Brannfakkel-alarm

Gode poenger.

Til info har nå KV over 1400 registrerte brukere, X-antall tusen har signet opp på mailinglisten og vi har i det seneste hatt over 15.000 unike treff i mnd. (statistikk fra Google analytics). Det interessante er at veldig mange kun leser på forumet, uten å poste eller lage seg en bruker. Forumtrådene begynner å komme høyt opp på google sine søk, du kan jo teste å søke på flere ulike kunstnernavn i incognito-mode på nettleseren din, da vil du se hvordan KV kommer opp for de ulike :slight_smile:

3 Likes

offtopic: jeg tror fremdeles google bruker din historikk i fht relevante treff, så at du spesifikt søker opp kunst og får opp kunstveggen tror jeg ikke er helt tilfeldig.
Ontopic. jeg tror nok at mye som skrives her inne leses av mange og at påvirker mange selv om de ikke deltar i debatten selv. Jeg vil tro at de som ikke deltar selv ofte påvirkes mer enn de som deltar og da kan sterke meninger fra personer her inne påvirke i stor grad når man har dominerende personligheter og hersketeknikker brukes flittig.

2 Likes

Enig med deg. Ganske åpenbart med tanke på hvordan psykologi virker i grupper, media m.m.

Sant! Vi alle husker jo Pushwagner-effekten herjet for under 1 årsiden😎

Jepp, derav “incognito-mode” i leseren (som jeg skrev), evt. en helt clean brower hvor du ikke er logget inn hos Google…

1 Like

Jo, men ser dere ikke ironien i dette?
Noen av oss prøvde, på en objektiv og hyggelig måte, å advare mot for eksempel Push sin løpske førerløse kjerre. Vi fikk kjeft da for å være helt på jordet og nå får man skylden for å ha snakket ned verdien!

Jeg tror noen totalt overvurderer innvikningskraften til disse foruminnleggene :slight_smile:

3 Likes

Bra, da er vi jo enige da, vi bare utrykker oss litt forskjellig :smiley:

Du har jo et poeng her :smile: ingen hørte på advarslene rundt Pushboblen.

1 Like

Sitter og venter i spenning på at Pøbel sin Lofoten skal komme på billigsalg…selv om jeg har mine tvil! :grinning:

Og jeg venter i spenning på å få kjøpe Lofoten til markedspris.
Selv det kan jeg - etter over en måned på jakt - åpenbart ha mine tvil vil skje. :face_with_thermometer:

4 Likes

Om ikke billigsalg så bare til salgs, gi beskjed om du har noe Dolk til salgs :slight_smile:

3 Likes

Push-bobla er jo artige saker :relaxed:finart åpner pushwagner utstilling i Bergen til uka. Forhåndssalg har angivelig Vært helt heftig, og der har blitt solgt flere oljemalerier til godt over millionen per stk ! Det bobler og bobler i markedet :relaxed::relaxed:

1 Like

Det er godt mulig at Push også har god kunstnerisk verdi, og at det ikke BARE er bobletilstander :slight_smile: ? Han skiller seg ut, og det er mer enn jeg kan si om mye av dagens stensilkunst.

Kan legge til at jeg selv venter på Garcón, som skal henge over middagsbordet, innkjøpt fordi vi (fam.). liker det, og ikke som investering.

Godt svar.

Kunne ikke vært mer enig i det du sier her.

Gleder meg til den utstillingen✌

1 Like

Disse postene har fått meg til å fundere en del på hva som er “rett og galt” på et forum. Det går ikke an å rope høyt på KV, bare mye og ofte. Høyt er i prinsippet umulig fordi vi alle har samme stemme, uansett bakgrunn og størrelse på kunstsamling. Bruk av hersketeknikker er de fleste av oss skyldige i, mer eller mindre ubevisst, inkludert undertegnede.

La meg komme med noen meninger med dertilhørende argumenter:

  1. Liker ikke Dolk fordi han har snudd ryggen til stensil/gatekunst. Kan han gjøre det, kan jeg også.
  2. Liker Push sitt uttrykk, men solgte det jeg hadde av ham fordi jeg ikke setter pris på det komersielle maskineriet. Det ivaretar ikke eksisterende samlere fordi de kun tenker profitt.
  3. Sandra Chervrier må få pepper fordi hun ikke har gjort noe nytt på 5 år. Bare det samme om og om igjen. Hun er snart like vanlig på norske vegger som furupanel.
  4. Flippere må rakkes ned på av en enkel grunn: det handler kun om pengene, ikke kunsten og det verste jeg vet i hele verden er grådighet.

Denne listen kunne vært mye lengre og den kommer til å bli det også. Simpelthen fordi de samme følelsene som får Gabba til å måtte skrive et innlegg å beklage seg over andres negativitet er akkurat slik jeg føler det når vektskålen vipper andre veien. Det er min plikt å balansere regnskapet når regnbuene stråler og hallelujastemningen står ukritisk i taket.

14 Likes

Spot on!

Jeg er enig i mye av det du skriver her men lurer litt på dine meninger om flippere. (Jeg har aldri flippet kunst, så er det sagt.)

Er det verre at noen ser en kommersiell mulighet innen kunstverdenen (kjøp billig og selg dyrt) enn andre steder i samfunnet? Jeg nevner i fleng; daytradere på børsen, folk som kjøper hus på tvangssalg og maler et par rom og selger det måneden etterpå med 15-20% gevinst, folk som kjøper biler og gjør de samme kulene, folk som kjøpte kontrakter på Tesla og solgte videre med god gevinst, folk som kjøper leiligheter og selger videre kontraktene med god gevinst osv.

For meg er det helt naturlig at enkelte personer med ønske om å tjene penger tiltrekkes av kommersielle muligheter, uavhengig av hvilket produkt det er snakk om. Det er også klart at flippere har en magneteffekt som igjen tiltrekker seg flere kjøpere som har en kommersiell effekt for både kunstnerne selv og andre som eier kunsten. Økt etterspørsel gir økte priser.

1 Like

Siden, du spør direkte. Nei, ikke verre, samme ulla. Folk må få gjøre som de vil, men siden dette er et kunstforum synes ialllefall jeg at det kunne handle om kunsten, ikke profitten.
Og merk at flipping ofte KUN gjøres for å tjene penger, gjerne før trykket er i posten mens andre som liker trykket for det det er må betale dobbelt.
De som digger flipping kan jo starte et flipperforum :slight_smile:

5 Likes