Lagringsmapper / vugge

Hei og godt nytt år!

Noen som vet hvor jeg kan få tak i lagringsmapper og - eller vugge til oppbevaring av trykk i Oslo området?
Tegningskap blir dessverre litt for stort til at det får komme i hus enn så lenge, men jeg liker tanken på å enkelt kunne se og ta frem bildene.

KEM har
plastmapper: http://www.kem.no/hovedmeny/nettbutikk/presentasjon-oppbevaring-transport/portfolio-mapper-plastlommer?page=2 Opp til størrelse A1 som er relativt stort.
og Arkivbokser for verk med litt tykkelse som ikke går i plastmapper : http://www.kem.no/hovedmeny/nettbutikk/presentasjon-oppbevaring-transport/arkivbokser

Har du sett på noe sånt? Art-Storage-Drawer-3-475-633.jpg 475×633 pixels | Art studio storage, Art studio at home, Art storage
Kanskje man med litt snekkerferdigheter kan lage noe eget basert på dette: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/59/71/c9/5971c9cbd7c02d9735f6da445741df51.jpg

Har ikke selv funnet den ideelle løsningen ennå. De fineste skapene og skuffene som har store nok mål til å ta alle trykkene, er dyre.
Enn så lenge så fungerer plastmapper fint. Da ligger de beskyttet og samlet. Det finnes lekre Portfolio-mapper der ute også. Dyre og billige. :slight_smile:

1 Like

Tusen takk for tips Ingrid:-)

Dessverre tror jeg at tegningskap/kommode tar litt for mye plass, men ingen dum idé med mappene du linker til. Ser også for meg at en “vugge” ala de man finner i rammeverksteder/gallerier tar mindre plass, men jeg sliter med å finne pris og tilgjengelighet på slike.

Så i en eldre post at @GalleriGEO solgte mapper til slike vugger/rack tidligere - kanskje du vet @JonasLeborg ?

Takk igjen:-)

1 Like

@azidops har mapper tilgjengelig i alle former og fasonger. Super kvalitet👍

1 Like

Vi har arkiveringsmapper tilgjengelig om ikke altfor lenge. Er tom akkurat nå.

Når det gjelder vugge så tar den stor plass den og. Det fungerer fint med å la dem stå inntil en vegg eller putte dem oppi en svært arkiveringsportifolio i størrelse A0. Det er sikkert noen her på forumet som kan selge den en slik en.

Hei - takk for tips og tilbakemelding!
Du har sikkert rett - jeg bare så for meg at vuggen ville være mindre plasskrevende.
Har uansett behov for mapper:-)

1 Like

Jeg har plastlommer i størrelse A0, syrefritt- hvis det er en interesse. pm meg.

1 Like

Takk - de har jeg nok av enn så lenge:-)

Ønsker å kjøpe A0 plastlommer, syrefritt i Oslo-området. Noen som har noen liggende eller råd?

Me too!

“Plastlommer A0, A1, A2, A3, og A4 slitesterk 150μ (my)
Vi har vært leverandør av sterke plastlommer i alle formater siden 1991. Største bruksommeråde av våres plastlommer er til bruk som beskyttelse av arbeidstegninger innen bygg -anlegg og industri. Andre bruks ommeråder er kartmapper og til beskyttelse og oppbevaring av kunst, trykk, plakater.”

3 Likes

Mail Fra EH.

Hei !

Samme plasttype som benyttes ved produksjon av våre plastlommer brukes også til produkter som benyttes til produkter innenfor næringsmiddelindustrien, for eksempel grønnsaker, kjøtt etc.
Plast-typen oppfyller kravene i «emballasjeforskriften» og gir ikke fra seg skadelige stoffer.
Plastlommene ble i utgangspunktet produsert for å beskytte arbeidstegninger ute i all slags vær.
I de senere år har vi fått mange nye kunder som benytter våre plastlommer til beskyttelse av kunst.
Ta gjerne kontakt på nytt dersom det er behov for flere opplysninger.

1 Like

Mail fra EH

Hei !

Samme plasttype som benyttes ved produksjon av våre plastlommer brukes også til produkter som benyttes til produkter innenfor næringsmiddelindustrien, for eksempel grønnsaker, kjøtt etc.
Plast-typen oppfyller kravene i «emballasjeforskriften» og gir ikke fra seg skadelige stoffer.
Plastlommene ble i utgangspunktet produsert for å beskytte arbeidstegninger ute i all slags vær.
I de senere år har vi fått mange nye kunder som benytter våre plastlommer til beskyttelse av kunst.
Håper det er svar på ditt spørsmål.
Ta gjerne kontakt på nytt dersom det er behov for flere opplysninger.

Noen som vet forskjell på syrefrie mapper, passepartout,bakpapp, kontra ph-nøytrale mapper,passepartout og bakpapp?

Ingen blandt alle medlemmene som vet dette?

Der er vel heller noen blant medlemmene som synes at det er ok om andre medlemmer setter seg ned og leser litt selv :grinning:

(Tips - pH=7= nøytral=syrefri)

1 Like

Ja helt enig med deg. Utrolig mange som IKKE setter seg inn i saker selv. Men alltid greit med en meningsutveksling.:sunglasses::sunglasses:

Men da er mitt neste spørsmål. IKEA bruker PH-nøytrale passerpartout i sine " billig rammer".

Er ikke disse et godt alternativ / om ikke mye bedre enn å oppbevare trykket i tuben/rullen sin. Itillegg blir de lettere å vise og lagre, også stående som er plassbesparende. Store rammer, 70 x 100 cm med PH-nøytral pp koster kun 198,- .

Eller er jeg helt på jordet ???

Jeg tenker jo at å registrere seg på et interesseforum og stille spørsmål til de som er mer kunnnskapsrike er å “prøve å sette seg inn i ting”, jeg da…

2 Likes

Problemet er at de medlemmene som tror de har peiling ofte blir svært tause når det kommer spørsmål som setter dem litt på prøve. Da blir svarene fraværende, eller så kopierer man inn noe fra en annen nettside og viser til Google. Fascinerende saker.

Jeg har noen få trykk rammet inn i slike billigrammer og det er jo helt ok det så lenge det som henger inni er av beskjeden verdi. En god ide du har der.
Dyre trykk ville jeg alltid tatt rett fra rullen til rammemaker som flater det ut og rammer det inn for konservering.

1 Like