Brannfakkel-alarm

Er enig i at streetart er i ferd med å bli mer “stuerent” i norske hjem. Tidligere var det nok litt for spesielt interesserte. Mine foreldre som alltid har vært interessert i kunst, og som har malerier av kunstnere som jeg aldri har lest om her på forumet, har nå begynt å interessere seg for streetart. Som med alt mulig vil det gå litt opp og ned, og akkurat nå tror jeg folk er litt mer tilbakeholdne med “å trykke på avtrekkeren”. Betalingsevnen er fortsatt høy tror jeg, men folk tar seg mer tid. Når boligprisene går nedover og det skrives mye om akkurat det i media blir folk forsiktige og nervøse, og pengene sitter ikke like løst. Mye psykologi i dette. Betalingsevnen er som sagt fortsatt god tror jeg, det ser man vel på Pushwagner og hans siste utstilling i Bergen? Ble det ikke solgt for millioner der? Så kan man selvsagt si mye om “maskineriet” bak Pushwagner og at han er i en særstilling der, men folk punger ut! Har forresten registrert at det ligger en del Push ute på finn nå som ikke selges unna så fort. Blir spennende å følge med fremover. Jeg har tro på at streetart er kommet for å bli, og vekker interessen hos stadig flere. Om jeg har rett vil tiden vise!

2 Likes

Hver dag selges det print i 15-20k klassen via Finn og det er høy etterspørsel etter trykk i denne prisklassen. Som jeg nevnte i en annen tråd var det for 4-5 år siden en liten sensasjon hvis noe solgte i denne prisklassen om det ikke var stemplet med Banksy, i dag er det hverdagskost.

Jeg sitter i en liten boble her i mitt ringe galleri, men jeg har nettopp hatt slipp på et Joy trykk som flyr unna. Bare denne uken har jeg solgt Dolker, lerreter og diverse gatekunst og kjøpere kommer i alle former og fasonger. Det er alt fra det unge paret som er førstegangskjøpere, alenemødre, håndverkere, bedriftseier, finansrådgivere, hippier, studenter you name it som skal ha seg litt gatekunst. Alt er ikke like hot, men spennvidden i pris og personer er stor. Det er vanskelig å kategorisere gatekunstkjøpere i en klasse slik det var lettere før.

En typisk kjøper er ikke lengre mann mellom 25-35 med litt ekstra cash i banken, instagram for hånden og autosøk på Finn. Jeg tror at vi som er her inne fort blir litt blasert på hva vi mener er normalt. Det har alltid vært slik at trykk i 15k klassen tar tid å selge, men det har aldri gått så kjapt som nå.

Det er som sagt mulig at jeg sitter i min egen boble, og vi bergensere er som kjent noe for oss selv, men mitt inntrykk er at gatekunst er populært for tiden.

15 Likes

Mange meninger og lange svar. Mine personlige 5 cent er at menigheten har fyllt vegger og skuffer. De har blitt litt mer picky.

Flere kjøper street art, pop art og annet enn noen gang.

Førstegangskjøpere vil nok heller betale 20’ på galleri enn 15’ på Finn.

Også har du jo et helt sett med kjøpere i organisasjoner og bedrifter, som kjøper i butikk med ordentlige kvitteringer.

1 Like

Registrerer at disse småjentene til Joy gjør det bra hos damer i overgangsalderen. Der har han truffet et sårt punkt😂

1 Like

Hva går “Anna” for nå?

Aner ikke. Ikke verdt mer enn 3000 kroner i alle fall.