Inrammingstips til Dolk-Shrink

Hei, og som noen har fått med seg innehar jeg et Dolk print av “Shrink”. Det er 90x50cm og jeg skal få det innrammet imorgen (idag når jeg ser på klokka) hos rammeservice her i Bergen. Har ikke beste budsjettet til ramme akkurat nå, vurderer å ramme det inn midlertidlig også bruke mer tid og penge på det, når jeg har litt mer ledig tid.

Hvordan ville du rammet inn bildet? Sånn iforhold til å gi bildet et glass og ramme som fremhever bildet. Er på flyttefot, og drar muligens noen måneder til utlandet senere i høst, har ikke bestemt meg helt enda, og vet derfor ikke hva slags farge bakgrunnen/Veggen vil være, men er villig til å male om rommet jeg skal ha det på når den tid kommer, for riktig ramme.

Smak er subjektivt, setter pris på forslag om noen har noen, kommer til å bruke litt tid, men ikke nok dessverre hos rammemaker og setter pris på forslag fra dere. Har sett en del fine innrammninger i forskjellige kunsttråder av brukernes/deres vegger med kunst! Vet dessverre ikke eksakt budsjett akkurat nu, men tror tidsmessig og ifht andre planer kan vi si maks 5000. Ikke alltid dyrt er best…

Takk på forhånd, alle tips mottas med takk

Anerkjendt

For 5000 for du skikkelig innramming. Du slipper unna med langt billigere.

Jeg anbefaler UV70 (Noen ganger kalt AR70) glass som er refleksdempende (beste argument) og etter sigende UV-dempende. Ram inn med svart ramme og dobbelt passepatout. Hvit ytterpassepatout og en tynn svart innerpassepatout slik at det blir en indre svart ramme på bildet.

Elendig bilde, men du tar tegningen.

1 Like

@azidops

Tusen takk, jeg vil rett og slett bare vise det du skriver til rammemaker imorgen, jeg tenkte meg utifra bildet, noe likt, men fagutrykkene som “passepatout” har jeg ingen anelse om hva er for noe. Så takk for informativt og godt svar! Da blir det gjort skikkelig :wink:

Jeg bruker som regel ikke å bruke en svart passepartout for å lage den tynne linjen Det er stilig,men synes det blir for mye. Ramme på ramme på en måte. Men det finnes du ut av sammen med de på rammeservice. Greie folk.

Hehe, jeg hadde kjørt trippel på denne… Svart/gul/hvit :grinning_face_with_smiling_eyes:

tilsvarende chiefen :wink:

Om du tråler instaen til @GalleriGEO så ligger deg et strøkent eksemplar der

1 Like

Dobbelt passepartour med forskjellige farger er litt som å legge fartstriper på bilen. Kun for folk som drar på gatebilfestival.

15 Likes

:joy::joy::joy:

Sånn ser den ut :grinning_face_with_smiling_eyes::wink: så ja jeg liker rammene mine slik, du får forsette å være en kjedelig type :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Husk å gi beskjed om at du er medlem av kunstveggen hos rammeservice, for rabatt. Ellers er mitt tips å droppe passepartout og heller ha avstandslist. Evnt bare en enkel, helt smal og hvit.

3 Likes

Der er jeg helt uenig med deg. Ramme inn uten passepatout får det til å virke kjipt og billig. Én, to eller tre, passepatout det må med.

Da får vi være enige om å være uenige :slight_smile:
Har angret på at jeg ikke har valgt denne innrammingen på flere av mine dolk-bilder det det er mye hvit «luft» rundt motivet. Jeg synes det ser bedre ut med mer minimalistisk innramming. Føler svart innerpassepartout er en typisk norsk greie og som regel unødvendig. Full fokus mot motivet :slight_smile:

Takk for gode svar alle sammen. Jeg jobbet i natt og sovnet på sofaen rundt 12 og rakk dermed det ikke idag heller. Imorgen må det skje. Igjen, takk for gode tips og råd ang. inramming. Settes pris på!

Ordet passepartout manglet før siste punktum ser jeg.

Nei, nei. Et sterkt flott bilde behøver passepartout like mye som jeg behøver en tredje brystvorte.

6 Likes

Det er jo et bilde hvor motivet er langt inn på arket. På bilder der trykket er mot kantene behøves passepartout, slik som med shrink

1 Like

Ikke helt enig i det heller, mener det er godt med plass mellom motiv og arkets slutt på Shrink også.

Men det er jo bare smak og behag til syvende og sist…

Igjen takk for gode tips. En busy schedule fikk meg til å gå for første posten av @azidops da jeg stoler på hans kunnskap rundt prints som dette. Og ja, mannen i butikken hadde fått med seg tråden min om Shrink, for de som lurte… :champagne:

Om jeg ikke blir fornøyd, rammer jeg det inn på nytt senere, null stress. skal sjekke siden når jeg får tid. Takk :slight_smile: