Ny print fra Pejac

Jeg forstår entusiasmen for dette trykket like lite som @Bakart skjønner mitt siste Invadertrykk. Det Pejac gjør utendørs synes jeg er innovativt og spennende men trykkene hans til nå synes jeg ikke har klart å reflektere dette i særlig grad. Noen av lerretene hans synes jeg tar seg veldig bra ut.

4 Likes

Jeg vil nå påstå at motivene til Pejac er hakket mer intresante enn Innvaders. Pejac sine motiv synes nå jeg har en hvis mening,og man kan ihvertfall diskutere meningen med motivene.
Ser man isolert sett på trykkene og motivene til Innvader så er det vel sånn sett bare gamle “skjermbilder” fra de gode gamle Arkade spillmaskinene.

7 Likes

Scarecrow, scarecow…Scattercrow er riktig navn :slight_smile:

1 Like

Tomayto tomahto

2 Likes

Det der blir så veldig individuelt at det ikke egentlig er vits å starte noe diskusjon på det. Noen liker moren, andre liker datteren. osv… men jeg er enig med deg @Onkeljohn. Synes motivene til Pejac har et mye sterkere budskap/uttrykk enn mange andre gatekunstnere som er poppis. Det er også Pejac sitt verk her hjemme hos meg som høster mest reaksjoner når folk kommer på besøk. :slight_smile:

2 Likes

Jeg tenker Invader som legende som vil bli stående når kunsthistorien skal skrives. Luker veldig godt kunsten til Pejac, men vi snakker ikke om legende der ennå…

Invader har vel holdt på siden 80-tallet? Steget i gradene og holdt seg til sitt. Det er bare i det siste han har blitt så veldig poppis. Om pejac bare er en døgnflue gjenstår å se, men om han er det, blir jeg ikke overrasket.

1 Like

Pejac har mye bra, for all del. Har stor forståelse for at han er populær, temaene han tar opp er jo ikke minst svært aktuelle. Av det som er sluppet hittil så har jeg vel mest sans for Wound og Meadow, bortsett fra det så synes jeg egentlig det er litt kjedelig…Men er jo veldig mye bra som ikke eksisterer som trykk.

Jeg har ikke all verdens forståelse for prisen enkelte er villige til å betale, jeg synes trykkene er langt unna nivået til f.eks Teddy Riot og Lofoten. Til gjengjeld regner jeg med at de som betaler 30k+ for disse trykkene ikke har all verdens forhåpninger om verdistigning, men at de heller har betalt den summen for å henge de opp på veggen.

…og for å spore enda mer av så er det ikke så forferdelig mange Banksy trykk jeg kunne ha tenkt meg heller for å henge opp (verdistigningen kunne jeg svært gjerne tenkt meg…)

1 Like

Siden Pejac har laget gatekunst i 17 år allerede er det vel allerede bevist at han ikke kun er en døgnflue. Han har studert fine art både i Spania og i Italia og sine første verk på gata laget han i 2000 som en reaksjon mot sine elitistiske professorer som mente at stor kunst finner man kun i muséer og gallerier. Gatekunsten ble dermed hans lavterskeltilbud for å tilgjengeliggjøre kunsten for et publikum som ikke frekventerte gallerier og muséer. Han er dermed en gatekunstner med et ekte urbant uttrykk og som har gått gradene og nå har fått et bredt internasjonalt publikum. Kanskje derfor stor etterspørsel med tilhørende god verdistigning?

16 Likes

Tviler på at disse blir solgt

1 Like