Toll/MVA?

Vurderer å kjøpe ett innrammet AP trykk fra galleri i England. Må jeg betale toll/MVA på det?

Ja, så lenge verdien overstiger 350.- må du betale avgifter

be de merke den som gave :slight_smile:

Må fortsatt tolles inn.

Ikke be de merke som gave. Virker som om dhl toller trykk som original kunst for tiden, altså man bare betaler moms av en prosentandel av totalverdi. Skjedd på mine to siste kjøp som var merket med reell verdi.

Men sånn i utgangspunktet så må jeg regne med å betale en 6000-7000 når trykket koster ca. 25 000?

Be avsender merke som gave + verdi under 1000.- var det jeg mente.
Kan dog se at det potensielt kan være ulemper med dette dersom pakken skulle forsvinne.

Eventuelt be avsender merke pakken som original?

Ja, hvis det er et trykk.

Nå er det i forbindelse med saken til Bjarne Melgaard kommet en endring i hvordan man skal definere kunst, og der er jeg usikker på hvordan de nå definerer det. Kanskje @Gard kan belyse dette litt.

1 Like

Det er to problemer med dette:

  1. Dokumentfalsk
  2. Hvis bildet blir skadet i posten så er det den deklarerte verdien som gjelder. Så hvis man sier at verdien er 1000 kr så er det 1000 kr man får igjen. Litt dumt hvis trykket er verdt 25k
2 Likes

Dokumentforfalsk? Kan være en skrivefeil :slight_smile: . Og om det skulle vært dokumentforfalsk, hvem er det i så fall som har forfalsket dokumentet?

Det skal vel ikke mye til å skjønne at hvis man oppgir uriktig informasjon med den hensikt å unngå avgift så kan det tolkes som dokumentfalsk.

3 Likes

Tja, i en eventuell sak kan sikkert selger framvise mailene som har blitt utvekslet mellom dere, og da blir det nok enklest å forfølge deg siden du er bosatt i Norge.

Hvordan skal man bevise dette?
Og igjen, hvem er det som i så fall står for dokumentforfalskningen (med mindre du sender til deg selv fra utlandet)?

Det er helt uaktuelt å merke pakken med lavere verdi og gave! Jeg lurte på hvordan regelverket var her, for jeg opplever at det varierer veldig hva jeg betaler, selv når verdien er oppgitt. Lurte også på om det hadde noe ås i når det er en AP-versjon og ikke en nummerert versjon, men det er det sikkert ikke?

Hva er det du egentlig vil diskutere det? Om det er det er vanskelig å bli huket for det eller om det er ulovlig?

Jeg har ved fire tilfeller fått holdt igjen orginale kunstverk hos tollvesenet pga at de ville ha mer dokumentasjon på verkene. Både avsender og jeg måtte sende inn dokumentasjon.
Maleriene ble frigjort straks papirene var mottat og alt var sjekket. Ikke noe stress så lenge man har alt på det tørre, men litt mer problematisk hvis man trikser det til.

1 Like

Det jeg prøver å si til deg er at man ikke gjør noe ulovlig ved å spørre avsender om vedkommende kan merke pakken med whatever.

Eventuelt lovbrudd er det avsender som står for. Jeg kan spørre deg om å bryte deg inn i galleri fineart. Det er ikke jeg som har gjort noe straffbart dersom du velger å bryte deg inn der (med mindre jeg har truet deg).

Kan godt hende at avsender er lovbryteren, men jeg ville syns det var kjedelig hvis kunstverket ble konfiskert pga dokumentfalsk

Det er godt mulig du kan flytte skylden over på avsender, men moralsk sett er ikke det riktige å gjøre. Det at du får en annen til å begå lovbrudd for deg gjør ikke saken noe bedre.

5 Likes

Virker som om dhl i alle fall er på den sikre siden og definerer trykk som kunst for tiden, i alle fall direkte fra kunstner.

4 Likes