Hva ville du investert i ?

Jeg vet ingenting om verdistigning og foto. Det er liksom alltid mulig å trykke et til :wink:

Men personlig synes jeg Terry O’Neill og Danny Clinch har mange flotte bilder. Jeg elsker musikk! Så det har selvfølgelig noe med hva som avbildes å gjøre. Når jeg er i New York må jeg alltid innom SoHo og sikle litt i MorrisonHotel gallery.

Jeg er også veldig glad i Martha Cooper sine bilder.

Ellers er jeg enig i noe tidligere i tråden…jeg ville heller puttet de pengene i noe jeg kommer over og sikler veldig etter enn å høre på anbefalinger om investeringer. Jeg har hørt det er mye penger i forbrukslån om dagen, så det er kanskje en investering :wink:

1 Like

Husker med glede den dagen i desember 2009 da jeg kjøpte Push sin Red Cabriolet for kr. 6.750 - fordi jeg likte det enormt godt - og tenkte at “dette var dyrt”.
Nå skal Fineart ha 65 store + 5% kunstskatt for samme bildet :laughing:
God investering? … vel, jeg selger ikke.

1 Like

Jeg gleder meg så mye til den dagen dere Push fanatikere har funnet ut at det er nok verdiøkning og begynner og selge. I starten vil Pushwagner og Fineart kjøpe tibake så mye de klarer for å holde illusjonen av et marked i gang, men etterhvert når folk skjønner at det blir vanskelig å få tilbake pengene sine brer panikken om seg. Så et trykk av Pushwagner på Fineart her om dagen som kostet mer enn et stort verk av de fleste store samtidskunstnerene våre, da skjønner du at noe er feil.

Jeg ville vurdert en Mehdi Ghadyanloo. Den veggen i Boston tror jeg virkelig kan være med på å løfte han til nye nivåer.

8 Likes

@Gulosten du må ikke glemme Pablo Picassos grafikk, den har hatt en jevn stigning i alle år.

Synes jeg stort sett bare ser reproduksjoner av Munch, @Gulosten… Er det Blomqvist som er beste kilde for Munch trykk?

Mehdi er spennende, @Ronny. Jeg synes dog at mye av det han lager er litt kjedelig. Originaler har jeg kun sett bilder av på nett. Hva selges hans originaler for?

Ville investert i noe snertent av Haroshi

1 Like

@thopet Blomqvist, GWPA, Bruun-Rasmussen, Christies, Sotheby`s osv.
Ingen problem å få tak i, bare du har penger.

1 Like

Så man tror at lerret av Dolk ikke taper seg i verdi fremover? Jeg er i markedet etter noe slikt selv. Skal ha det på vegg. Verdistigning er jeg ikke opptatt av, men ihvertfall mulighet for å kunne bytte ut eller selge uten tap frem i tid.

Personlig så tror jeg ikke dolk lerret heller vil stige i verdi i et kort perspektiv (3-5 år)

Men dette er veldig usikkert etter min mening. Dolk kan få en plutselig oppsving hvis banksy feks forsetter å stige i verdi og blir utilgjengelige for den vanlige samler, eller så kan dolk miste “all” verdi (utenfor Norge) siden han har valgt å distansere seg fra gatekunsten.

De populære lerretene har allerede steget ganske mye og stabilisert seg.
Veldig liten bevegelse de siste årene.

De mindre populære lerretene går vell for kost eller rett under enda.
(gjelder selvsagt ikke hvis du kjøpe grisebillig for 10+ år siden)

Dette er mine tanker og observasjoner den siste tiden.

Har selv ganske mye dolk trykk…

Om jeg hadde ofret 100k av samlingen, så hadde jeg gått for;

  1. et av de bedre trykkene til Conor Harrington (WWWK/Fight Club) og et nytt KAWS trykk…
  2. et stort Sandra Chevrier lerret…
  3. et unikt Mehdi lerret…
  4. usignert banksy trykk

Hadde holdt meg langt unna foto, nye kunstnere, auksjoner og spart meg for en endeløs søk av ingenting på instagram & gallerier som er sultne på 100k.

5 Likes

Tror det skal godt gjøres å kjøpe et mehdi lerret for 100 k

Jeg kommer til å få inn noen lerreter i nærmeste fremtid som skal ligge i det prissjiktet.

Jeg skifter veldig på om jeg ville kjøpt meg et dyrt verk eller flere små og for øyeblikket ville jeg godt for flere små.

Om man skal ha litt forskjellig kan man sette sammen en pakke med f.eks:

Mehdi Ghadyanloo
Martin Schreiner
Bjarne Melgaard
Sindre Braathen
Patrick Berran

Da snakker vi bare originalverker. Om du vil begynne å se på trykkene til Mehdi og Martin kan man få plass til mer.

4 Likes

Jeg synes Invaluable.com er bra for å finne kunst, her for Munch; http://www.invaluable.com/catalog/searchLots.cfm?scp=u&catalogRef=&shw=50&ord=0&img=1&olF=1&houseRef=&houseLetter=A&artistRef=&aID=0&areaID=&countryID=&regionID=&stateID=&fdt=&tdt=&fr=0&to=0&wa=edvard%20munch&wp=&wo=&nw=&upcoming=0&rp=&hi=&rem=FALSE&ns=1&isSC=0&row=1&isBIN=&isAdvanced=0

1 Like

Sjeldent det prates om Stik her inne… Noen fans? Liker mye av det jeg har sett så langt.

Du har sikkert gjort det allerede, men for inspirasjon om kjøp, ta en titt på det som stilles ut i Art Miami:

Så mye bra at jeg ble helt matt av alt som mangler på veggene!

3 Likes

Contemporary Art Day Auction - 09.03.2017 Live nå… Spennende…
Kommer noen fine bankys #243-245.

http://www.sothebys.com/content/sothebys/en/news-video/videos/2017/watch-live-contemporary-day.html

Kat; http://www.sothebys.com/en/auctions/2017/contemporary-art-day-auction-l17021.html

6 Likes

Nice!

Damien Hirst gjorde det bra på auksjonen, kanskje prisene hans er litt på vei opp igjen etter å ha vært i grøfta en stund?
For ikke å snakke om Banksy - når skal det stoppe?

Banksy er fortsatt veldig “billig” sammenlignet med mye annen samtidskunst :wink: Produksjonen hans er heller ikke så ekstremt stor!

Ja, jeg fikk nettopp kjeft av et annet medlem her inne for å være en gammel negativ surkuk :slight_smile:

Originalene er jo også foreløpig billige ift. trykkene.