Fortolling

Etter klagerunden ift Invader printet endte jeg opp med å betale kr 0, det var det jeg fikk tilbake som vedtak.

Forstår ikke helt hvorfor.

Dobbeltsjekket og fikk svar at nei, det stemte det.

Hei,

Da hentet jeg ut PEZ sin nyeste trykk i dag. Selv med masse merking, kom jeg til en faktura på 681,- for mva og fortolling. dette stemmer jo ikke? edition 150.

De hadde også fått beskjed på Posten om å videreformidle beskjeden at om kunsten blir hentet ut så vil ikke det være mulig med refusjon av pengene. Stemmer dette???

Det første stemmer naturligvis ikke da dette er et silketrykk og Graffitiprints er mellommann. Det andre stemmer delvis. Når du henter ut bildet på postkontoret ditt så må du søke tollvesenet om refusjon. Da ser de seg ferdig med tjenesten. Om du hadde nektet å hente ut så kunne du sendt Posten en mail, forlangt lengre lagringstid og bestrid kravet. Da hadde posten gjort opp for deg.

Hei,

Noen som kjenner til hva som bestemmer hvilket selskap som frakter bestillingene våre?

Bakgrunn:
Mine to siste kjøp via GP leverte UPS. Fekk dei levert på døra (la det eine i garasjen etter avtale faktisk - toppers service), ingen mva eller toll. Fekk mail i etterkant på den eine pakken, sendte dem da en mail (finner en MAL over her, som bla inneholder ordet “låv” :wink: ) og saken ferdigbehandla!

Nå nettopp kjøpte eg og en kompis begge print på hvelv-åpningen til GP. Vi bor ca 2km fra hverandre. Pakken hans frakter UPS, den ble levert på døra idag, ingen mva krav (så langt) og alt er bare goodisen. Min pakke er derimot er blitt stoppa av posten, som krever moms i løsepenger…

Eg har også eit anna verk stoppa av posten (har her sendt mail forrige onsdag, samt ringt å purret en gang, fortsatt inget svar… Venter fortsatt i spenning (les frustrasjon).

Gitt at GP har market tuben korrekt, føler eg posten er den store stygge ulven her… De prøver seg gang på gang på gang…

Finnes der mulighet å for oss å ha innflytesle på hvilket transportfirma som blir brukt?
Foretrekker f.eks UPS forran Posten. Da kan eg i det minste nyte kunsten samtidig som man sender de en mail for å dokumentere kunstverkets mva-fritak :wink:

Det er vel Bring / Posten som leverer for UPS i Norge… Var iallefall Bring som leverte for UPS igår til meg.

Jeg tror det kommer litt an på hvor i lander du bor. Mener å huske at jeg har fått levert fra UPS-sjåfører tidligere.

De fleste har rammeavtale med en transportør eller to ,MEN kan ofte være behjelpelig med å la deg som kunde benytte en annen transportør,mot vederlag.
Men husk,ofte er dette geografisk betinget,noe som vil si,at selv om du ønsker feks UPS som transportør,så er det ikke sikkert disse leverer på din adresse,da tar stort sett Posten over. Men fortollingen skal da være gjort hos den transportør som får ansvarer innenfor Norges grenser,eller en fortoller.

Uansett,HVA SOM STÅR PÅ PALLEN/RULLEN SAMME HVA,betyr ingenting,null og niks.
Invoicen er den som teller. Altså papiret som SKAL følge forsendelsen,det er der infoen må stå.

1 Like

Ja, Bring som leverte for UPS til meg forrige gang, og nå til min kompis, så regner med de tar “bedriftsoppdrag” fra UPS og leverer til oss privatkunder. Men ja, geografisk så bor vi bokstaveligtalt på samme sted :wink:

Når du sier at alt informasjonen skal stå på invoicen, så mener du at informerende tekst som andtall eksemplarer, kunstner, størelse, verdi etc må stå skrevet på invoce-arket, som igjen skal være synlig på utsiden av tuben?

1 Like

Fikk slettet postens krav om 681kr i på Pez-trykket fra GP idag.

