Hjelp med prisantydning av Martin Whatson "Dancer"

Hei,
Jeg ønsker muligens å gå til innkjøp av et kunstverk av Martin Whatson, men har lite fagkunnskap om kunstprising og håper det finnes noen snille og kompetente mennesker der ute som kunne ha hjulpet meg litt på vei.

Forleden kom jeg over en som ønsker å selge Martin Whatson “Dancer” med mørkegrå bakgrunn. Trykket på bildet er 80x80, ble lansert i 2015, finnes i et opplag av 175stk og selger opplyser at bildet har et veldig lavt nr (hva betyr dette mtp pris?!) Bildet er profesjonelt rammet inn med antireflekterende UV glass (kunstglass) opplyser selger videre. Bildet er signert og nummerert.

  • Hva tenker dere er en fornuftig pris å betale her?
  • Hva tenker dere om markedet av Martin Whatsons bilder, altså er det bilder som sannsynligvis kommer til å øke eller synke i pris?

På forhånd takk for all hjelp!

1 Like

Hei!
Jeg er ikke helt sikker på verdien så tør ikke si noe sikkert der, men tror du må ut med over 15 tusen.
Lavt nummer mener jeg personlig ikke har noe som helst å si med tanke på pris. Jåleri :wink:
Stige/synke. Aner ikke. Jeg trodde det skulle stagnere for lenge siden, men det har det tydeligvis ikke gjort.

Martin Whatson Dancer standard versjon (den grå) mener jeg bør gå for 15-20 tusen (avhengig om det er med eller uten ramme). De standard versjonene som ligger på finn for tiden er altfor høyt priset (og selger derfor ikke). Nå vil sikkert mange MW fans her inne være uenige i dette - så ta dette som en personlig mening av en som følger med litt.

For referanse - det ble solgt en desert version (spesialutgave edition av 20 og handfinished) for ca 1 mnd siden for 25 tusen profesjonelt innrammet. Det ligger til sammenlikning en svart edition 20 på finn for tiden til 40 K…det mener jeg også er altfor høyt (vil sikkert komme dit en gang i framtiden…men ikke i dag). Desert og sort versjonene er like mye verdt. Hvit versjon (også ed. 20 og handfinished) er muligens verdt litt over dette igjen iom at den er vanskeligere å få tak i.

1 Like

Ja det var vell min desert, så for ordens skyld gikk den relativt raskt og for 26 med ekstremt mange henvendelser (hvor 70% spurte om å få betale 20;)
Selv tenker jeg en grå bør ligge på ca 20+.
Sort noen få tusen over desert (selv liker jeg desert best, men føler den sorte har vært litt mer ettertraktet(?)).
Hvit kan jeg ikke uttale meg om da denne har fått plassen til desert :sunglasses:den ble aldri solgt via release og vært litt mer ukjent for mange.

7 Likes

Lave nummer betyr ofte mer tagging :wink:

Hmm. Kanskje jeg burde vurdere å selge min grå Dancer? Den ligger fremdeles i rull :cold_sweat:

Hvor lenge har den lagt i rull? Ville tatt den med til rammemaker og sjekket at den ikke har fått skader

1 Like

True? Hadde vært interessant å se nr 1 vs nr 175.

Etter min mening er dette trykket vanvittig overpriset… du kan kjøpe noen av dolk sine beste motiver til samme pris, og det er en helt annen liga !!

7 Likes

Kan umulig være riktig, siden ingen del av dette trykket er gjort for hånd. Med et lite forbehold, siden jeg ikke har foretatt noen undersøkelser, kan jeg heller ikke se for meg at det er benyttet trykkemetode som medfører dårligere kvalitet på trykk nr. 175 enn trykk nr. 1.

Eller er det noe jeg overser/bommer på her?

Det er noe for hånd på alle disse Dancer.

1 Like

All graffitien er trykk, men alle trykkene har også handfinish med akryl tusj eller hva det nå heter. Denne handfinishen er av ymse kvalitet og mengde, men tvilsomt at det går fra mye til mindre ettersom serien øker. Tror det er ganske så random.
Noen trykk har noen kruseduller og enkel tekst uten skygge. Andre samme kruseduller med kraftig skyggelagt tekst.
Personlig så mener jeg fargen på graffiti trykket er noe av det bedre og ikke like lett å se at det er trykk i motsetning til feks Zebra.

Ok, trodde ingen var handfinished, så da korrigerer jeg meg selv :slight_smile:

Jeg har nr. 6 - se eventuelt bilde her: http://kunstveggen.no/t/nye-kunstkjop/80/1029

Har ingen formening om lavt nummer betyr mer tagging, men om noen har et høyt nummer kan vi jo gjøre en uformell “test”.

Dette emnet ble automatisk lukket etter 14 dager. Emnet kan ikke lenger svares på.