Kunst som investering: Kunstnere

Det finnes en egen tråd ang. gatekunst, @Magnus så å kommentere det her vil garantert spore av tråden.

Har man historiske data og informasjon om et tema, så er det absolutt “gull” mtp å forutse videre stigning. Langt bedre enn synsing og argumentasjon som enda ikke er bevist.

Så hvis du brukte penger på Facebook i starten kan det ikke kalles investering da det ikke finnes historiske data?

Hjelpe meg

3 Likes

Salg skjer via auksjoner og gallerier som representerer kunstneren som vet hvem de store samlerne er. “Ettermarkedet” er kunstinteresserte som følger med og holder seg oppdatert. Er enig med mange av kunstnerne som blir nevnt over er dyktige og kommer til å bli større med tiden, dog har en favoritt som jeg er villig til ofre mye av samlingen for. :boom:

5 Likes

Jeg var med å by på det verket av Hasselknippe, dessverre gikk det ikke til meg den gangen. Fant igjen en av de andre tingene jeg bø på den dagen på handicap toalettet på miniflaske museet til Ringnes her om dagen.

Jeg skjønte ikke helt den siste setningen din @Bambi? Du vil ha en Hasselknippe eller snakker du om en annen kunstner?

Hvis du sliter med Hasselknippe @azidops kommer du til å slite mer med Holen. Han er på en måte den norske Duchamp. Hørte en fantastisk historie rett før jul om et Duchamp verk som ble vist frem og solgt i Paris nå nylig (se bilde under). Dette er en av Duchamps readymades som kunstneren Rauschenberg kjøpte av Man Ray for 3 dollar. Man Ray mistet sin versjon og etter å ha snakket med Duchamp dro han på butikken og kjøpte en ny som lignet. Den ble solgt for mellom 8 og 12 millioner dollar.

4 Likes

Om man ser bort i fra pseudonym, anonymitet og nettbaserte salgsannonser fra finn for å gjøre de store investeringene, så bør man ha dyp innsikt om kunstnerens historie og framtid (utdanning, utstillinger, auksjoner, markedsføring, samlere osv…) Slenger med en link som viser hvorfor f.eks Bjarne Melgaard er større i utlandet enn i Norge.

https://www.artist-info.com/users/artsitpublicpagewithoutportfoilo/22781

Kunne godt tenke meg en Hasselknippe, men kunstinteressen er ikke bred eller moden nok for å inkludere ‘crafting’ ennå. Tviholder på tanken om at norsk gatekunst skal overleve fraværet av flere av de «store», dog etter å innse 2016 var et gørr kjedelig år… Så har jeg speidet gjennom det norske markedet i det siste og funnet et par jeg kunne tenke meg. Neste steg blir å ta kontakt med diverse galleri og holde seg oppdatert på framtidige auksjoner/utstillinger.

2 Likes

Så merkelig, denne dukket nettopp opp på et youtube klipp av en kjent norsk kunstners pult. :thinking:

2 Likes