste tips er at det var bra eller bedre enn ventet?

Har fulgt med litt på finn.no og f.eks SC og MW sitt print “Cage of Two souls” fantes der 6 stk av til salgs ila den siste måneden, priset fra 13900 til 18000kr, og alt er solgt ila perioden. Dette er signaler som for meg forteller meg om et marked i fortsatt oppgang? Eller er dette kun fordi MW er blitt enda mer populært? Uansett er de jo begge innenfor noenlunde samme sjanger…

Meninger og tanker rundt trådoverskrifen, nå ca 2 måneder ettter tråden ble startet og sommeren har lagt seg?

Ps: er ny i gamet, og derav både lavt teknisk vokabular, kunnskap og mye annet - men hadde det ikkje vert for kunstveggen forumet hadde interressen min aldri tatt fyr på samme måte som den har gjort. Så takk til alle som bidrar :slight_smile:

“Har fulgt med litt på finn.no og f.eks SC og MW sitt print “Cage of Two souls” fantes der 6 stk av til salgs ila den siste måneden, priset fra 13900 til 18000kr, og alt er solgt ila perioden.” Heelt sikker på dette? :slight_smile:

Beklager. Ser nå av kun 3 av de 6 eg tenkte på er solgt. Her har eg blandet to print fra SC.
Se bilde lagt ved. Der var og en annonse fra Haugesund tror eg til ca 15000kr, den var markert solgt også. Så her ligger jo fortsatt 3 stykker til prisen av 13, 13.5 og 18 000 kr.

Takk for observasjon!

Nå er jeg pirkete, men rett skal være rett. Inkluderer du den 8/10 HF, så ligger det også en annen HF til salgs på finn, altså 4 stk versjoner av denne :slight_smile: Og vi vet ikke noe om salgssummer. Ikke noe problem å få solgt kunst, kommer bare an på pris. At ting blir utsolgt fra GP etc betyr ikke alltid så mye, markedskreftene/interessen i etterkant betyr mer.

2 Likes

Rett SKAL være rett - så takk for det. Men nå sporer eg tråden av tema igjen.
Hva er dine tanker rundt street-art og følger du mye med selv?

Ny Banksy-rekord: 4.1 MNOK for Tesco soup can lerret.

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/contemporary-art-evening-auction-l17024/lot.47.html

2 Likes

Pluss salær? Bra resultat for banksy :relaxed:

Inkludert buyers premium. Er plutselig litt usikker på om det er Banksy-rekord likevel - hører han har solgt andre lerret tidligere for opp til 7-8 MNOK. Det kan sikkert noen andre her inne mer om?

Tror det er ganske langt unna rekord egentlig…og tror ikke valuta kursen har noe å si her… hehe.

Keep it Spotless is an absolute winner of this list, hammer price of mind-boggling $1,700,000
http://www.widewalls.ch/10-most-expensive-banksy-artworks-at-auctions/keep-it-spotless/

Det er ganske tøft! Banksy er rå!

Jeg mener streetart er på vei til å bli mer populært… tidligere følte jeg streetart var for hipster kategorien.
Nå opplever jeg at folk i alle kategorier kan kjøpe streetart. Flere av de siste jeg har solgt noe til siste året er godt over 50 og ønsker noe “nytt” på veggen hjemme.
Det blir vell mer og mer godkjent med streetart i det offentlig rom og flere og flere kommuner kjøper streetart for å plassere dette på byggene sine… Dermed blir det også mer godkjent å ha det hjemme på veggen… liker trenden :smiley:

Så om det er en døgnflue så tror jeg dette døgnet kommer til å vare i mange år til…

7 Likes

Flere en Banksy som har laget den der !:relaxed:Banksy + Damien Hirst =$$$$$$€