Fortolling

ikke hørt noe. prøvde meg på en purring i går.

Fikk svar i går på en annen klage som ble sendt en uke eller to før Mehdi klagen… så det er vell litt igjen får pengene kommer :slight_smile:

Hvor lang behandlingstid har det vært hos “ksutland”? Har ikke hentet ut et verk som det kom feilaktig moms på. Galleriet lovet å merke skikkelig…

Ksutland pleier å bruke maks en uke. Men har opplevd at de har gitt meg medhold og glemt å gi meg beskjed om det, slik at jeg måtte purre.

Har du en klage inne hos posten( ksutland )angående en sending,så blir ihvertfall hentefristen din utsatt. MEN du må gi beskjed til Posten selv at de må utsette. Merkelig,ja,men sånn er det.

Jeg fikk kjøpt et print fra england, nålevende kunstner, ed xx/25, signert m/coa. kjøpt privat.

her skal jeg betale bare 5% sant? fikk fortolling fra posten på 1400kr, og bildet kostet meg 4500kr ca…

1 Like

Det stemmer, 25% moms av 20% av verdien.

ok. takk! da får jeg ta å sende inn klage til tolletaten… rart de ikke klarer å få orden på dette! selger sendte også med malen som ligger innpå her. så all info er jo tilgjengelig.

Om jeg kjøper med meg print i tube fra england, må jeg stoppe i tollen på flesland og fortolle det? Det blir jo handbagasje, så de ser det jo. Må en betale cash der og da?

ja det må du. Hvis du går på grønt og blir stoppet så rissikerer du at det blir tatt fra deg. (såfremt verdien er over 6000)

Ok. Det var det jeg tenkte! Takk for svar:)

1 Like

Tollerene må vell ta deg på ordet for kjøps sum. Så man kan vell strengt tatt si hva man vil om man blir stoppet på grønt. Om man sier man kjøpte det for £200 cash - hvordan kan de motsi dette(?).

Om du har kjøpt det direkte fra kunstner eller kunstners mellommann må du ikke fortolle det.

1 Like

Tollere må ikke ta deg på ordet nei. Flere eksempler på det. Dette gjelder klokker men litt av det samme. http://www.tv2.no/2014/07/29/nyheter/5852012

hvor lenge pleier det å ta før de sender bildene videre? har to bilder som er fortollet og status “sist sett hos tollen”. kl.01:10 den 03.10.17, og det andre er 00:17 den 04.10.17

Er det med Posten eller noen andre?

1 Like

det ene ble sendt med GLS courier, og i følge deres tracking, så er det sendt fra italia, til tyskland, så released by customs in norway, og så var det i tyskland igjen den 06.10.17. men har sporing hos posten.

det andre var royal mail, og videre sporing hos posten.

Ok. Posten har en tendens til å holde pakker/annen sortere gods fra samarbeidspartnere pga bla uenighet om innfortolling. Er det en «levert på døren pakke», vil ofte sporingen ikke dukke opp før de har prøvd å levere,og kunden som i 9 av 10 tilfeller ikke er hjemme,må vente ennå en dag eller to til pakken har returnert til terminal,og så utkjørt til post i butikk.
8 til 10 dager etter de har vært gjennom tollavd til Posten i Norge er noe du kan regne med.

hmm… ok. ja, jeg vet hvordan de er når de leverer på døren. har vært hjemme noen ganger for så å få mld at de har prøvd å levert.
ok, takk for svar! satser på det kommer før jeg reiser på ferie på mandag…

Ja du har den varianten og. Men til opplysning,høstferien er ferdig på fredag. :sunglasses: