Lagret i originaltube

Fra tid til annen ser jeg salgsannonser der det står at verket er fortsatt lagret i originaltube, som om det bekrefter at verket i perfekt stand. Hvorfor gjør folk dette? For meg er det et varselstegn. Tuber er ment for transport, ikke lagring.

Bruker man 1000-vis av kroner på å kjøpe trykk bør man også finne seg systemer for lagre kunst flatt for å ta vare å på verdiene sine. En som skriver at han har lagret i tube gir i hvertfall meg inntrykk av at vedkommende ikke har kunnskap og interesse for å behandle samlingen sin skikkelig. Hvorfor skal jeg da stole på at verket er i god stand? Har man i det hele tatt rullet det ut for å inspisere for skader fra forhandler? Langtidslagring gjør at papiret blir veldig stivt.

Her er noen grunner for å ikke lagre i tube:

  1. Vanskeligere å vise fram uten å skade verket
  2. Alltid inspisere for skade ved mottak, selv fra forhandler eller kunstner (spesielt fra kunstner :blush:)
  3. Avhengig av framstillingsteknikk kan bildet krakilere/få sprekker i malingen/spray/akryl/blekk
  4. Problemer med å få et fint innrammet resultat. Typisk problem er at bildet etter en tid begynner å bølge seg under passepartouten. Flytende kan man nesten glemme hvis det har vært lagret lenge i rull.
  5. Langtidslagrede bilder er et mareritt å rulle ut og lett for å skade i prosessen.

Gjør dere selv en tjeneste og lagre flatt, det er ikke så mye som skal til.

25 Likes

Noen tips på hvordan man skal lagre? Flatt er jo lettere sagt enn gjort. Og hvor man får kjøpt lagringsmatriell og til hvilken pris?

Når ser du for deg å få inn de mappene vi pratet om @azidops? :slight_smile:

Mapper? 2 sidige som passer de fleste str fikser sikkert azi for en 500 lapp

Det finnes flere alternativ. Har man mye kunst bør man investere, som i å ta vare på verdier, i et skikkelig system som enten består av tegnigskap (arkitektskap) eller arkiveringsmapper. Om man bare har noen få trykk kan det koste mer enn det smaker, men man kan gå til rammemaker og kjøpe to plater med passepartoutpapp som blir teipet sammen i bunnen slik at det blir en mappe.

Det finnes også portofolioer der det henger plastmapper man kan lagre bildene i, men det er ofte vanskelig å oppdrive i større format enn A1. A1 er i mange tilfeller for liten til trykk, f.eks et vanlig Dolk er 650 x 650 mm mens A1 er 594 x 841 mm.

De kommer snart :slight_smile:

1 Like

Jeg har noen ekstra mapper om noen har dårlig tid. Ellers vil jeg anbefale de som @azidops leverer. Tipp topp kvalitet

Eller så kan man selge de man lagrer flatt i mørket og kjøpe en fet original til å ha på veggen isteden - problem solved :smile:

6 Likes

Polyesterlommer kan importeres fra PEL (sterkt anbefalt):

Fine oppbevaringsmøbler hos Gerdmans.no:

http://www.gerdmans.no/no/tegningsskap-7

Mulig vi kommer til å importere og selge polyesterlommer senere, men det får fremtiden vise :slight_smile:

Ikke gi meg dårlig samvittighet… Jeg har noen slike i klesskapet mitt. Har hatt en tendens til å kjøpe nye trykk istedet for å bruke pengene til innramming.

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAT???
Her er det Teddy, Shrink & Police Line som alle er i følge selger lagret på rull i nesten 10 år? #Offameg

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93314502

Så det selv. Imponerende å ikke gidde å selge eller henge opp på så lang tid!

“Ubrukt Toyota Corolla '09 selges”

PS. Har vært lagret i fjæra på yttersia av Senja :grin:

6 Likes

Og jeg hadde dårlig samvittighet for et trykk jeg lot stå i tube i seks måneder… RIP teddy

Men selv om de hadde vært lagret flatt, er jo samlet pris ikke noe spesielt bra heller. Kanskje 95’ samlet hadde vært reelt?

Hei
Har et spørsmål, hvor lenge kan/bør et trykk være lagret i tuben…?

Jeg fikk akkurat mitt nye SC bilde og tenker å ramme det inn iløpet av 2-4 mnd, hvet at jeg ideelt burde ta det ut, rette og lagre det flatt men bor i en leilighet med lite plass så dette er ikke så lett…
Er det innafor å la det ligge i tuben til jeg får levert det til rammemaker innen max 4mnd?

Hva gjør andre.?

Svaret på det er at noen trykk lett lar seg rette ut etter åresvis om så var, andre er ødelagt etter få måneder. Det kommer an på papiret, teknikken osv. Skal du være sikker må du ta det ut og lagre det flatt.

Størrelsen på tuben har også mye å si. Har tuben stor diameter (som tubene fra coa ofte har) bør det ikke være noe problem å ha det i tube i noen måneder.

Jeg tenker som så at å innvistere noen hundrelapper i mapper for lagring er verdt innvisteringen,istedenfor å lure på om produktet kan bli «ødelagt» Plassmessig er nok en mappe bedre enn en tube også.

2 Likes

Bor du i Bergen kommer du innom til Gategalleriet og får mapper til Shagga-rabatt pris 305 kr eller så går du til rammemaker og får laget en mappe av passepartout-papp til omtrent samme pris.

Hvor lenge noe kan oppbevares sammenrullet er umulig å gi noe fasit på, men 2-4 måneder er akkurat så lenge alt jeg hadde vurdert å lagre det flatt.

1 Like