Skade på print ved innramming

Hei alle.

Var hos Artgate på Carl Berner for noen uker siden å leverte inn mitt Splash & Burn for innramming.
Ved henting oppdaget jeg en “bulk” langs høyre side av printet. (Se bilde)
Artgate sender bilder til innramming hos Mester Rammer som også er på Carl Berner.
Jeg tok ikke med meg bildet når jeg oppdaget dette. Ble kontaktet idag av Artgate som beklaget det inntrufne og lurte på hvordan dette skulle løses. De tilbydde seg og betale for nytt print, men det ble jo utsolgt ganske raskt. Noen innspill fra dere på erfaringer/tips ved slike tilfeller?

Jeg ville ha tatt kontakt med galleriet som solgte deg printet, forklart situasjonen og lagt ved bildet for så å fosøke å kjøpe et eksemplar til. Det kan tenkes at de har noen ekstra print liggene i tilfelle transportskader og liknede og man skal heller ikke se bort i fra at de har noen A/P eller P/P heller.

Hvis Peders forslag ikke fører fram så er det noe som en papirkonservator bør kunne rette opp i. Det vil dog ta noen måneder. Kjenner ikke til noen i Oslo, men regner med at kanskje @JonasLeborg hos Galleri Kollekt vet om noen.

Ang Papirkonservator er Daniel Gillberg hos Oslo konserveringsatelier en hyggelig mann som lett fikser dette om man kommer i uføre. Du kan foreslå utbedring hvor rammemaker tar kosten og dialogen(?). De har nok opplevd lignende tidligere og eventuelt har gode kontakter :slight_smile:
vet behandlingstiden er svært lang nå om dagen da de i hovedsak jobber for det offentlige. Gjetter på at du havner på minstepris som er noe under 2000 + mva

Har vært borti samme greia selv. Be de sende den til en papirkonservator og om de ikke kan fikse det, så ber du om å få refundert markedsverdi+ramme, samt du for beholde innrammet trykk… Så får de ta det på sin egen forsikring…

2 Likes

En liten digresjon; er det vanlig å oppgi at et tidligere skadet print har vært hos papirkonservator? Vil dette ha innvirkningen på verdien av printet? Til info har jeg aldri opplevd eller solgt et trykk hvor papirkonservator har vært nødvendig, om noen skulle blitt bekymret.

1 Like

Ja og ja, dersom man skal være korrekt.

Utifra bildene over ville jeg ikke karakterisert det som en skade på lik linje med en rift eller misfarging. Heller en liten imperfeksjon som kan bli helt tilbakeført til opprinnelig stand. På lik linje med en bil som har hatt skade i lakken vs. skeiv ramme etter en kollisjon. Sistnevnte må jo opplyses om!

1 Like

Selvsagt, antok at det vil være et definisjonsspørsmål.

1 Like

Takk for alle innspill. Kontakter dem i morgen å ser om vi finner en god løsning på dette.