SNIK - FIX THE SKY Print Release

Du må klage!

Her er det tydeligvis en lite ensartet praksis. Jeg hørte med Bring før mottak og fikk beskjed om at jeg hadde fått både toll og mva på forsendelsen. Sendte klage med noe dokumentasjon og fikk nå følgende svar:

“Det kommer en del henvendelser fra kunder som kjøper kunst på Graffitiprints.com. Vi har tidligere sjekket dette med våre postfortollere som sier: Det har ingenting å si om det er original kunst eller ikke. For å få fullt fritak skal kunsten være kjøpt direkte fra kunstner eller dens mellommann ( agent ) og synes ikke dette kommer fram her da dette er kjøpt fra et nettsted.
Du anbefales å kontakte Tolletaten og få en bekreftelse på at dette kan tas inn uten å betale norsk mva, send denne bekreftelsen til Posten så vil vi slette kravet. Alternativt kan du hente pakken og søke om refusjon av mva direkte til Tolletaten i ettertid.”

Hvordan dokumenteres det godt nok at GP er mellommann?

E så kjipt når de baserer sine avgjørelser på synsing. Jeg vil påstå at all nødvendig info står på pakken.
Det jeg ville forsøkt er å bruke PDF som jeg laget for en stund siden, fyll den ut og send til GP. Forklar problemet og om de kan signere/stemple og sende tilbake. Send den til tollvesenet sammen med kopi av faktura og kopi av betaling. Da bør det ordne seg.
Good luck :wink::+1:

Tror ikke det er mer GP kan gjøre. Alt er merket som det skal ,men Posten sitter å synser. Men hvis du @PeGe er villig ,kunne du jo bare sendt ditt sendingsnr til de som sliter med Posten, så kunne de bedt Posten ta en titt på den sendingen,det pleier å hjelpe. Har selv fått den hjelpen av et annet KV medlem,men på enn annet trykk,men fra GP. Og det fungerte utmerket,tollet det om umiddelbart.

Ja det kan jeg gjøre.
Til dere som trenger det, PM meg så sender jeg sporingsnummer som dere kan henvise til.

Blir jeg etterfortollet blir det kronerulling :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Har fått mer eller mindre samme respons. Det er piss og ansvarsfraskrivelse. På toppen av det hele legger de på 25% mva. Dette er jo også feil. Selv om trykket ikke skulle være fra mellommann så skal det være 5% mva.

Kommer til å send klagemail til posten, for dette er bare provoserende.

Bør vell være en eller annen journalist inne på dette forumet som kunne tenkt seg å lagd en liten agurk sak… kunne kanskje fått litt økt kvalitet i tollbehandlingen…
Du skal ikke betale mva ved import av kunst

  • Mange har ikke kjennskap til endringen og betaler fremdeles full mva ettersom posten og andre transportører driter i lovendringen
  • Ingen håndhever regelverket likt, alt er basert på synsing…
  • Posten mener kunst kjøpt via netthandel ikke er kunst :stuck_out_tongue:
  • Tolletaten rennes ned av klager
3 Likes

Håpløst av Bring.
På min tube er det klistrelapp som beskriver det de etterspør.

Fikk telefon fra posten i dag etter å ha sendt inn klage. De holder fast på at GP ikke er mellomann her, men var enige i at det ikke skulle pålegges 25% MVA, men 20% av verdien.

Her er problemet; Siden dette ikke er en forenklet fortolling så kommer gebyret på 331kr pluss de ca 90kr i MVA. Dermed lønner det seg å ta ut forsendelsen og så søke om refusjon fra tollvesenet for de 25% og dermed bare ta gebyret på 150kr.

Jeg mener fremdeles at dette skal være fritatt MVA, men men. Nå har jeg forsøkt i alle fall.

Jeg fikk senest i går godkjent klage hos tollvesenet på en tollbehandling som posten hadde foretatt fra GP, går tid men verdt det i lengden :slight_smile: Sendte deretter krav til Posten på behandlingsgebyret, ba dem også om å ta lærdom av dette slik at vi kan unngå alt ekstra arbeid ved import av kunst!

