Finansdepartementet definerer kunst

Ska lova deg at de har fått en virkelig fiende i meg, kan ikkje fordra sånn :triumph::triumph::rage:

3 Likes

Det vil nok være en overgangsperiode hvor de som håndterer fortolling på kunst er usikker. Da er det kjekt å ha den nye loven tilgjengelig for copy paste og uthev gjerne der du mener at det kvalifiserer som kunst. Ser jo bare hvor mange ganger jeg må forklare i samme tråd hvordan kunst defineres.

Du kan si at Graffitistreet trykker og selger i samarbeid med kunstnerne og er kunstners mellommann. Mellommann vil i praksis si den som håndterer betaling og betaler kunstner i etterkant.

2 Likes

Synes det er sjokkerende, nesten rystende, at Posten plutselig kan bestemme seg for at noe ikke er kunst fordi det er sendt fra et populært nettsted. Det kommer de ikke langt med i en rettssal.

Det er det samme som å si at en bok ikke er en bok, eller at et par sko ikke er sko. Helt håpløst!

1 Like

Har hatt lange samtaler med Posten idag, men det virker som om de har bestemt seg for å ta loven egne hender.
Som nevnt tidligere, til og med Tollvesenet ble overrasket over Postens tolking.

Min invoice fra GP,som sitter lett lesbart utenpå tuben sier følgende:
Edition of 100
Signed by the artist
Released by UK exclusive puplisher
Ja og prisen for varen + frakt.

Har forklart at GP opptrer som mellommann osv…men dette tror ikke posten noe på tydeligvis.
Saken ble forklart på tlf som at det GP selger ikke kan defineres som kunst,til det motsatte er bevist. Men hvordan man skal bevise dette aner jeg i grunnen ikke.

Var det Louis Masai trykket det var snakk om? Kan referer til nettsiden til GP, noe jeg har gjort ved flere anledninger

Nei det var ikke det,det er et av FinDac. Refererte til hjemmesiden med skjermdump og link i tillegg til min kopi i pdf av invoice,men NOPE,Grafittiprints leverer ikke kunst iflg damen på Postens tollavdeling.

Saksbehandleren i Posten er sikkert bare bitter for å ha tapt “kampen” selv ved flere releaser. :wink:

5 Likes

Same trykk eg vente på :rage: Så posten e altså de som bestemmer om dette er kunst eller ikkje :joy:

1 Like

Jepp ,Posten e visstnok blitt selverklært kunstpoliti. Hvis alle her inne kunne sendt mail til ksutland@posten.no og spurt hvilken informasjon de krever på pakken for at pakkene med kunst skal bli rett fortollet med engang, så kan vi jo dele svarene her,og se om det er opp til hver saksbehandler. Itillegg vil vi ihvertfall kunne samle rikelig med info som vi kan gi våre kontakter i kunstbutikkene.

Tror vi må sette Gordon Ramsey på saken…

2 Likes

Ska sende fra mine 2 private Mail adresser og jobb mailen imorgen :joy:

1 Like

Sendte de en før påske,men den har de ikke svart på,sp hr jeg sendt en tidligere idag. Blir jo “spennende” å se. Håper flere gjør det samme.

Men tøff den siste Findac’en​:+1::+1:

Noen flere som har hatt kontakt med Posten angående hva som regnes for kunst ??

Ble nettopp kontaktet av Posten med beskjed om at de hadde fått beskjed fraTolletaten om at det som kommer til Norge fra Graffitiprints ALDRI skulle regnes som kunst!!!

Da jeg ba om å få dette skriftelig , kunne jeg IKKE få det. Posten viste mer enn liten vilje til å gå inn i saken igjen, og kun henviste til Tolletaten.
Da jeg spurte om å få snakke med de som hadde vurdert denne saken, kunne jeg heller ikke det.

POSTEN HAR HER TATT LOVEN I EGNE HENDER, OG DETTE MÅ VI IKKE AKSEPTERE!!

Håper alle deler sine erfaringer her, slik at vi samlet kan få Posten til å rette seg etter norske regler og lover.

Spør om denne henstillingen fra Tolletaten kommer før eller etter 9. mars som er datoen for lovendring.

Har sput om dette, og fikk til svar at " vi følger gjeldene regler,som alltid er oppdatert ". Jeg har nå sendt mail til Tolletaten om dette virkelig er noe de har informert om, så får vi se hva de svarer, men det har jeg liten tro på at de har informert om.

Det er jo ingen tvil om hvem som har rett, det blir interessant å følge med på hvor langt posten vil dra dette før de snur i saken.

Send en kortfattet mail til en kunstprofessor ved khib og videresend svaret til en statssekretær i finansdepartementet og informer om at tolletaten ikke innretter seg den nye lovendringen. Tolletaten er pliktig til å komme med en skriftlig begrunnelse og du får pengene tilbake. Hjelper ikke å rote rundt med kundeservice.

4 Likes

Sikkert en god ide’ , men enn så lenge er det nok Posten som surrer rundt. Nå får vi se om Tolletaten svarer på om de har instruert Posten,slik Posten hevder selv. Hvis de det har,blir jo saken ganske intresant!

Jeg har også akkurat startet en interessant diskusjon med samme amatørgjengen i Posten. Har mottatt hentemelding på et trykk kjøpt direkte fra utgiver i USA. Opplag er ca 40 og posten har beregnet 25% mva. Har sendt de en lang klage med alle lovreferanser, kopi av ordrebekreftelse, COA etc. Venter på svar. Har også avtalt med min post i butikk at hvis jeg gir beskjed innen 14 dager så vil de beholde rullen så lenge som saken pågår slik at jeg slipper og legge ut for Staten & di og unngår retur til Trumpland… I’ll keep you Posted…

2 Likes

6 mail sendt til Ksutland og postfortolling. Med en vegg av tekst, referanser og forklainger.
Dette er en prinsipp sak! :rage: