Finansdepartementet definerer kunst

Da var pakken hentet. Mail sendt Posten igår,posten ordnet enkelt og greit opp. Stor takk til til Posten for svært rask behandling av saken.

3 Likes

Kontaktet du dem før du hentet den ut?

Ja, sendte mail umiddelbart fra mobilen da jenten i Post i Butikk kom med prisen jeg måtte ut med. Da skjønte jeg at mva var lagt til. Fikk mail idag tidlig om at den var omfortollet. Alt ok.
Tror det forenkler det voldsomt og ikke hente ut pakken før saken er ok.

1 Like

Får en pakke fra UPS om ikke så veldig lenge. Har hørt at de er vanskelig å ha med å gjøre. Blir spennende å se om det ordner seg

UPS leverer vel på døren? Sjåføren krever vel ikke inn penger,men han vet gjerne beløpet eller bør kunne skaffe det til veie,og da vet man jo med engang om det er tillagt mva. Og da kan man la være å ta imot det før UPS har rettet opp.

Ingen grunn til det. Det er posten som er sær der. De anser seg ferdig når du har signert og betalt. UPS sender regning og denne kan du klage på

Posten er skikkelig vanskelig med meg, de ber meg hente ut pakken å ta kontakt med tollvesenet for refusjon eller velge å sende pakken tilbake.

De mener i dette tilfellet at Graffitiprints ikke er mellommann.

Jeg har Behind the curtain på posten. Klar for å hentes. Ville sjekke ut dette med posten før jeg hentet det ut. Fikk dette som svar?!?! Noen som har fått et kjekkere svar fra de der det har gått gjennom?

"Vi har fått beskjed om at vi ikke kan omfortolle disse sendingene.
Her må du hente ut pakken og evt. søke Tolletaten om refusjon etterpå.

Med vennlig hilsen

Ingrid
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice
Tlf. privat: 04004 Tlf. bedrift: 04045"

Fantastisk, det vil ta tid. Jeg kjøpte et orginalverk i okt/nov, da jeg hentet ut fra posten måtte jeg betale 25% mva. Klaget og fikk riktignok medhold…nå i midten av mars.

Bare et lite tips som har funket for meg:
sørg for at pakken er merket ordentlig med innhold, verdi og opplag. Få også galleriet til å legge ved et skriv som sier at dette er fra mellommann og regnes som kunst og skal ikke momsbelegges. Dersom det brukes et firma (ikke posten til Norge, men DHL el.) så ring dem og gi beskjed før bildet kommer, det er dem som har direktekontakt med tollerne og kan unngå rot.

1 Like

Fikk beskjed om klage til tollvesenet jeg også. Enkel ansvarsfraskrivelse.

Det er ikke ansvarsfraskrivelse, Posten fortoller da ikke varene dine?

“Posten fortoller din sending direkte ved ankomst, dersom tolldokumentasjon finnes utenpå sendingen.
Sendingen videresendes så snart som mulig til ditt utleveringssted. Videre gir du Posten fortollingsfullmakt i det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak.”

Jeg kan ikke skjønne at dette gjelder når for eksempel DHL eller FedEx tar en pakke inn i Norge som skal fortolles? Alle, absolutt alle gangene jeg har importert kunst har jeg fått en regning fra disse selskapene ang fortollingsgebyr (altså betaling for jobben de gjør med tollvesenet) i etterkant.

Siden de fleste selskaper leverer på døren,og sjåføren skal slippe å kjøre rundt med mye cash,eller måtte ha ansvar for håndholdt bankterminal,så får du faktura i etterkant.

Skjønner, men det er da fremdeles ikke posten som har fortollet disse tingene? Regningene kommer fra de utenlandske transportselskapene.

Posten fortoller sine egne forsendelser på lik linje med DHL,UPS osv…

Flott det, men hva om det ikke kommer med posten? Som det sjelden gjør fra utlandet. Er det fremdeles posten som fortoller?

Aha,tror det er en misforståelse. Nei,hvert selskap fortoller sine egne forsendelser. Tja,sjelden er det vel ikke,RoyalMail feks,bruker Posten i Norge.

"Hei igjen,

Avsender må dokumentere bedre at dette ikke er bare en plakat. Det kommer ikke fram av faktura som ligger på sendingen at det er begrenset utgivelse."

"Hei,

Saken har vært sendt for ny tollvurdering men dessverre så får vi ikke gjort noe med fortollingen på denne sendingen.

Anbefaler deg å hente sendingen og søke om refusjon hos tolletaten. Dersom du får bekreftelse fra tolletaten på momsrefusjon sendes kopi til Posten, så refunderer vi fortollingsgebyret hvis sendingen er fritatt for MVA."

Svarene jeg fikk i dag. Hele livet er en kamp…