Skurk - Madeleine/Marion (ny kunst)

Nye print som blir lagt ut på lørdag hos Gategalleriet.
Hva synes folk om dette??

Jeg synes de er veldig stilig og tenkte å få tak i et par :slight_smile:

videosnutt

4 Likes

Var litt giret når jeg skrev posten og bare tok et bilde fra google.
Så er ikke helt det samme som printene som blir solgt.
Anbefales å se videosnutten :slight_smile:

Du var rett og slett så raskt ute Simon og det likte jeg så godt at jeg rett og slett kaprer tråden din!

Skurk med nytt trykk

Husker du ballerinaen i lyspæren som ble oppført på et sikringsskap i Fjellveien? Den ble raskt en favoritt blant turgåere, men nesten like raskt ble den stjålet da noen hektet av døren til sikringsskapet og tok den med seg.

Lenge var det stille rundt dette motivet, men så dukket det opp på lerret i forbindelse med en utstilling hos Reed Project. Det ble det laget to lerret der ballerinaen fikk en søster. Totalt finnes det bare tre lerret av disse ballerinaene. Ballerinaene ble døpt Marion og Madeleine etter døtrene til den moderne lyspærens far, Thomas Alva Edison.

Skurk har nå laget 40 eksemplarer av hver ballerina. For å få den riktige gløden rundt lyspæren eksperimenterte Skurk med stensil og kulltegninger. Resultatet ble magisk og for å gjennskape effekten som trykk valgte Skurk å bruke teknikken fotopolymering. Dette er en veldig tidkrevende teknikk som gir et fotorealistisk resultat. En reliff innsmurt med oljebasert blekk blir trykket inn i papirarket som gir en fordypning i arket. Denne teknikken gjør at hvert trykk blir litt forskjellig.

Skurk ble veldig fornøyd med resultatet og det håper vi dere også blir. Ballerinaene er ment til å passe sammen. Kjøper du begge to vil du få likt nummer så langt det er praktisk mulig.
Trykket kommer i salg på lørdag 1. oktober kl. 11 i Gategalleriet og på nettbutikken.

Skurk - Madeleine / Marion
Utgivelsesår: 2016
Størrelse: 34 x 57 cm
Opplag: 40 per trykk
Signert og nummerert av kunstner
Pris: 1.900 kr.

Madeleine til venstre. Marion til høyre.

OBS:
Det var vanskelig å tatt et skikkelig bilde av trykkene grunnet dårlig lys så anbefaler å stikke innom galleriet å få sett dem.

11 Likes

Forstår nu hvorfor han kaller seg “Skurk” … Kleint :cold_sweat:

1 Like

Hva mener du?

1 Like

Veldig flotte verk! Detaljert og kreativt. Vil påstå at dette er noe av det bedre fra Bergens gater, og gjør seg veldig godt som bilder i hjemmet.

1 Like

Utdyp litt mer hvorfor ?

1 Like

1900?!?.- for 34x57cm tykk av et kliché ballerina motiv som har blitt hacket, vrengt og eksperimentert på et hobbyrom… Ja, han har rett til å kalle seg Skurk om det blir det blir solgt noen eksemplar… :joy:

Originalen;

Din meninger om motiver er du i din rett til å ha, men jeg vil gjerne kommentere litt om trykkeprosessen.

Dette er ikke et silketrykk. Fotopolymering består i å UV- og kjemikaliebehandle en negativ mot en kobberplate slik at det blir ulike forhøyninger. Du får da en plate, en relief, som man smører inn med oljebasert blekk i dette tilfellet som så presses mot et ark. Det er en veldig delikat prosess som tar vel en halvtime å utføre og 3 dagers tørketid. Du får da effekter som ikke ville vært mulig med et silketrykk. Trykket du ser her består av en farge. Kunstner har gjort dette selv, noe som i mine øyne hever produktet da man vet at kunstner har vært med igjennom hele prosessen, noe som ikke alltid er tilfelle ved silketrykk.

Så vil jeg også påstå det at å videreutvikle en idé er en positiv ting, ikke negativt. Stensilen du viser til Bambi er en av de første Skurk lagde. Så gjennskapte Skurk stensilen som Simon viser til, deretter ble en ny variant laget for lerretene der stensil og kullstift ble brukt og tilslutt ble idéen igjen gjennskapt for fotopolymering. I mine øyne viser det en kunstner som evner og vilje til å forbedre og jobbe med nye medier.

1 Like

Synes Skurk viser kunstnerferdigheter her, langt langt bedre enn hva han tidligere har produsert. Kred for det, og håper han fortsetter og ligge like mye i verkene for her viser han stort potensiale. Skal belønne ham for denne, jeg vil ha de begge :slight_smile:

2 Likes

Må være grenser hva folk skal utsettes for…

2 Likes

Vil si at med tanke på den “nøytrale” natur av bildene gir det et større bruksområde og derav mulig større marked, da blir ikke prisen så gale. Denne typen bilder hadde passet i de fleste hjem.
Flere av de bildene man finner her inne er jo for de jeg vil kalle “spesielt interesserte”… og da blir markedet mindre.
Så på den kapitalistiske siden av denne diskusjonen så vil jeg si det ikke er feil med denne prisingen.

Syns disse så veldig bra ut. Høres også spennende ut med måten de er laget på.

1 Like

Så du berømmer dem for deres dekorative kvaliterer fremfor deres kunstneriske? Vi kan vel nesten kalle det IKEA kunst?

Hva er greien her? Er dette motivet sprayet på gaten før av skurk? (med gul bakgrunn) Eller er dette en annen kunstner og skurk har stjelt ideen? Henger ikke helt med her.

At bildet passer inn i resten av interiøret har jo noe å si når man skal ha et bilde. Og det i tillegg til det kunstneriske.
Har man bilder på veggen som ikke passer til interiøret føler jeg at uansett hvor kunstnerisk det er, vil det ikke passe inn.
Jeg liker det kunstneriske ved dette.
Men jeg forsvarte bare prisen som ble satt, med det kapitaliske faktum at markedet er større.

1 Like

Samme kunstner, endret design.

Ok! Den gule varianten tror jeg neppe hadde sett bra ut på print, men det kommende trykkene synst jeg ser meget bra ut, gleder meg til å se dem live! Jeg har ingenting i mot at kunstneren endrer litt på dette når det skal ut på trykk, men det er min mening.

3 Likes

Selve trykket har jeg ingen mening om. Men prisen er vel helt grei.

3 Likes

Her er vi nok dypt uenige. Den dagen man begynner å kjøpe seriøse verker håper jeg man ikke begynner å tenke på at å nei dette fantastiske verket passer ikke til IKEA sofaen min, da kan vi ikke kjøpe det. Så hvis du skjønner tankerekken min her burde man ikke bruke samme argument for verk som er billigere også?

1 Like