Investeringer: Budsjett på ca. 200k

Tack-It er en klassiker, gir en minimalistisk flytende “innramming” på veggen.

Jeg nevnte dette til rammemakeren, men de sa det var vanlig å benytte tape og det virket ikke som de kjente til betegnelsen “monteringshjørner”. De presiserte dog at de ville benytte syrefri tape og at dette ikke ville gi skader på trykket. Hva er riktig her? Bør jeg være bekymret?

Hvis de ikke har hørt om monteringshjørner går du til en annen rammemaker!!

Banksyer må konserveres hvis du vil at de skal holde seg best mulig i verdi. Folk som kjøper Banksy er sykelig opptatt av tilstand og tape er et “nei”-ord.

2 Likes

JA…bytt rammemaker!!!

1 Like

Ja, en Banksy med taperester på baksiden er kanskje 25-30% mindre verdt og mange kjøpere vil uansett KUN vurdere å kjøpe trykk som er 100% perfekte. Jeg er forundret av at det finnes rammemakere som ikke kjenner denne problematikken.

Ta en ringerunde og velg noen som er proffe :blush: Lykke til :+1:t2:

1 Like

Og så er det viktig å bruke hjørnebeslag & møbelknotter( i alle fire hjørner mot veggen) i hjørnene til opphengingen og ikke vaier.
Så du får en jevn luftgjennomstrømning på baksiden.
Og UVAR glasset må frontlukkes.

4 Likes

Hvis du virkelig er redd for tingene dine er det kun 2 rammemakere du kan bruke og det er Galleriets Rammeverksted og Brodins. Mye dyrere enn alt annet, men også mye bedre. Og dropp og bruk hjørnebeslag, det ser bare kjipt ut.

Kan du forklare dette til en newbie Julia? Forstår jeg deg slik du ikke anbefaler å benytte ordinært vaieroppheng?

Denne har hjørnebeslag for ekstra sikkerhet, diskret skjult bak passepartout :slight_smile:

@Jakka Her er hjørnebeslag på en ramme fra Galleriets Rammerverksted, Norges beste rammemaker.
Med hjørnebeslag bruker du to skruer i beslaget så bildet henger rett og ikke fremover som med vaier.

1 Like

Jeg skjønte heller ikke denne kommentaren at “det ser kjipt ut”…?

Hele poenget er vel at en proff rammemaker benytter monteringshjørner som ikke synes.

Monteringshjørner eller hjørnebeslag?

Ja, du har rett. Jeg blander.

Ikke at jeg ser hvordan hjørnebeslag eller monteringshjørner ser kjipt ut…

Jeg mente monteringshjørner, sorry. De sørger for at trykket ligger ekstra trygt i rammen samtidig som de beskytter hjørnene. Spesielt bra egnet til store trykk.

Du snakker om små “lommer” som hjørnene ligger inni?

Ja, det er det jeg snakker om :blush: Man oppnår godt feste og riktig posisjonering av trykket, uten at det kommer i kontakt med noen form for lim.

Ja, det var det jeg også mente.

Jeg må høre nærmere med rammemakeren skjønner jeg… Jeg reagerte også på at jeg måtte anmode om at det ble benyttet hansker når ekspeditøren tok ut trykket fra tuben for å ta mål etc. Det er vel en selvfølge at man benytter hansker uavhengig om det er en Banksy eller et rimeligere trykk? På papiret skal dette være et seriøst rammeverksted…

1 Like