Lagret på rull vs lagret flatt

Her er det noen fine tegningsskap. Perfekt til å oppbevare samlingen i! :slight_smile:

Det er bare noen få skap igjen. Gjelder å være rask med bestillingen om du vil sikre deg noen.

Sorry gutta, men jeg mener den dagen du må få deg skap til trykkene dine burde du vurdere å kjøpe deg original arbeider isteden. Trenger fort lagringsplass da også, men man kjøper hvertfall sjeldnere, og du får arbeider ingen andre har.

7 Likes

Hehe… Enig i den

Bør trykk ligge fritt, eller i plastmapper, i et slikt arkivskap?

1 Like

Jeg skal ha meg to slike skap i størrelsen A0. Jeg ser virkelig behovet for et slikt skap, ikke bare for oppbevaring men også for å ha en plass der trykkene får ligge til utflating før innramming. Mange trykk er også så store at jeg ikke får plass til dem i mappene mine.

Så mye trykk folk på forumet her kjøper, så regner jeg med det er flere som har behov for et slikt skap. Med mindre alle flipper mesteparten :wink:

Jeg skal lagre trykkene mine uten plastmapper. Skal få tilpasset noen syrefrie plater jeg kan ha i bunnen av skuffene, skal også legge inn noen poser med silica-gel for å absorbere fuktighet.

Samler man, så må man ha noe å oppbevare samlingen trygt i, alt får ikke plass på veggen.

3 Likes

Rammer inn så og si alt jeg kjøper ser ikke helt behovet med å ha det liggende i skap :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Så bra John, men folk er forskjellig. Selv om veggene mine er fulle, er det ikke dermed sakt at jeg slutter å handle kunst :slight_smile: Jeg kjøper det jeg liker om jeg har plass til det på veggen eller ikke…

3 Likes

Hehe, ser den :wink: (bilde fra en vegg i gamle leiligheten, som du ser har jeg ikke helt skjønt dette her med ikke plass :joy:)

1 Like

Lagring i rull er avhengig av hvor lenge trykket har fått hvilt fra produksjon til distribusjon, kvalitet/størrelse på papiret og hvor stor tuben er. Vet om flere gallerier som oppbevarer trykk i rull, men anbefales ikke å gå ut over 12 mndr. Er svært uheldig om trykket blir lagret ‘stramt’ i en liten tube… Som nevnt tidligere, så påvirker dette fibrene i papiret og du vil få et bølgete trykk når du rammer det inn… Om man kjøper et trykk som har vært lagret lenge, bør man smøre seg litt med tålmodighet og la det ligge til forsiktig utflating en stund… Ikke legg bøker osv for å forskynde utflatingsprosessen… Har hørt at flere rammemakere legger trykk til utflating i flere uker om ønskelig, mens noen kjører det raskt og gæli igjennom en utflatingsmaskin…

ALT det Bambi sier!