Lagret på rull vs lagret flatt

Når jeg tråler finn på jakt etter gobiter, så hender det at jeg ser trykk som er lagret på rull. Finnes det noen “kjøreregler” på hva som er for lenge? Har det noen negative konsekvenser utover at det tar lengre tid å flate ut? Har det ha noe å si for pris om samme print er lagret flatt eller på rull?

Mener 3 måneder er forlenge i rull, å rull skal vell kun brukes til sending.

Papiret kan ta varig skade av å bli lagret på rull. Om det finnes noe spesifikk regel vet jeg ikke, men de fleste rammemakere jeg har snakket med virker å mene at kort tid går bra, men når det blir snakk om et år eller mer så øker risikoen for skader.

1 Like

Spørsmålet om hvor lenge er som å svare på hvor langt er et tau, men som SpecialOne sier er kjøreregelen at sammenrullet er kun for transport. Jeg har aldri opplevd det selv, men har hørt om at akrylen på trykk kan bli skadet for trykte verk. For originaler har jeg selv opplevd at akrylen sprekker av for lang tid lagret sammenrullet. Det blir også problem ved innramming da papiret bølger seg etter at det er blitt rammet inn.

Mitt tips er å lagre det flatt. Invester i oppbevaringsmateriell. Har man en større samling er det rart om man ikke vil bruke noen kroner på å lagre og sikre verdiene.

At det ikke er noen best før dato, er rimelig åpenbart. Mitt inntrykk er at folk med samlinger av en viss størrelse, eller som har dette som en relativt seriøs hobby lagrer trykk flatt. Men rett som det er så kjøper jo “vanlige” folk også dyre trykk, noen ganger kommer trykket aldri til rammemaker og blir liggende i rullen og til slutt lagt ut på finn. Spørsmålet er om man skal ta sjansen på å kjøpe eksempelvis et Dolk trykk som har ligget i rull i flere år.

Personlig ville jeg ha sett på det først, om det var mulig. Om ikke tror jeg kanskje jeg hadde droppet det.

Så lenge rullen ikke er for liten og du ikke pakker bildene mye opp og ned er mim erfaring at det går greit å ha bilder i rull. Har selv mine i mapper, men har noen som var for store til de største mappene liggende i store ruller.

Som @azidops skiver er finnes det ikke noe konkret regel på dette. Det finnes veldig mange typer papir, måter å trykke på, mengde blekk og størrelse.

En liten giclee på tynt papir vil mye lettere la seg flate ut enn et stort screenprint på tykt papir.

Så for å nevne et eksempel, Chevrier x Whatson collaben som kommer i neste uke bør rammes inn eller lagres flatt innen rimelig tid :slight_smile: Det er et stort screenprint(71x100) med en stor trykkflate som lett vil kunne bølge seg hvis det ikke får riktig behandling.

Jeg lagrer alt i mapper, men vil nå investere i tegningsskap for optimal lagring.

2 Likes

Jeg forsøkte nettopp å forsiktig flate ut et Snik trykk som har stått i rull for lenge… Det gikk skikkelig galt…
Sprekker både her og der… er det noe som kan gjøres ?
Vil det hjelpe med fuktighet/varme ?
Kan det repareres på noe vis eller er det nå ødelagt for godt ?
Kreativ innramming med fargetoner i glasset ?

Del et bilde av skadene

Her er et utsnitt… dette var kullsvart uten streker før . Tragedie…

Større utsnitt. Det kan da ikke være riktig at det skal bli sånn ?

Den såg ikke bra ut :-1:t2: nå er ikke jeg noe ekspert, men jeg ville tippe det blir en umulighet å rette opp skadene på denne :confused:

Sånne sprekker kan jeg umulig tro kommer av å ligge rullet alene. Ser ut som det kan ha ligget svært tørt?

Lagret i et helt normalt rom. Stor rull stående, innrullet i papiret det kom i. Men liten tvil om at noe har skjedd “noe” med papiret/blekket når det ble forsøkt forsiktig å flate det ut :frowning: Usannsynlig trist…

Det der ser ikke ut som skader som kommer av at det har stått for lenge i rull… Er det første gang du tar det ut av røret? Er jo ikke så lenge siden dette trykket ble sluppet…

Første gang ja. Jeg hørte jo at de “sprakte” i papiret, men jeg trodde det var gråpapiret som lagde lyden. Og jeg var forsiktig…

Første bud er vel kanskje å åpne opp nyervervede trykk for å sjekke etter skader. Kan være vanskelig å overbevise om feil ved trykk som åpnes en stund etter de har kommet i hus.

Ja, det er selvsagt lett å være etterpåklok…
Er det noen som har noen gode forslag til hva jeg bør gjøre ?
Kontakte dem som solgte det ?

Det kan ikke skade å kontakte de.

1 Like