Finansdepartementet definerer kunst

Eg ska altså betale 437kr for å få det utlevert… :rage: Full fortolling var 681…

Spør de hvor det står at det skal være full fortolling på vare verdi under 3000??

Da har jeg fått svar fra ksutland@posten.no

Hei

Saken e sendt videre til omfortolling.

Hilsen

Posten og Bring Kundeservice

Hmmmm, trodde ksutland@posten var de som drev med fortolling,men men.

Blir jo artig å se utfall her,siden enkelte her på KV har nøyaktig samme forsendelse inn til Norge.

Var i hvert fall ikke noe sjakktrekk å hente røret på posten før man klaget:

"Sendingene er utlevert og du må da kontakte Tolletaten/ Skatteetaten for å søke refusjon av mva.

Vi beklager bryderiet du fikk med dette."

:frowning:

Dette Sokita har jeg også vært utsatt for.Hun forfulgte meg med mail telefoner & tekstmeldinger i 11 måneder om en skulptur jeg kjøpte fra et av Danmarks største gallerier.Hun sa skulpuren var en nipsfigur.Hun fikk kviteringer, dokumentasjon fra galleriet, bilder, cv fra kunstneren osv.Jeg blev helt utslitt av henne.Selv etter at tolletaten hadde godkjent skulpturen som kunst kom hun tilbake å skulle ha mere.

Det er tydelig at disse problemene som oppstår ofte er et resultat av hvem man får som saksbehandler og slik skal det jo ikke være.
Sist jeg fikk noe gjennom UPS var de utrolig hjelpsomme og jeg slapp alle former for momsavgifer…

Ja da har jeg fått endelig avslag på min klage til Posten. Klagen må nå gå videre til Tollvesenet.

Posten hadde de siste dager hatt flere møter med Tollvesenet sine 2( ikke vet jeg ) tollere, og et eller annet sted , etter at kunstdefinisjonsloven ble endret, er nå dokumentasjonskravet skjerpet ble jeg fortalt. Da jeg henviste til opptil flere med nøyaktig samme trykk som meg som hadde fått “fritak” fikk jeg beskjed om at kun dokumentasjon som var på pakken gjaldt. Ettersendt dokumentasjon vil kun ha betydning hos Tolletaten ved en klage.

Men jeg får huske datoen idag da,24 april 2017,så skal jeg følge opp selv her på KV og se hvor lang saksbehandlingstid det er.

Og siden det er så mange meninger her om temaet. La oss alle leke “tollavdeling”. Se på mitt eksempel her fra GP,det er infoen på tuben.
Hva måtte jeg betalt hos KV sin tolletat,i den virkelige verden.
Helt eller delvis eller ingen fritak for mva.

Mangler beskrivelse
Står ingen steder at dette er et kunstverk/artwork
Full mva
Case closed - Tolletaten

4 Likes

Så det er det eneste som mangler? Så hvis det sto artwork,hva da??
Kom igjen nå,ikke vær tilbakeholden med kunnskapen deres,gallerieiere feks,eller andre som liker å tro de vet noe!!

1 Like

Haha. Dette er moro, litt sykt og ganske uforståelig.

1 Like

Bør legge til at vi snakker om en nålevende kunstner?

På nye Coa’er fra Graffitiprints er det nå snakk om at det skal være et bilde av Martin Whatson som holder dagens avis, slik at man har dokumentasjon på at han lever

7 Likes

Har handlet to trykk fra utlandet etter at nye regler tredde i kraft. Selgerne har jeg bedt skrive følgende: “Artwork/Screenprint by xxxx based artist, xxxx, named “xxxx”, edition of xxx. Do not demand full VAT due to merverdiforskriften article 1-3-2.”

Ikke noe problem med toll el.

12 Likes

Dagens beste. Bra det kom noen gode ideer/tips.
Det ble plutselig stille blandt de største synserne.

Men det der skal jeg prøve,merkingen er i første runde det essensielle her.

Får dem til og skrive original art. Ikke hatt noe problem siden jeg begynte å be dem skrive det på tuben eller pakken.

1 Like

Jeg har vært gjennom de samme rundene med Posten og Tolletaten som flere andre her.
Først med et trykk fra Nafir, deretter Vergiss fra Findac. Begge kjøpt hos Grafitti Prints.

Resultat: Fullt fritak på begge trykk.

Hentet ikke ut noen av bildene før kravene fra Posten var slettet.

Prøvde først å sende dokumentasjonen til ksutland, prøvde deretter å sende dokumentasjonen til tolletaten (post@toll.no). Begge to fraskrev seg ansvar, løsningen for min del ble å møte på Tolletatens lokale kontorer.

Tok med samme dokumentasjon som jeg hadde sendt dem på mail:

  • Hentemelding med tollkrav
  • Tollvesenets beskrivelse av nye regler
  • Utskrift av definisjonen direkte fra lovdata
  • Utskrift av Graffiti Prints side for aktuelt trykk. Her finner du beskrivelse av trykket og antall eksemplarer. Som jeg påpekte at dekkes under ny definisjon av “kunst”.
  • Utskrift av epostbekreftelse og sendingsbekreftelse. Med disse dokumentene kan du vise til kollinummeret/sporingsnummeret, som skal matche kollinummeret på hentemeldingen. Da slipper de å åpne pakken for å bevise at det er samme vare som på nettsidens beskrivelse/COA.

Kundebehandleren hos skatteetaten var ikke kjent med de nye reglene.
Tolltetaten mente først at det skulle ha delvis mva. når jeg kom med dokumentasjonen.

Måtte presisere at trykket selges ekslusivt gjennom Graffiti Prints, som representerer Findac ved denne utgivelsen, og at dette gjør at følgende krav innfries:
“Dersom du er er busett i Noreg og kjøper eit kunstverk direkte frå kunstnaren i utlandet eller gjennom ein mellommann, til dømes frå eit galleri, skal du heller ikkje betale meirverdiavgift.”

Kundebehandler skrev deretter en melding på utskriften min av hentelapp, hvor hun refererte til retningslinjene og bekreftet at Tolletaten mener dette ikke er merverdipliktig. Stemplet og signert.

Sendte deretter en scan av all dokumentasjonen til ksutland@posten.no + omfortolling@posten.no og fikk svar at de hadde slettet kravene slik at pakkene kunne hentes ut gebyrfritt:)

6 Likes

Godt jobbet! Men, det er dessverre alt for mye arbeid og skal være unødvendig.

Har forøvrig en sak selv hvor jeg har sendt all info til ksutland… har de for vane å bruke tid på å svare?

Første saken min gikk igjennom med fullt fritak på kun timer. Saken min fra tidligere i dag,med null fritak på samme betingelsene har de holdt på med siden 29 mars.

@simska. Kan du legge ut bilde av hva som sto på invoicen på FinDac vergiss. Ikke navn og adresse,men beskrivelsen av sendingen?? Kunne vært spennende å sammenligne med min lenger oppe her.