Henge opp innrammede bilder på gipsvegg

Har aldri sett noen som har brukt Herkules på annet enn gips… Vil jo være veldig klønete og tungvindt å bruke den på smartpanel og lignende da man heller kan skru inn en enkel skrue å henge på isteden for å bore hull i vegg får å tre inn kroken.
Er tross alt en veldig begrenset vekt som er vertikalt og så og si ingenting horisontalt. Skal jo ingentig til for å holde et bilde hengende. Skjønner ikke bekymringene egentlig

1 Like

Etter jeg oppdaget Herkulesen blir ingenting annet brukt på mine bilder. Jeg bryr meg ikke om å treffe på stender da denne henger mer enn godt. Har prøvd å trekke vertikalt på den men fingen (mer kraft enn et bilde hvertfall) men jeg gir meg før den. Flytte på bilder er heller ikke noe problem da den ikke etterlater seg store hullet i veggen. Skal legge ut et bilde til deg @Onkeljohn om noe ramler ned en dag…

1 Like

Ja får håpe det ikke er det dyresye du har da.

Det var poenget mitt @Mortis. Herkules er for gips , men svært få ser det ut som bruker den,da de selv henger på annet materialet som tåler mer.

1 Like

Jeg bruker gipskrok til alt, da det er doble gipsplater i leiligheten som jeg ikke orker å styre med Herkules på. Har ingen betenkeligheter med å bruke dette på det jeg har, og hadde brukt det til å henge opp banksy eller dyrere ting også.

2 Likes

Det utsagnet er mitt.
Min Sandra Chevrier “La Cage Qui Fond” henger på en gipskrok og wire. Gipskroken er av den typen @Alinoe nevner, der jeg har Maxbo-versjonen.
Det er et relativt tungt bilde, jfr også tidligere tråd, men med gipskrok beregnet for formålet og riktig margin ift vekt, går dette utmerket.

Betryggende å høre at det er wire bak,og ikke festet rett i toppen. Og helt klart, oppheng beregnet for formålet er essensielt. Bruker selv,i gips,kun som nevnt i videoen,den "gullfargede"pluggen pluss skrue. Overdimensjonert?? Ja kanskje, gir trygghet, ja. Gir minimalt hull ved fjerning, ja.

Så et spørsmål litt på siden @Max. Hvordan henger dette store bilde med wire? Wire er vel festet høyt oppe på sidene da,ellers heller det vel godt utra veggen.

Intet å utsette på resultatet slik det henger på vegg, @Onkeljohn.

Rammen(e) er kraftig (3x5cm), og har ca 98x120 i ytre mål. Rammemaker har festet wire ca ⅓ ned (37 cm). Dette gir bildet ca 3 cm avstand mot vegg på det meste. En behagelig estetisk effekt, sett i sammenheng med motivet og innrammingen som sådan.
Fotoet mitt ovenfor antyder en diskret vinkel på bildet, slik bildebelysningen faller på det.

Jeg har nå wire på alle mine bilder. Enklere får man det ikke. Alle store bilder fester jeg normalt med to spiker/plugger/el. Med god avstand. Da sitter det som støpt til veggen og faller ikke ut i toppen. Belastningen på rammen blir også mindre vil jeg anta. Det kan man også gjøre med mindre bilder om wire’en er litt slakk.
Ang dere som har skruefeste i rammen, dette sitter vell aldri i topplisten. Dette er vell i side-listene? Vil tro det krever litt mer måling og vater arbeid for å få det helt rett.
Jeg har også gummiknotter nede i begge hjørnene på alle bildene for god lufting bak bildene :+1:

Fester på oppheng er i sidene på rammene. Bruker alltid laser når jeg henger opp bilder. Det gjør jobben mindre komplisert når flere bilder skal henge på linje.

Ved bruk av wire kan det være tidkrevende å måle høyde for feste i veggen pga wiren aldri er like lange på de forskjellige rammene. Bryr man seg ikke om bildene skal flukte i bunn eller topp så er det ett fett…

1 Like