Hvem er best prismessig på rammer?

Hva pleier folk å legge i innrammingen av bildene sine?

Og hva er alternative rammeforhandlere?

Jeg sitter litt med følelsen av at folk enten bruker flere tusen på en ramme et par hundrelapper på IKEA?

Jeg har nettopp vært hos en rammemaker som skulle ha i underkant av 3000 kroner for å ramme inn et bilde. På IKEA finnes det en ramme som koster 199 kroner.

Finnes det ingen alternativer? Noen midt i mellom-løsninger?

1 Like

Passer rammen fra Ikea på bildet? Hos rammemaker får du “kreddersydde” rammer. I tillegg blir de forsvarlig sikret inne i rammen, mens i en IKEA-ramme må du selv sørge for å feste bildet skikkelig ved bruk av passepatout. Til sist så er det mulig å få UV beskyttelse og antirefleks hos rammemaker og alt dette er med på å bevare printet maksimalt når det er innrammet. Har man brukt flere tusen på et print som i tillegg kan stige i verdi er det bare tull å bruke Ikea-ramme.

2 Likes

Men finnes det ikke alternativer? En mellomting?

Var det ikke noen som postet en side hvor du kunne bestille billige deler etter mål så du kunne snekre den sammen selv? Aner ikke hvordan kvaliteten blir/er.

1 Like

du har antageligvis fått tilbud på en ramme med dyrt glass. Koster vanligvis rundt 1500-2000 for innramming avhengig av størrelse. Så hender det at rammebutikken har ferdigrammer. De er bedre enn ikea-rammene.

1 Like

Kunstveggen tilbyr våre registrerte brukere 10-15% rabatt på innramming hos en utvalgt rammemaker i Oslo, Bergen og Stavanger. Ved bestilling må du bare oppgi ditt medlemsnavn på forumet for å få tilgang til rabatten. Kunstveggen har valgt ut den rammemakeren i hver by som vi mener tilbyr best mulig innramming til riktig pris. Les mer her.

Oslo

Galleri Kollekt ved Jonas Leborg
20% rabatt
Tordenskioldsgate 12
post@gallerikollekt.no
912 41 269

Bergen


Rammeservice
10% rabatt
Olav Kyrresgt 43
post@rammeservice.com
+47 55329250

Trondheim

List & Hempe
10% rabatt
Innherredsveien 9
info@listoghempe.no
+47 73 53 26 20

Stavanger

Kunstgalleriet
10% rabatt
Madlaveien 75
info@kunstgalleriet.no
+47 51523070

1 Like

Ah. Kult. Takk for tips!

Muligheter for samarbeid med en rammeforretning i Trondheim også? :smile:

Kjenner du til en god rammemaker vi burde ta kontakt med?

Jeg har hatt litt gjøre med List og Hempe. Utførte meget godt arbeid for meg, og tror de skal ha noen NM-titler også. Jeg vil anbefale de videre i alle fall, og ville blitt meget happy om kunstveggen kunne hatt en deal med dem!

De hjalp meg forøvrig også veldig på vei da jeg letet etter en konservator her oppe. Hjelpsomme folk!

Ikearamme, men med ordentlig passepartout laget hos rammemaker funker fint og er mye billigere. Passepartouten til Ikea ser ikke bra ut, men synes noen av rammene er helt greie. Lurt å se ramme i forhold til verdi på bilde. Irriterende å måtte bruke tusenvis på å ramme inn billige print.

1 Like

“Styrenplasten” på Ikea rammene ser ikke bra ut… Alt avhengig av størrelse og kvalitet, men;

Ikea; 298.-
Standard ferdigramme med vanlig glass; 300-1200.- (selvmontagè)
Rammemaker; 1500- +++

1 Like

Jeg valgte den løsningen som Kamphund gjorde på et bilde av L.E.T og fikk laget et passpatout til 400 kr og satt inn i IKEA-ramme. Jeg glemte jo at bildet måtte festes med teip til passepatoutet ellers ville det skli ned. Etter en tid så gav bakplaten på rammen etter pågrunn av den ekstra vekten til passepatoutet (som ikke veier mye) og bildet holdt på å falle ned.

Nei takk til IKEA-ramme.

2 Likes

hehehe :+1: :+1: :+1:

Rammemakerenes ferdige rammer er ganske mye billigere enn de spesiallagde. Har rammet bilder på 65x65cm inn i ferdigramme på 70x70cm med smalt passepatour hos rammemamker. Rammeservice i Bergen tok rundt 1000kr for ramme, passepatour, teip og for jobben.

Det er vel det beste tipset om man vil spare noen kroner på innramming av de billigste printene. Jeg vil likevel anbefale å koste på seg skikkelig glass på de dyre trykkene og trykk på kunstere man forventer å stige i pris. Skrekkeksempelet er dem som puttet Banksy-print i IKEA-ramme og noen klippet i printet for å få det til å passe.

Haha. Huff. Men hvor går grensen for hva som er billig og hva som er dyrt?

Har sett det går ann å få tilpasset rammer på nett hvor man oppgir størrelse på bildet, eller ramme, og får riktig størrelse pluss passpa og ulike typer UV/AR glass til bra priser.

Har ikke tatt sjansen siden jeg har vært usikker på kvalitet, men kanskje det er noen her som har prøvd seg på noen sånne sider for å få rammer til litt billigere verk?

For et typisk trykk på 65x65 med ramme uten profil, passepatout og vanlig glass er 1500 en grei pris. Legger man på UV-glass, ekstra passp. og profil på rammen er det lett å komme over 3000 kr. Finn deg en rammemaker i ditt nærområde og skap en relasjon til ham så får du litt rabatter.