Investeringer: Budsjett på ca. 200k

Man henger da ikke et banksy i lys som kan skade trykket! :smile:

1 Like

Hvilket lys er det? Tror alt av lys påvirker papiret i større eller mindre grad🤓

1 Like

Jeg trodde det var UV stråling som påvirket, så tenkte at led var safe. Er ikke helt sikker men naturlig lys/sol er vel verstingen uansett.

LED lys og papir går hånd i hanske. Ingen IR eller UV-stråling fra LED lys.
Om en glødepære eller spot over bildet vil skade trykket over tid er jeg ikke sikker på om man har UV glass…

Funfact; Det sies at om man legger frukt under LED lys vil det ha lengre holdbarhet en om det ligger under en tradisjonell pære.

2 Likes

Har hatt en tape prat med begge rammemakerne i Stavanger i dag og de bruker litt forskjellig tape alt etter papirtype og verdi. Et Banksytrykk vil, hvis man ikke insisterer på monteringshjørner av syrefri kvalitet, bli montert med høykvalitets bomullstape (som er syrefri) med vannbasert lim som “lett” kan fjernes. Den ene sier man noen ganger vil måtte fukte tape eller benytte lett varme, og at man kan risikere å kjenne rester etter lim etterpå (som på en gammel Post it lapp) mens den andre sier at tapen ikke etterlater limrester.

Skal man få fjernet limrester kan som regel en papirkonservator til 1000 kr/t + få dette fjernet.

Konklusjon blir vel da at det beste og enkleste blir å benytte noen som bruker riktig type monteringshjørner.

Argumenter mot dette fra enkelte er at papir lever pga temperatur og fuktighet og at hjørnene kan hindre fri bevegelse og forårsake ujevnheter i papiret hvis det blir presset mot passepartouten.

Det kan virke som temaet bør bli gjenstand for en Doktorgradsavhandling for å få vitenskapelige fakta på bordet… :wink:

4 Likes

Ikke at jeg har penger til det, men nå fikk jeg ikke lyst på en Banksy.

7 Likes

Ingen tape kan fjernes uten noen form for merker. Enkelt og greit, ferdig diskutert :wink:

1 Like

Så kommer £10k-spørsmålet. Skal man et Banksy-print ut av innrammingen for å se om det har satt merke?

Det anbefales. Veldig mange trykk er “herpet” med overforbruk av tape. Moronsen min hadde merker fra før så den brukte jeg tape på og hang flytende.

Herpet på baksiden, har det egentlig noen betydning? Om det var ett lerret hadde det jo bare vært sjarmerende :grinning:

3 Likes

Jeg synes ikke det gjør noe, dette med “mint” har gått alt for langt.
Men skal du beskytte verdien på banksyen din må du følge spillereglene, sånn har det blitt. Skal du aldri selge det kan du jo gjøre som du vil :slight_smile:

1 Like

betyr ikke noe for meg utenom annenhåndsverdi. Betaler ikke mint pris (på banksy feks) hvis baksiden er full av tape.
Og det er fordi det er slik markedet er. Selv har jeg gjort gode kjøp pga tapemerker osv, men er også klar over at jeg ikke kan forvente å få maks markedspris ved salg.

Tenkte jeg måtte oppdatere tråden med et bilde av min Banksy trygt oppe på veggen. Fant til slutt, etter tips på denne tråden, en god rammemaker i Trondheim som benyttet monteringshjørner (RAMM).

Godt fornøyd :blush:

40 Likes

Hei

Plukker opp denne tråden igjen etter nyttige tips sist gang. Hva tenker dere er gode investeringsobjekt om dagen? Banksy har blitt litt for dyrt…

3 Likes

Hvor har du det fra?? @Ghozt

Det er plenty av folk som har tjent 6 sifret på gatekunst gjennom årenes løp her inne på KV, meg selv inkludert (da ser jeg bort i fra det jeg har tjent som gallerist).

Helt siden jeg startet å samle gatekunst har jeg hørt fra eksperter at gatekunst er en flopp og noe man skal holde seg unna. Litt sånn som nå kommer boligkrakket-visa som har blitt sunget de siste 20 årene. Så kategorisk avvise gatekunst som investeringsområde er mer basert på følelser enn fornuft.

Det er klart at det er langt fra all gatekunst som er gode investeringsobjekter, men det er like sant for den skolerte kunsten.

For ordens skyld informerer jeg om at jeg driver Gategalleriet, et galleri som har gatekunst som hovedområde.

8 Likes

Enig med deg at Banksy har blitt dyrt, selv om prisene har roet seg noe siden toppen.

Ville kjøpt det samme som jeg anbefalte sist, et bra trykk av Haring eller Warhol :wink:

2 Likes

Litt innpå her: Hvor kjøper man Usignerte Banksy m/COA

https://www.banksy-value.com/ Gir en fin oversikt over prisnivå og hvilke seriøse auksjonshus som selger regelmessig.

Det er også flere seriøse gallerier som selger løpende, eks. Hang-Up Gallery.

Du kan jo også poste en WTB på forumet her, kanskje du er heldig?

2 Likes

To seriøse kilder du kan sjekke med:

Castle Gallery og Graffitistreet. De selger jevnt og trutt Banksy trykk - både signerte og usignerte.

https://www.graffitistreet.com/artists/banksy/

http://www.castlegalleryni.com/artist.asp?artistId=190

Det ser ikke ut som de har noe liggende ute akkurat nå, men ta kontakt med de så setter de deg opp på en epostliste hvor du får beskjed når noe dukker opp.

Enkelte verk selges også «off market» da selgere ikke ønsker å oute at de selger spesielle verk. Dette er typisk VIP kunder som har fått kjøpe typisk A/P versjoner med videresalgsklausuler etc.

Lykke til :crossed_fingers:t3:

4 Likes