Sendte Mail basert på en mal tidligere i tråden her. Sendte vel onsdag forrige uke, så ca en uke i tid.

3 Likes

Helt korrekt. All info skal stå på Invoicen ( fakturaen ) som skal være klistret utenpå kolliet. Selvfølgelig enklest for de som foretar fortolling at arket er brettet slik at info er synlig uten å måtte ta arket,men dette er ingen krav meg bekjent.

Men ja. Invoicen er helt essensiel.

1 Like

Jeg kjøpte også 2 prints på vault-salget til GraffitiPrints.
Ble sendt med UPS og levert med Bring på dagtid, uten noe betaling og ypperlig service. Nå i etterkant har jeg fått en mail fra UPS (se bilde) i forbindelse med en stikkprøve fra tollvesenet. Der skal jeg sende inn betalings-/ordrebekreftelse fra forsendelsen.

Det var ikke veldig mye info i ordrebekreftelsen (mailen) fra graffitiprints… og i plastmappen på tuben mener jeg at de kun sto invoice fra FAKE sitt verk (men får dobbeltsjekke senere i dag)

Trykkene jeg kjøpte var

Martin Whatson & Sandra Chervier - La cage et les deux ames (PP) (opplag 300?)
Fake - Fake Love x/25

Hva må jeg sende inn og må jeg forvente å måtte betale noe? Utfra det jeg har lest over her så går dette som MVA-fritt pga kjøpt rett fra “mellommann”?

image

Det som er intresant her er om Graffitiprints virkelig er mellommmann ved disse vault-salgene. Ved release opptrer de som mellommann og kunstner får sin del ved salg. Prisen på vault salgene er jo ofte ganske mye høyere , som i dine tilfeller, og spørsmålet blir da, går noe av dette videre til kuntneren,eller sitter Grafittiprints igjen med gevinsten alene,altså opptrer som en hvilken som helst selger.

1 Like

Hei alle,

Fikk idag “spørreundersøkelse” fra Posten etter at kundeservice behandlet min(e) sak(er) om fortolling av kunst.

Oppfordrer alle til å svare om dere mottar lignende mail, og utdyp gjerne problemene som vi må gjennom hver gang for å få slettet feilaktige mva-krav…

Ja hver du sikker. Har svart x-antall ganger på der undersøkelsene,og takket ja til å bli oppringt. Har jeg blitt oppringt??? Nope!!!
Fått svar på Tigeren da?

1 Like

Takka også JA til oppringing :wink:

Tigeren er enda ikkje ankommet Oslo, regner med den kommer imåro eller mandag, så blir spennande å sjå om det hjalp med forhåndsinnsending av dokumentasjon.

Ellers så må eg få låv å skryta av Heidi H. på Postens kundeservice. Da eg etter 8 dager fekk svar på PEZ trykket mitt, så var eg kjapp å sende svarmail med det samme, om de kunne ta en titt på saksnummer xxxxxx også, som var en identisk sak. Det tok vel og merke 7dager før hun svarte at nå var denne også OK og momskrav sleytet.
Også denne gangen svarte eg om hun kunna ta en titt på min nyeste sak, som eg faktisk opprettet saksnummer på igår, og joda. 2timer senere fikk eg svar om at momskravet var slettet og eg også kunne hente ut denne kostnadsfritt. Den ankomt postkontoret mitt igår, så takk til Heidi H for kjapp behandling av denne :wink:

2 Likes

Har faktisk hatt kontakt med en Heidi selv. Og som du sier,hun er enestående i Post sammenheng.

1 Like

Har vi en direkte mail til Heidi H for kv-medlemmer?

1 Like

Vi burde hatt. Men det vi har nå er ihvertfall en bokstav til. H. Heidi H. Det kan jo bli KV sin julekrim/nøtter. Hvem er denne Heidi H??

2 Likes

Heidi H. igjen, dette gjelder forhåndsinnsending av dokumentasjon/informasjon :slight_smile:

3 Likes

Shagga hører du om vi kan få en direktemail til Heidi?