Hvordan oppbevare trykk

Har du gått tom for veggplass og trenger et sted å oppbevare trykkene dine?

Fortvil ikke, her er en kort guide som kan hjelpe deg på vei. Til å begynne med; tuberør skal kun benyttes for å sende og transportere trykk, de bør ikke benyttes til å oppbevare trykk over lengre tid (6 mnd +). Skader som kan oppstå ved lagring i tuberør er sprekker i blekket, bølger eller at fibrene i trykket ikke vil rette seg ordentlig ut igjen. Tuberøret er heller ikke laget av syrefritt materiale, noe som vil skade trykket ditt over tid.

Plastlommer laget av syrefritt materiale

Det beste tipset er å oppbevare trykkene dine liggende flatt i plastlommer laget av syrefritt materiale så raskt som mulig etter at du har motatt trykket. Rett ut trykket ditt ved å legge det flatt mellom to ark laget av syrefritt materiale under tunge og flate bøker over noen dager (jo lengre jo bedre). Jo lengre tid trykket har blitt oppbevart sammenrullet, jo lengre tid vil det ta å rette trykket ut igjen. Når trykket har rettet seg ut kan du legge det inn i plastlommen. Noen plastmapper leveres med en bakplate som hindrer at trykket kan bøyes, andre gjør det ikke. Plastlommene kan igjen oppbevares i en kunstmappe (portfolio), stativ eller skuff for å sikre at de ikke blir skadet.

Plastlommer kan kjøpes fra blant annet preservationequipment.com, eks. Archival Polyester Pockets – 75 micron 1060mm x 750mm passer til de fleste trykk sin størrelse, eks. Dolk.

Forslag til noen oppbevaringsmetoder for trykk:

Kunstmappe (portfolio):

Gulosten sin kunstmappe (Designer Maxi Case Black A0 )
Designer Maxi Case Black A0 (84,1×118,9 cm) Landscape kan kjøpes fra fra portfoliosplus.com eller graphicsdirect.co.uk.

Stativ:

Stativ med plastmapper fra Selwyns.com
Dette er et stativ med plastmapper fra Selwyns.com, en fin måte å oppbevare og samtidig vise frem sin kunstsamling.

Skuff / kabinett:


Det finnes flere ulike typer skuffer og kabinetter hvor en kan oppbevare trykk. Jeg anbefaler å kjøpe skuffer som tidligere har blitt brukt til å oppbevare kart, disse kan en plukke opp for en billig penge.

Har du andre tips og tricks til oppbevaring av trykk, så kommenter gjerne!

5 Likes

Hvordan fungerer det å bestille fra England? Det er jo litt størrelse på disse varene. :smile:

1 Like

Og jeg som trodde poenget med å kjøpe kunst var å ramme det inn og henge det på veggen…:wink:

1 Like

here goes…

http://www.cowab.no/kontor/tegningsskap/komplett-tegningsskap-med-3-skuffeseksjoner/2570930-3571980.wf#/kontor/tegningsskap/komplett-tegningsskap-med-3-skuffeseksjoner/2570930-3571980.wf?productId=3099314

Ser at det er svært mange som oppbevarer trykk i tube på finn.no, og bumper denne i håp om at folk slutter å gjøre det:) Etter hva jeg leser om skadene er det en klar dealbreaker for hva jeg vil ta sjansen på å kjøpe, spesielt når det er trykk som ble sluppet for en stund siden :blush:

6 Likes

Ja, men så har du samlet grafikk i mange år og en vakker dag flytter du til en liten leilighet med lite veggplass. Da tar du trykkene ut av rammene og oppbevarer dem i mappe. Til neste generasjon.

2 Likes

Her er en super mappe:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=149920704&WT.mc_id=ss_follow_shared_tip

Akkurat for liten til 65x65 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hvor lenge kan et trykk oppbevares i tube før det blir skadet? Kan man være heldig og komme helskinnet ut av det med 4-5 år?

1 Like

Man kan fint være heldig og at ting er i orden, problemet er at sannsynligheten for at noe går galt øker i takt med tiden. Har du noe som er oppbevart lenge i rør vil det også ta lang tid å flate det ut på en skikkelig måte. Tvinger man arket flatt for fort øker også sannsynligheten for skader.

2 Likes

Takk, takk og 998 takk til Ulrik. Kan jeg spør om hvordan man tvinger et ark langsomt? Gjerne ei kone også? :wink:

Start med å få det rullende papiret ut av røret, og la det ligge utenfor røret en god stund, gjerne en uke eller mer. Du vil merke at arket har tatt til seg fasongen til røret og være veldig vanskelig å få rullet ut. Når det virker slappere i fisken gjelder det å flate det ut med tunge bøker eller liknende og ta tiden til hjelp. Legg da gjerne silkepapir eller annet i mellom for å unngå at bøkene riper opp trykket. Her kan det lønne seg å være flere enn en person.

Prosessen vil avhenge av mange faktorer, arktype, diameter på rør, temperatur, luftfuktighet osv.
Du vil oppdage ganske fort om trykket har tatt skade av rullingen, ved å se på trykksverten og selve arket etter brister eller bølger som virker skarpe og ikke lar seg flate ut.

5 Likes

Hei. Jeg er ny på dette forum.

Jeg har vurdert å kjøpe arkitektskuffer til oppbevaring av papir og tegninger, men de er veldig tunge (100 kilo?), spesielt når man har atelier i bygninger uten heis. Endte opp med å kjøpe en Seawhite Archival box for A2 på KEM AL i dag.

Er det noen som har erfaring med disse? Kan de med hell stables på hverandre?

Interessant å høre hva andre mener.

Takk,
Sonja . / & )

1 Like

ingen fare butikker i norge også har dette!

4 Likes

som kunstner vil jeg si at all lagring på rull er helt krise. kunst skal ligge flatt. en skade i selve papiret kan aldri repareres. desverre er det mange, både kunstnere og andre, som aldri bør bruke rull fordi de ikke kan /aldri virkelig har lært kunsten å legge noe trygt i en rull: rullen må alltid ha mye større diameter enn man tror man trenger sånn at alle bøyeskader unngåes og skal kun brukes til transport og post. ikke lagring.

2 Likes

Til den prisen der, ble dette en no-brainer. Fikk i tillegg 10% nykunderabatt på min første ordre. Leveres på døren om ca 1 uke. Endelig skal alle de uinnrammede verkene legges på ett sted. Trygt og langt unna muligheter for søl og uhell. Vi har vel alle opplevd det, antar jeg…
Takk for tipset :slight_smile:

2 Likes

Er det noen i Norge som selger plastlommer til oppbevaring av trykk - større enn A2 (som KEM har)?

Plastlommer

4 Likes

10x34 = kr 340. Totalsummen for å kjøpe disse 10 plastlommene blir imidlertid kr 1468, altså totalt 146 kr per plastlomme. Må finnes noe bedre enn dette.

Torso.no hadde noe som ser greit ut…

1 Like