Finansdepartementet definerer kunst

Utenpå tuben var samme info som du har vedlagt ovenfor.

Jeg ga dem nettsiden som beskriver
“13 Colour Screen Print On 330 Gsm somerset satin Paper
Signed By The Artist
Edition Of 100”

Sammen med sendingsbekreftelsen som har bilde og beskrivelse som matcher detaljsiden:

Royal Mail tracking number på sendingsbekreftelsen er det samme som kollinummer på Postens hentelapp.

Fikk denne meldingen fra ksutland i dag.

"Hei.

Takk for din henvendelse den 27.04.2017.
Beklager det inntrufne.
Pakken kan hentes på hentekontor uten ekstra kostnad Omfortolling har endret dette, og riktig faktura vil bli tilsendt
Vi beklager det inntrufne.

Ha en riktig fin helg.

…"

God helg med andre ord :slight_smile:

4 Likes

And the story goes on. Basert på et HF trykk kjøpt fra GP;

"For å få fullt fritak skal kunsten være kjøpt direkte fra kunstner eller dens mellommann ( agent ) Syns ikke dette kom fram her. Kjøpt fra et nettsted.

Linkene du legger ved handler om at kunstneren selv importerer sine verk. Her er dette ikke vurdert som at det oppfyller kravene om fritak og ber deg kontakte Tolletaten om fritak for norsk mva. Du kan enten hente ut og betale og deretter søke Tolletaten om refusjon av mva, eller kontakte dem og få en bekreftelse på at dette skal ha fullt fritak for norsk mva og sende dette som svar på denne henvendelsen"

Heldigvis har jeg ikke så mye veggplass igjen, så forhåpentligvis er denne innkjøringsperioden med nye regler over neste gang jeg eventuelt kjøper noe fra utlandet…

Ja det er fryktelig synd at dette kan bestemmes helt etter eget hodet hos Posten.

Fikk pakke fra GP i dag. Full betaling :frowning: ( til og med 150kr mer enn sist pakke, selvom det er samme pris. vet ikke om jeg orker kampen engang. :-1:t2:

Du må aldri gi opp. Krev din rett om det så bare er snakk om en krone!!

Er det helt variabelt hvor mye man ender opp med å betale for selve fortollingen? Har fått to trykk tilsendt nylig med følgende oppstilling;

Print 1 - fra Nelly Duff

  • Vareverdi: kr. 3.337,-
  • Utlagt MVA: kr. 167,-
  • Pris fortolling: kr. 331,-

Print 2 - fra privatperson og påført “Art print, limited edition 200”

  • Påskrevet verdi, DKK 1500,- + frakt 236,- (~ NOK 2192)
  • Utlagt MVA: kr. 459,-
  • Pris fortolling: kr 153,-

Får vurdere å gå runden med print 2 av rent prinsipielle årsaker siden det egentlig skulle vært 5% MVA, men har sjelden hatt så store differanser i prisen på selve fortollingen på andre ting kjøpt fra utland - enten det er fra privatpersoner eller bedrifter. Har et print på vei fra Nafir også, så det blir spennende å se hva det ender på.

Synes generelt prisen på fortolling i Norge er ekstremt høy sammenlignet med varens verdi… Og det er håpløst at det alltid er helt bingo om Tollen følger regelverket eller ikke…

Forklaringen på fortollingsprisen er enkelt: For varer med verdi under 3000 så er gebyret på 150 ca og i overkant av 300 dersom verdien på varen er over 3000.

1 Like

Det er faktisk så enkelt, ja. Hadde en del sendinger inn og ut av landet for en del år tilbake, og minnes at det da var en gitt pris hver gang. Det var vel riktignok tilbake i 2004-2006, så ting kan ha endret seg - eller at jeg bare husker feil. Takk for svar!

Grensen for full fortolling var vel på 1000 inntil for et par år siden. Grensen ble hevet til 3000 da momsgrensen ble økt til 350kr.

Pakken bør merkes med kunstnernavn og navn på verket. I følge 1-3-2 må det være signert, og derfor merkes på utsiden at det er det. Mao blir det litt manglende info.

Posten flommer over av tube’s fra GP. Trykk gis ut i store opplag og x antall varianter. GP må være veldig nøye med merkinga for å unngå:

(3) Ved vurderingen av om et verk kan anses som kunstverk skal det blant annet legges vekt på om verket(…) ikke har karakter av ordinær handelsvare (industriell masseproduksjon).

GP gir ikke ut plakater og det er kanskje litt frekt å anta at det er det han gjør, men med litt manglende info kan det jo være forståelig at posten tviler…

1 Like

Ettersom posten mfl. har “utfordring” med vurdering av hva som er kunst og dertil avgiftsberegning så har jeg laget et dokument som jeg tror kan være til hjelp. Den er i pdf. og laget som skjema slik at selger/galleri kan fylle ut direkte på pc og lime samme med pakkseddel på pakken. Jeg har ikke skrivebeskyttet den på noen måte, så dere som vil ta den i bruk og eventuelt justere den er det fritt frem. Jeg har tenkt å ta den i bruk en av i nærmeste dagene (håper jeg).
Kommentarer til utforming og forbedring tar jeg gjerne imot.:relaxed:
Art Declaration template.pdf (95.8 KB)

14 Likes

Gir deg👍 selv om jeg ikke har “prøvd” skjemaet ditt. Men alt som er med på å forenkle er tipp topp.

Godt jobbet, men jeg tror det fort kan bli et irritasjonsmoment for galleriene om de skal få et X antall skjemaer tilsendt i mail etter hvert slipp. Tviler sterkt på at de gidder å fylle ut dette, for strengt er det ikke deres problem at Posten m.fl. er så firkantede på regelverket.

Det er rett, men samtidig må mange gallerier være flinkere til å deklarere hva de faktisk sender. Dette kan være til stor hjelp om kjøper fyller ut så mye som mulig selv.

1 Like

Helt enig Kebabdyret. men jeg tenkte like mye på tilfeldige funn i galleri eller ebay.
I stedet for å knote på gebrokken engelsk til en f.eks Spansk, Tysk, Brasiliansk selger så kan det holde med
“Could you please complete this form and attach to outside of package for import purpose. Thank you”
Ikke for mye forlangt (etter min mening) for en 5k-50k handel.
Men som azidops sier, sender du mer eller mindre ferdig utfylt så er det kun “Print” som blir ekstra arbeid :wink:

1 Like

Noen som har diskutert dette med fedex?
Hentet ut et trykk i uken. Ble skikkelig imponert av galleriet som hadde klistret på et skriv utenpå tuben hvor de gikk god for at dette var artwork av artistens publisher og skulle ikke komme under momsregler. Med kulepennsignatur av galleriet. Dette i tilleg til vanlig info om innholdet i tuben.
Men nå dumpet det ned et brev i postkassen hvor de krever full moms… Helt utrolig at de driver med ulovlig pengeinnkreving enda!

Var det trykket til Dale? Fikk fine 1600,- i faktura. Sendt mail om at den må de kreditere.

Er nok trykket til Dale ja, jeg fikk også faktura her. Kontaktet FedEx, viste til tollregler, han maste om print og max 30eksemplarer, jeg sa dette var feil og at mitt trykk var i 20 eks og i tillegg HF. Han sa jeg måtte betale siden de hadde betalt til Tolletaten og kreve pengene tilbake her. Mitt krav om å sette faktura i bero siden jeg bestred kravet ble jeg bare henvist til svea om siden fedex har solgt kravet til til dem. Fullstendig ansvarsfraskrivelse.