Kjøp privat utenlands - beste metode?

Heisann!

Har scrollet meg igjennom ulike tråder her ute, men finner ikke helt godt svar på problemstillingen. Derfor ny tråd.

Sitter og vurderer kjøp av et uinnrammet objekt fra UK i sjiktet 1500-2000GBP.
Dere som har erfaring og/eller kvalifiserte oppfatninger om hvordan; - hva er beste/sikreste måte å gjennomføre en slik handel på?
Jeg tenker nå mest ift sikkerhet omkring at penger kommer dit de skal, og at kunsten kommer dit den skal. Og alt dette mens man føler seg rimelig comfy underveis.

Jeg har ingen erfaring med dette selv. Men Paypal skal vel være grei å bruke. De er som regel på kjøpers side. Nesten for mye har jeg lest.
Ellers er det jo magefølelsen på selgeren som spiller inn. Her kan du jo gjøre litt research

1 Like

Som Pinkerton sier, PayPal betaler tilbake beløpet dersom kjøper ikke får de varene som er bestilt. Håpet er jo imidlertid at det aldri kommer dit. Jeg har kjøpt fra private i utlandet en del ganger, med blandet hell. Nok dårlige erfaringer til at jeg styrer mest mulig unna i dag.

Kjenner du noen i UK som kan ta seg av handelen direkte? Er dette en fyr fra BF som kan fremskaffe referanser? Kan du be ham ta det med til en gallerist du kjenner som kan gjøre handelen for deg?

1 Like

PayPal kan nok være løsningen her, ja.
Har bare gode erfaringer derfra.
Og så har du jo helt rett; - “Buy the seller…” etc. Skal gjøre litt sjekk.

Har dessverre ingen som kan være kurer/liason her.
Men referansesjekk er uproblematisk. Kjøpet skjer gjennom annonse på UAA, så jeg vil jo i utgangspunktet tenke det er seriøse aktører der.
Jeg har kjøpt utenlands tidligere - dog ikke kunst - men aldri fra private aktører. Og som relativt “ny” på kunstmarkedet med kjøp på den måten, undres jeg på hva som egner seg. Dette for å eliminere eventuelle ubehagelige overraskelser.

1 Like

Slenger meg med på å anbefale PayPal. Så lenge du føler avgiftene de skal ha er verdt sikkerheten er det absolutt beste løsning.

1 Like

Kan jo legge ved denne tråden du kanskje har lest som skrekk og advarsel om å handle av litt shady folk: http://urbanartassociation.com/thread/140476/kaws-running-chum-silkscreen-darkcity?page=1

2 Likes

UAA eller BF er fullt av useriøse halvkjeltringer, så det at dealen gjøres gjennom dem er ikke nødvendigvis en kvalitetssikring . Har han mange poster og referanser risikerer han ikke sitt gode navn og rykte for salg av et trykk. Noen av dem er 100% hel ved og du kan bare sende penger direkte om så var.

1 Like

Ooops!
Thanks - den var vel verdt å ta med seg…

Jeg skjønner.
Dette er en 4 Star Member, så jeg formoder det ikke blir en deal-breaker om jeg kjører en liten 360-gradersjekk på karen.
Han foreslår selv PayPal og Parcelforce, så det burde vel ligge til rette for at det blir bra til slutt.

Høres bra ut. Om du fremdeles har tvil i sjelen så kontakt ham på Skype, facetime eller hva det nå heter alt sammen - da får du et skikkelig inntrykk. Lykke til!

2 Likes

Lov å spørre hva som handles? Spennende prisklasse :smile:

Jeg vurderer en Dolk.
Ikke så allverden spennende, egentlig.
Kan ta litt tid, siden det er ferietid.

Holder uansett mine opsjoner åpne for også å finne den andre steder. Må modnes litt dette, og føle meg comfy med å deale privat utenlands…

1 Like