Hva er "must have" i en Norsk street-art samling ?

Synes også LA STAA - Stavangersk Oljesaus er bra. Når man kommer herfra da. Vet ikke hva andre syns. Men riksløven med bensinslangen ser rå ut.

2 Likes

DOT – Handgun, Theft & Dunkelziffer forblir på min topp 3 :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

4 Likes

Synes “Bunad” er et pøbel trykk som hører hjemme i alle samlinger over norsk-street art. Lofoten og ICWT har jo blitt veldig dyre bilder, men bunad kan enn enda finne til en ganske rimelig penge !

For å ta dette et skritt videre. Å ha en norsk street art samling er bare logisk dersom den beste street arten finnes i Norge. Like mye som det hadde vært fornuftig å konsentrere seg om norsk metall, der den beste musikken faktisk lages i Norge.

MEN, norsk street art er bare en liten parentes på hundreogørtendeplass i forhold til de store i utlandet.
Jeg kjenner heller ingen som samler bare på norsk kunst - de fleste drømmer om noe større.

Så det neste spørsmålet: hvem er et “must have” i en street art samling? Jeg vet hvordan min liste ser ut :wink:

1 Like

Bunad i stor utgave ser jo ut til å selges for rundt det samme som hvit ICWT går for om dagen ?

1 Like

Er vel ikke så veldig mye som kan inkluderes når man tenker litt internasjonalt. Hva kan du ta med til London som folk fortsatt kjenner igjen? For meg sitter man da bare igjen med noen Dolk motiv.

Teddy Riot (muligens Kitty), Last Mona, Burger King og kanskje ett av fengsels motivene evt. Boxer da den er i New York.

Pøbel er det vel svært få utenfor Norge som bryr seg om? Martin Whatson har aldri vært street art, og Dot Dot Dot har vel aldri hatt noe som ble en kjempe suksess? Hvis man skal dra frem en ting fra DDD karriere er vel muligens streken bildene hans noe av det han er mest kjent for?

1 Like

Kan vi ikke holde prisdiskusjonen utenfor en tråd for en gangs skyld??

5 Likes

Hvorfor er det så viktig for deg å skille mellom Dolk før og etter nyeste utstillingen? Vil tørre å påstå at det nye han gjør er akkurat like mye street art som før, men bare i et format vi ikke er så vant til å se det i.

1 Like

Ok… jeg kan ha misforstått hva street art er, men jeg var sikker på at dette skulle ha et element av lovstridighet med murals/tagging etc. på steder der det ikke nødvendigvis var ment å høre hjemme. Gratis kunst til folket.
Føler ikke helt at det er der han er for tiden, tvert imot.

1 Like

Word! DOT er å blir en av gudfarene. Uavhengig om hva gjengen her inne syns om priser osv. Det er knallbra! Syns jeg.

4 Likes

Personlig ser jeg ikke helt grunnlaget for å påstå at det han driver med nå er akkurat like mye street art som før.

1 Like

Hvorfor og hvordan er han blitt en av Gudfarene som du kaller det?

Ikke helt sikker på om jeg er enig I resonnementet. Enig I at en samling av internasjonal street - art er helt innafor. Men tenker at det er fint å snevre en samling inn slik at det representer noe. De aller fleste samlere gjør det på en eller annen måte!

Finner dessverre lite i Norsk gatekunst/stensilkunst med dypere mening. Det gjelder mye av f.eks Dolk, Pøbel, og MW. Gode ordspill og finurlige konstruksjoner gir ikke i seg selv mye dybde. For meg er derfor DDD minst like aktuelt i en samling som de andre mer populære. Jeg tror mye av det som i dag er hauset opp vil bli ganske verdiløst i fremtiden, akkurat fordi verk som ICWT ikka har noen som helst dypere mening. I en NORSK street-art samling ville jeg samlet verk, uavhengig av kunstner og verdi, som gir meg selv, og mine medmennesker, refleksjoner over dagsaktuelle politiske eller samfunnsmessige problemstilinger. Det er forøvrig mange utenfor landets grenser som er både samfunnskritiske og aktuelle, og i noen tilfeller tidløse (e.g. antikapitalistisk og anti-krig kunst).

4 Likes

Mine must haves er:
Dolk: Mushroom Girl, Crown, Grenade Lovers, Nam, Teddy Riot, Kitty Riot, GWT
Martin Whatson: Eternal Reflections, Chinook Hearts
Pøbel: Lofoten, In cod we trust

Dot Dot Dot har noen outsidere som Protester, Handgun og Psychosocial. Av Dolk kan man nevne flere enn det jeg har gjort.

1 Like

Det første du sier kunne jeg ikke være mer enig i. Så sier du at ICWT ikke har en dypere mening eller reflekterer over politiske og samfunnsmessige problemstillinger - ok, greit nok.

Om DDD - det du kanskje mener å si er at han er like LITE aktuell i en samling som alle de andre. Eller mener du at han innehar de kvalitetene og følger kriteriene du nevner ovenfor?

1 Like

Gammel_Erik: De fleste DDD verkene har liten/ingen dypere mening, men er ellers av like god kvalitet som de andre (bare billigere… ). Bumfire kan kanskje få meg til å reflektere over fattigdom… og dermed er Bumfire en del av min samling også i fremtiden. Hvis målet er å pynte opp en lys grå eller hvit vegg med en markert gul eller rød farge, har jeg ikke behov for en signert begrenset utgave. Bare hvis de har et budskap.

Jeg synes det er interessant at bumfire kan få deg til å reflektere over fattigdom, mens in cod we trust i dine øyne ikke har noe annet budskap enn at det er en fisker som holder en død torsk.

2 Likes

Thomas: Ok, budskapet er kanskje vern av fiske mot oljeutbygging. Jeg tar det til etterretning, og beklager at jeg brukte et dårlig eksempel. Kanskje fiskeren med surfebrett er et bedre eksempel?

Jeg synes egentlig ikke fiskeren med surfebrett er et bedre eksempel, det er jo en rekke kontekster man kan sette det bildet i. Det eneste jeg kanskje savner på trykket er måken på surfebrettet. Når man tenker på prosjektet til Pøbel i Vardø, synes jeg det er rart at man skal påstå at det er mangel på dybde i kunsten.

Det vil alltid avhenge av øyet som ser, men det er definitivt ikke et syn jeg vil si meg enig i.

1 Like