2 Likes

Hun jeg snakket med sa at hun hadde ringt tollvesenet og de hadde sagt at “dette kan vel nesten ikke kalles kunst”. Da holdt det på å rable for meg :stuck_out_tongue: Det står jo faktisk svart på hvitt i LOVEN at print =<300 eksemplarer er å anse som kunst. Ganske provoserende at de (her tollbetjenten) tilsynelatende driter i det.

Så sa hun også at alt de er usikker på tar de forenklet tollbehandling av så får kunden heller klage senere. Jeg er ikke helt enig i denne praksisen. Må vel være bedre å spørre om dokumentasjon på forhånd?

Det blir uansett til at jeg henter ut printet og søker om refusjon.

Nå har jeg fått fire fulle refusjoner fra tolletaten. Dette bør absolutt være god dokumentasjon for at graffitiprints anses som en direkte forhandler. Helt utrolig at selskaper ikke kan prate sammen for å unngå alt ekstra arbeidet.

3 Likes

Dette er vell årets release fra 31/08/2017?

Og hvorfor heter den isåfall “Orange” når den i virkeligheten er my mer gul?

https://www.finn.no/105401272

Shagga

Hvis den blir solgt for over 5 ganger kostpris så blir jeg forundret.

2 Likes

Dersom noen ønsker å selge sin fangst, ta kontakt! :slight_smile:

Ser nå at annonsen sier solgt, og den er fjernet. (trykk på linken over då ser du annonsen).

Ser også at der er kommet ut et nytt print, det røde - prislapp satt til 9000kr!?!

1 Like

Selger kan sette 20.000 om han vil for så å sette annonsen solgt og fjerne den :wink:
…men har vondt for å tro at det er kjøpere til den prisen.
Om ett av Snik sine main editon prints selges for 8 eller 9000 tenker jeg det må være rekord her i Norge…

2 Likes

SNIK blir bare mer og mer populær, og dette er kanskje det mest populære motivet de har laget på trykk til nå( delt 1 plass med “We are all falling”).

Å hvorfor dere driver å snakker ned “Fix the sky” slik som dette skjønner jeg ikke, dere sitter jo på eksemplarer selv!?

1 Like

Jeg er svært fan av Snik og har greit med Snik på vegg og i skap.
Så er ikke snakk om å snakke ned Snik, men 9000 (altså nesten 6ganger kost) ville jeg frarådet naboen fra å betale en uke etter at folk har fått dette i posten… Er vell det jeg snakker om her (fra min side ihvertfall).
We are all falling, falling out of consciousness og nå seneste fix the sky er Snik sine beste motivene i mine øyne… og anbefales… 6ganger så fine live som på pc ihvertfall :upside_down_face:

2 Likes

Gangetabellen er jeg ikke så fan av da priser er mer avhengig av psykologiske prisgrenser enn hvor mange ganger det dobler seg. Likevel er det viktig å ikke miste bakkekontakt helt. Sett i et historisk prisutviklingsperspektiv er 20.000 rett etter release for Snik galskap. Det er ingenting som sier at det er NÅ Snik skal øke i pris og selv om Calizto har rett eller ei i at dette er et av hans mest populære trykk, så henger ikke ting sammen.

Back in the days var forventningene til prisøkning mye lavere. Hadde et Dolk steget 2000 kr på et halvt år var det drastisk. Fikk man solgt et Dolk til 15.000 kr ringte man rundt til andre samlervenner, det var rett og slett oppsiktsvekkende. I dag løfter man ikke øyenbrynene om man får solgt ett Whatson eller Chevrier til 15 rett etter release. Jeg tror mange blir litt fartsblinde og lar seg rive med. For å fortsette Dolk-sammenligningen så har trykk som GWT, Kitty Riot, Zooicide etc blitt omsatt mange ganger over lang lang tid før man så 20-tallet. Det gir mye mer substans til markedsverdien enn et trykk som stiger med 16k en dag etter release, spesielt fra en så smal kunstner som Snik. Og ikke kom med “Det er markedet som…”, bullshit, noen ganger tar markedet feil!

5 Likes