Finansdepartementet definerer kunst

Jeg fikk det samme. Bare tull! Kampen fortsetter

De har jo sitt på det rene. Avsender må bli flinkere til å merke hva som sendes. Et tips er å ta kontakt med selger etter kjøp. Nå er giancarlo opptatt av å gjøre norske kunder happy så det vil nok ordne seg.

Kanskje litt på siden av denne tråden, men…
Jeg skal bytte trykk mot trykk med en kar i utlandet. Ren byttehandel altså. Skal verdien fortsatt skrives på pakka og tolles inn? Noen erfaringer?

Jeg ville hørt med tollvesenet, men noe sier meg at det skal det. Er ikke forskjell på om man sender penger eller gods ut av landet så lenge man får en ny, ufortollet vare inn til landet.

Det handler også om forsikringspenger. Setter du verdien til 100 kr på forsendelsen er det det den er forsikring med.

1 Like

Kjøpte trykk på Ebay, og ba selger merke godt (dvs art print, limited ed. (20), etc). Fungerte godt og jeg betalte 25% MVA av 20% av verdien. :thumbsup:

3 Likes

Sendte inn en klage til tolletaten etter å ha hentet et trykk. Venter fremdeles på svar. Noen som vet hvor lang tid de bruker på klagebehandling?

Sendte også nettopp inn en klage. Så får se hvor lang tid det tar :smiling_imp:

Har en klage inne via UPS. De satt faktura på hold og skulle kontakte tolletaten, svarte også med at det normalt tok 4 uker før saken var behandlet ferdig der.

Har igjen også sendt inn en “klage” idag. Men jeg hentet ikke pakken da jeg fikk vite om mva og tollgebyr. Men som jeg har nevnt tidligere,så ble jeg anbefalt å IKKE hente ut pakken før saken er avgjort. Så mitt tips fra tidligere er som sagt…IKKE HENT PAKKEN FØR ALT ER OK!!!

Om pakken er hentet eller ikke bør vell strengt tatt ikke ha noe med klagen å gjøre(?). Personlig ville jeg ikke latt bildene/printene vært på postkontoret i ukesvis. Føler sannsynligheten for at noen da igjen gjør feil og returnerer pakken er like stor som at dem beregner feil mva på pakker som er godt merket. Ville i hvert fall vært min bekymring.

Det har nok ingenting med klagen og gjøre,men erfaringsmessig har det med behandlingstiden. Klager man til transportfirmaet,er klagen hos de, henter man ut pakken går klagenbehandling til Tolletaten,og da kan det fort gå måneder.
Men problemet er ofte at pakkene IKKE er godt nok merket,og da er det lettere å rette ny dokumentasjon til transportør enn til “staten”.

Transportører returnerer ikke pakker uten endelig avklaring mellom deg som kunde og de selv.

1 Like

Tenkte jeg ikke på. Men det er nok riktig :dizzy:

Fikk utleveringslapp for pakke i dag, rett fra kunstner og trykk i få eksemplar. Merket som dette, men likevel 25% mva. Post i butikk var hjelpsomme, men vi må ta saken etter Påske :slight_smile:

God Påske til Onkel Tolletat.

Oppfølging til mitt eget innlegg før påske. Fikk idag avslag fra posten på å få omfortollet mitt kunstverk fra Graffitiprints.
Det viser seg at Posten har i det siste hatt så mange tilfeller med bestillinger fra Graffitiprints, at de mistenker om dette er “ekte” kunst, eller bare plakater som de kaller det.

På grunnlag av dette har Posten bestemt at produkter levert fra Graffitipints IKKE er definert som kunst. Klage på slike saker må rettes Tolletaten ( post@toll.no ) Til opplysning, tolletaten vest-norge har ca 6-9 måneder behandlingdtid.

Jeg fikk for noen uker tilbake igjennom hos Posten at dette var kunst,men de har da tydeligvis nå snudd.

Er svært intresert i å høre om andre opplever tilsvarende med varer fra GP.
Kunne vært intresant å fått Posten i tale, da de tydeligvis er blitt kunsteksperter og vedtatt dette på egenhånd.

Det må snart komme noen klare kjøreregler her… Har selv et GF print liggende hos Posten, har sendt alt av informasjon til fortolling… Så får nå håpe på snarlig resultat.

Blir spennende å høre ditt utfall. Jeg hadde også alt av dokumentasjon i orden,men det holdt ikke.
T.o.m den ansatte hos Toll.no stilte seg undrende til Postens vurdering, enten det gjaldt delvis fritak,eller fullt fritak, og ba meg be om å få “omfortollingsnekten” skriftelig. Så den venter jeg på nå fra Posten.

Ringte til de først å han mente det var tollfritt, å ba meg sende dokumentene. Så vi får nå se. :smirk: :rage:

Hentet mitt trykk, og sendte klage til tolletaten med all dokumentasjon jeg kunne finne/ hadde.

Jeg fikk flere tilbakemeldinger fra Posten, og når jeg forklarte at COAen i pakken kunne dokumentere limited edition, fikk jeg til svar at de vegret seg mot å ta ting ut av tuben i frykt for å skade det.

Men, men - får se om jeg får tilbake 1000-lappen om 6-9 mndr…

Om det er 1000 lapp eller 500 lapp, så er det en prinsippsak. Samtlige transportører må følge regelverket,og det må vi som forbrukere aldri gi oss på.

Men fikk mail i ettermiddag fra Posten Omfortolling, og den gjelder alt fra Graffitiprints står det.
Uttdrag:
" For å få fritak skal kunsten være kjøpt direkte fra kunstner eller dens mellommann ( agent ) Dette er usikkert her, kjøpt fra et nettsted.
Det er heller ikke all kunst som blir godtatt"

Så siden Graffitiprints.com er et nettsted,er det altså ikke kvalifisert til å selge kunst iflg Posten???
Og ikke sikkert all kunst blir godtatt??? Hvem på posten er det som kan sitte å bedømme om kunst er kunst,så lenge informasjonen på Invoicen sier at dette er art, edition of…, og sign by artist.
Fullt fritak eller ikke,kunst er det definitivt.

Jeg har gitt beskjed til Giancarlo på GP om at han må mer informasjon på invoice’en som blir lagt ved forsendelsen, så forhåpentlig vil det hjelpe.

Han er også ganske frustrert over det at Posten mener at det han selger er plakater, det er jo rett å slett en fornærmelse!

Men det er bra dere tar opp kampen mot dem, selv om det kanskje bare handler om 500kr denne gang, så blir det fort mye penger i det lange løp.

Jo fler som klager, jo bedre er det :slight_smile: Jeg gir meg allefall ikke!

3 Likes