Høstjakta har startet!

Om du noen gang har lurt på hvorfor et auksjonshus legger til 20% på tilslaget, så er det bare å lese litt videre.

Siste uke har jeg mottatt ikke mindre enn 3 solide kataloger fra kjente auksjonshus, totalt nærmere 1000 sider glanset papir med en nettovekt på mer enn 4,2 kg. Den ene til og med levert på døra via DHL!

Skulle man kjøpt tilsvarende kunstbøker på Norli er jeg sikker på det hadde kostet flere hundre kroner.
Presentasjonen av objektene er noe av det beste jeg har sett. Jeg er blant dem som mener at inventar, og
da spesielt lamper og stoler, er kunst, se bare på disse eksempelene hentet fra Christies
‘Masterpieces of design and photographty’:

Hvem får ikke lyst på en Lichtenstein etter å se disse?

Dette bare noen betraktinger over et glass vin på en lørdagskveld. Fortsatt god helg!

11 Likes

Finner ikke at jeg kan bestille sothebys katalogen gratis(?). Legg gjerne ut noen linker på hvor du har fått disse katalogene dine :slight_smile:

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har fått alle disse katalogene. Jeg har deltatt i ulike auksjoner tidligere hos både sothebys og christies, men har aldri bestilt katalogene direkte,

1 Like

Morsomt. Jeg var seinest i går innom Christies hjemmeside. Fant kataloger på ulik kunst, men fant jo fort ut at disse katalogene kostet penger. Da ga jeg opp. :slight_smile: Ser jo nå hvorfor det koster peng…

Norge versus Danmark.
Blomqvist høstauktions katalog på 80 sider & 73 objekter, Bruun Rasmussen høstauktions katalog på 1040 sider i tre bind & 1234 objekter.
Hva er galt med det norske auktionsmarkedet?

1 Like

Kort svar: Blomqvist er en stor del av problemet!

2 Likes

Danskene har mye mer design av meget høy kvalitet. Bare se hvor mange objekter som er design i forhold til kunst i form av bilder. Dette gjør at de har ett mye større internasjonalt marked og oppnår høyere priser. Er klar over at vi har enkelte ting som kan være på høyde med det danske, men vi når de allikevel ikke til anklene. Kan nevne navn som Salto, Wegner, Juhl, Kofod Larsen, Kjærholm, Henningsen osv.

Bondeantikviteter selger ikke like bra som desig av verdensklasse.

At Blomqvist har forbedringspotensiale er godt mulig. De lever av salær og bør være interessert i å ha så mange gode objekter som mulig for salg. Men da må folk være interessert i å selge, Blomqvist produserer ikke objektene selv.

Har handlet mye hos Blomqvist og er meget godt fornøyd.

Usikker på om denne var delt i en annen post, men blomqvist sin elektroniske katalogen fant jeg her. Også en kjent dolk på side 80.