Martin Whatson Tiger + Fortolling diskusjon/informasjon

Hei !

Jeg har fått toll/mva på trykket, er det noen med erfaring som kan gi meg noen tips på hvordan jeg får disse refundert?
Tenkte å hente ut trykket i dag og søke om refusjon i etterkant

@Frogner, scroll opp ca 24 poster og les :wink:
Finner alle svar du trenger :relaxed:

Til info:
Jeg kontaktet posten vedr dette i går.
De sier at man kan hente ut pakken og søke refusjon hos tolletaten, behandlingstiden er ca 3 mnd.

Eller så kan man be om ny tollvurdering hos posten (sende all dokumentasjon til ksutland@posten.no). Behandlingstiden på dette i følge posten er normalt sett 24 timer, men nå (Rett før jul) vil dette kunne ta opp til 1 uke.

Takk for svar.

3 mnd var jo veldig mye, må innrømme at det frister å bli ferdig med dette innen en uke.
Som et annet forum medlem tipset opp så sendte jeg en mail til ksutland@posten.no i forkant når pakken var på vei.
Antar at de ikke tok dette til etternetting ettersom jeg endte opp med mva/toll.

Hvordan er det egentlig med regelverket, er det helt klokkeklart at det ikke skal være mva/toll på disse trykkene eller er det forskjellige meninger?
Forøvrig så syntes jeg at det er kjipt at ikke graffitprints tar litt ansvar for kundene sine med dette, det hadde bare vært noe så enkelt som å legge ved et brev i rullen med informasjon rundt tollbehandling for norske kunder. Antar at en stor masse av kundene til graffitprints er norske…

1 Like

Jeg sendte e-post til ksutland@posten.no. Men fikk dette som svar:

Pakken har ikke ankommet Postens system ennå og vi må be deg kontakte oss igjen når pakken er kommet til Norge.

Det har med andre ord ingenting for seg, da pakken er ferdig fortollet når de er komt inn i posten sine systemer.

Regelverket er klokkeklart, men postansatte forholder seg til kun informasjonen som er på fraktseddelen.
Alt annet av dokumentasjon på pakken, bryr de seg fint lite om - noe som er forståelig da det vil ta mye, mye, mye lengre tid å tollbehandle pakkene.

OK - med andre ord. Dersom Giancarlo hadde tatt seg bryet til å legge ved en enkel beskjed til tollmyndighetene vedrørende tollbehandling så kunne han spart samtlige kunder her inne for mye arbeid i etterkant?

Dersom det er noen her inne som har en god tone med fyren kunne de kanskje tatt kontakt med han å luftet denne ideen for fremtidige forsendelser. Jeg regner med at det er flere kyndige personer her inne som har anledning til å lage et forslag til et slikt brev som kan inkluderes på pakken.

For de som så TV2 nyhetene nå , så sto presseansvarlig John Eckhoff ( John.Eckhoff@posten.no ) og rådet folk til å hente pakkene sine umiddelbart pga opphopning av pakker.

Skader jo ikke om flere sender denne mannen en mail, og stiller spørsmålet " Ville det ikke hjulpet om de ansatte faktisk gjorde jobben rett første gangen??"

3 Likes

Se her: http://kunstveggen.no/t/fortolling/99/185?u=spelly
Kunne ikke blitt gjort på en mer tydelig/bedre måte, likevel failer posten. Ser ikke ut til det er særlig håp.

Sendt :wink:

1 Like

Med litt frem og tilbake med posten fikk jeg i dag hentet dette uten noe gebyrer.

5 Likes

Ser supernice ut.
hvordan fikk du avklaring så raskt?

Jeg ringte inn og forklarte at jeg hadde sendt inn alt på forhånd og at jeg skulle vekk i jula så jeg hadde ikke mulighet til å vente på deres lange behandlingstid. Så ba om direkte nummer til KSutland, men da fikk jeg heller beskjed at hun skulle ordne det. Så da gikk det kun 5 minutter før jeg fikk Mail om at gebyrene nå var slettet.

6 Likes

GF har ikke en jobb å gjøre. For meg virker det som de har gjort det de kan gjøre.
All info posten trenger er klistret på tuben… Her er det Posten som må skjerpe seg, ikke GF :slight_smile:

@MAVA prøvde meg på det samme, og jammen funket det :slightly_smiling_face:

2 Likes

Siste sporing på min Tiger er at den 02.12 ble sendt fra London.

Den er antageligvis stuck i tollen nå. Begynner å bli utålmodig.

Min ble sendt den 1 des , “kom” til Norge igår,rett i tollen og ut igjen 833 kroner dyrere. På vei til meg nå. Klage sendt ksutland, så får vi se hva det ender opp med. Ingenting blir stuck i tollen i Norge. Kun dyrere!!

2 Likes

Akkurat det samme for meg.

1 Like

Fikk mail fra posten nettopp.

"Hei.

Vi har fjernet toll/moms fra sendingen og det er da ingenting å betale når du skal hente den.

Pakken vil ankomme ditt hentested innen få dager."

Da blir det en tiger på meg i dag!

2 Likes

Etter x antall mail,chat OG telefonsamtaler kom følgende svar nå

Takk for din hendvendelse 07.12.2017

Vi har fått svar fra Tolletaten at pakken må betales for.
Hvis du mener at denne ikke skal betales for, anbefaler vi at du betaler og henter ut pakken og tar saken videre med Tollvesenet.

Med vennlig hilsen

Jorunn
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice
Tlf. 22 03 00 00

Måtte jo selvsagt ringe opp igjen og spørre ennå mer, men da viste det seg at det visstnok var kommet en melding fra Tolletaten i dag 8 des, som har noe med GraffitiPrints å gjøre. Hva det var kunne ikke kundeservice fortelle meg. Ville jeg vite innholdet,måtte jeg klage, på reklamasjons-siden deres. Så da har jeg jammen fått prøvd den siden og.

Nei synd Posten står så sterkt på privat markedet, når de driter så totalt i kundene sine som de gjør, men men, kampen fortsetter.

1 Like

Noen som har fått med Son of a man i tuben? Sto vel på IG for en stund siden at dette skulle sendes med i hvert 5. print :slightly_smiling_face:

Uff,ekstra bilde i tuben. Da blir det dyrt å hente ut :triumph::rage::joy:

1 Like