Fortolling

Er det ikke verdien betalt for en vare som er grunnlaget for moms og eventuelt toll inn i landet? Dette har de vel 100% krav for å få fremvist? Synes det fedex her gjør er veldig bra i forhold til hvordan de behandlet lignende i sommer. Kanskje de har lært?

Er bildet definert som kunst etter mva loven,skal det taes avgiftsfritt inn i landet,hvis det er kjøpt fra kunstner eller mellommann,osv… Hva bildet koster er uvesentlig,slik jeg har blitt forklart det,men her må gjerne noen legge til info hvis de har. ( gjelder maks verdi her og )
MEN,ok,jeg svarte gjerne litt kjapt,er ikke «produktet»definert som avgiftsfritt må selvsagt verdi opplyses for å regne ut mva og gebyrer.

Men allikevel kan man ikke kreve en betalingsbekreftelse, da det ikke sikkert produktet er betalt.

Måtte dobbelsjekke meg selv. Men nei,her skal det ikke være noe øvre grense HVIS produktet er avgiftsfritt.

Hei.
Her er mail jeg sendte til posten og fikk mitt print uten å måtte betale noe.
Jeg valgte å videresende ordrebekreftelsen fra grafitti prints. Ser heller ikke problemet med det :slight_smile:

Jeg videresender her mail som forhåpentligvis er tilstrekkelig for at dere kan behandle denne sendingen.

Informasjon:

Pakken inneholder kunstverk kjøpt ved formidlingssalg av Prefab 77 via Giancarlo Petrucci ved Graffitiprints/THE ART FACTORY (N E) LIMITED.

Sendings nummer:
Kunstner: Prefab 77
Kunstverk: Loyal to none - Edition of 20
Årstall: 2017
Nålevende Kunstner: Ja
Trykkform:hand painted background in acrylic and spray Paint, With gold leaf , screen print on 300 gsm somerset
Unikt: Signert og nummerert av kunstner (x/20)

Salgspris: £295.00 (including shipping - £317.50)

Nei jeg ser heller ikke noe problem med å sende ordrebekreftelse. Man kan sende hva man vil for min del,det er ikke poenget mitt.
Poenget mitt er at altfor mange transportører tror de er inne på noe,og synser seg frem til hva de skal be kunden om av dokumentasjon.
Hadde produktet feks vært en bok,så hadde ikke verdi verdt et tema,da bøker er fritatt avgifter uten untak.

Når det gjelder kunst,krever det litt mer innsats fra avsender og fortoller.

Jeg har nylig bestilt et print fra Howard Griffin Gallery i UK.

Hvilke instrukser bør normalt gis til avsender om merking av forsendelsen?

Hvem bør jeg kontakte for å unngå mva. på innførselen?

På hvilket tidspunktet er det hensiktsmessig å gjøre kontakten (altså før eller etter at jeg får beskjed om at den kommer inn til fortolling)?

Den var nyttig. Takk!

1 Like

Jeg har bestemt meg for å ta et “sabbatår” i 2018 når det kommer til nye kunstkjøp, og godt er det - for kampen mot Posten, FedEx med flere er til å få magesår av.

Sendte dokumentasjon i går, og la ved kvittering, ordrebekreftelse, informasjon om både kunstner og trykk, og annet relevant informasjon og fikk denne tilbake i dag:

gjør det enkelt… betal posten el… søk refusjon fra tolletaten.
går litt tid før pengene er tilbake, men da slipper du å bruke tiden som går med til krangling og du kan hente bildet med en gang :slight_smile:

Motvillig er jeg enig med @Tommy_Jensen. Posten og enkelte andre vil tydeligvis ikke utvise service. Hent bildet eller trykket ditt ,så tar du saken med tolletaten etterpå . Ca 2 mnd behandlingstid har de tvært på mine klager, og evt gebyr har jeg da fått igjen av posten på 1 dag etter krav er sendt de.
Men du får glede av bildet med en gang, og det er jo topp.

Siste runden min med posten, så fikk jeg positivt svar på søndag formiddag (to dager etter jeg sendte klage). Jeg sendte bare med kvittering på betalt fra GP, beskrivelse av objektet og link til varen hos GP. Så synes det gikk greit. Runden før fikk jeg også positivt svar til slutt, men da hadde jeg allerede hentet printet for jeg visste ikke at de kunne utsette hentefristen…

Se her du! Kanskje ting begynner å løsne litt - iallefall flott at søkelyset blir rettet mot dette problemet!
La oss gjerne skrive litt i kommentarfeltet og belyse de kranglene vi tar uke etter uke med forskjellige budbringerselskap :slight_smile:

Uvanlig stille på forumet i dag! Er det dagen derpå etter Banksy lotteriet som har tatt knekken på dere :stuck_out_tongue_winking_eye:
Fikk pakke fra FAKE i går :grinning: Gikk gjennom posten uten spørsmål om mva.
Som vist på bildet, cluet er nok at FAKE har ført all informasjon på Tolldeklarasjonen i tillegg til på pakken.
Er nok et bevis på at det er informasjonen i plast lommen posten bryr seg om ved tollbehandling.

Fake Tube

Bilde av trykket kommer når jeg har klart å flate det ut. Den er stiv som en dorull :roll_eyes:
Ha en fin kveld :upside_down_face:

2 Likes

@PeGe Skal innrømme at eg sørger litt over banksy-nederlaget ja, men forstår at minst 2 av disse 500 er havnet i Norge, det er jo litt kjekt!

Godt jobba av både Fake og Posten! Betryggende at en slipper mva når utfyllingen er gjort korrekt! Det gir meg håp for fremtiden :slight_smile:

Kjøpte du trykket fra http://fakesecret.tictail.com?

Ja det viser at det ER mulig.
Stemmer, ble bestilt direkte fra FAKE.
De spurte om jeg ønsket det merket med noe spesielt og merket pakken deretter.

Er mer spent på hva som skjer med Ai Weiwei statuetten. Blir vel full moms på den…:confounded:

Helt ny når det kommer til dette, men kanskje jeg kan få litt kjapp hjelp her :blush: Kjøpt et print fra grafittyprints.com av Prefab 77. Verket kostet £150 pluss frakt £20, totalt 1 862,22 NOK. Stemmer det da at jeg skal betale “utlagt mva kr393 + pris fortolling kr153 = kr546” som jeg måtte på posten for å hente det ut? Ut fra hva jeg har lest så mener jeg å forstå at dette er i overkant? Hilsen newbie

Nei, det stemmer ikke. De har tatt full mva og da kommer tollgebyr i tillegg

1 Like

du må sende mail til post@toll.no hvor du skiver all info om hva du har kjøpt og hvorfor det skal være fritatt for mva. inkluder faktura, sendingsnummer, bank konto nr, gjerne link til nett side og kvittering fra posten om du har det. så får du pengene i retur om en ganske god stund, men da kun mva. sikkert mulig å videre klage til posten etter du har fått gjennomslag fra tolletaten på at gebyret er feil.
jeg har akkurat sendt mail til toll.no pga samme print, send meg en mld med eposten din får du se hvordan jeg gjorde det :slight_smile:

1 Like

Bruk en liten time her,så vil jeg håpe at du alt i alt blir litt klokere.

1 Like

Gebyret fra Posten får du nesten umiddelbart igjen fra Posten,når du har sendt de kopi av vedtaket fra tolletaten.

2 Likes