Investeringer: Budsjett på ca. 200k

På rammeservice i Bergen har jeg ikke vært borti at de har brukt hansker. Har kanskje ikke kommet inn med dyrt nok papir :smile:

1 Like

Japanske bomullshansker av ypperste kvalitet er et must. Skal en 100% perfekt kvalitet opprettholdes over tid må pinlig nøyaktighet utøves i hver enkelt berøring og operasjon. Nå høres jeg ut som en skikkelig nerd men “better safe than sorry” spesielt i denne prisklassen… :v:t2:

3 Likes

Jeg og min rammemaker bruker altid hansker, det er en selvfølge.

1 Like

Hvordan frakter dere trykk til rammemakeren? I et portabelt overtrykkskammer med påfølgende akklimatisering hos verkstedet med stegvis tilsig av luft fra rommet det skal pakkes opp i? Viktig å påføre minst mulig stress for papiret.

14 Likes

Skjønner at jeg må flytte hjem til østlandet og ramme inn hos noen litt dyrere inne i Oslo :wink:

2 Likes

@Pinkerton Vi bruker å klimatisere det noen dager før vi pakker det opp inne i rammeverkstedet.

2 Likes

Så jeg var ikke helt på villspor😁 Neida, kjekt med purister. Bra å ta vare på ting.

4 Likes

Hvilken rammemaker bruker du i Stavanger @Toris64 ?

Jeg bruker som regel Tore’s Rammeverksted i Musegata, men har også brukt Kunstgalleriet i Madlaveien. Begge to vet hva det går i og gjør som de får beskjed om :slight_smile:

1 Like

Ikke veldig lenge siden kunstgalleriet ikke hadde hørt om at en ikke måtte bruke tape, kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke ville tape Banksy trykk. Gikk en annen plass etter det…

1 Like

Noen som har anbefaling til rammemaker i Trondheim? Jeg må tydeligvis finne en ny…

Jeg har brukt Ingrid på RAMM innramming på møllenberg, hun har vært helt sjef.

1 Like

Litt info til forsamlingen… Jeg har nå hørt med det som kan krype og gå av rammemakere i Trondheim. Det er nærmest ingen som kjenner til særlig bruk av monteringshjørner og absolutt alle anbefalte i utgangspunktet å benytte tape. Jeg ringte også Brodins i Oslo og de anbefalte monteringshjørner, men var samtidig ikke avvisende mot bruk av tape, så lenge denne var av riktig type.

1 Like

Better safe than sorry med Banksy, som @Gammel_Erik skriver er Banksysamlere sykelig opptatt av tilstand, siden dette er en investeringstråd burde dette unngås.

Når vi snakker om monteringshjørner, er da slik at det ikke skal/kan benyttes passepartout?

Jo det skal gå helt fint.

Men er det en fordel mtp. å bevare trykket best mulig å ikke benytte passepartout?

Hvorfor skulle man ikke bruke det?

En av de rammemakerne jeg pratet med mente at dette var det optimale, uten at han gav noen nærmere begrunnelse for det…

om trykk blir utsatt for lys, vil trykket bli ujevnt bleket, og man kan få en markant skille der passepartout har vært.