Finansdepartementet definerer kunst

Det er to krav som må være innfridd.

Man kan ha rett på delvis fritak som det heter.
Da bergenes mva av 20 % av verdien inkl frakt.

Siden ble oppdatert idag.

@azidops forklarte dette ganske greit i en tråd tidligere.

Dersom kunstverket vert kjøpt frå ein annan enn kunstnaren, til dømes frå eit galleri som ikkje representerer kunstnaren, vil Tolletaten ikkje gje fritak for meirverdiavgifta
Står slik jeg forstår det ganske greit forklart på Toll.no.

Nei huff, nå har dette blitt forklart så mange ganger.

  1. Original kunst importert direkte fra kunstner eller kunstners mellommann - ingen moms
  2. Kunst (innen den nye definisjonen som står beskrevet) 25% moms på 20% av verdien
  3. Alt annet - 25% moms
5 Likes

Tok kontakt med postens kundesenter for å høre. En hyggelig og oppegående dame som tydeligvis var delvis oppdatert på endringene sjekket opp sendingen. De hadde tatt 25% mva. av prisen på 275 £. Henviste meg videre til Toll for evt. refusjon. Ikke store summen, men tenkte å høre med de i morgen.

Er ikke dette mva. fritatt da det er et print under 300 eks. og GF må vel kunne kalles MW/kunstnerens mellommann?

1 Like

Snakket også en del med Tolletaten idag.
Det som er særdeles viktig er jo at det står tydelig på invoicen at dette er en ed på under 300 ,signert osv. Så mye info som mulig.

Men hva som regnes som mellom man et nesten fritt opp til tollbehandler å vurdere.
Å handle feks Roamcouch fra Graffitiprints vil være momsbelagt,siden det er Arcadium som er kunstneres mellommann.

Nei, det er ikke opp til tollbehandler å vurdere, men det er opp til deg å bevise ved tvil. Et galleri som har avtale med en kunstner om å selge dens kunst er kunstners mellommann. Det betinger i praksis at kunstner får betalt av galleriet etter gjennomført salg. Spør galleriet om du er i tvil.

Hva som er fakta i Roamcouch-tilfellet kjenner jeg ikke til, men spørsmålet om hvem som er mellommann er et verk-for-verk spørsmål, ikke hvem som vanligvis operere som mellommann.

1 Like

Nei jeg er ikke i tvil, men mange tollbehandlere er det. Synd ikke tvilen kommer kunden til gode hos Tolletaten,tror det er mange som må bevise sin tvil.

1 Like

Generelt må man belage seg på å fortelle speditørene at det har kommet nye regler. Posten, DHL, UPS osv. er ikke tollere, de handler bare på vegne av tollvesenet. Ved tvil er det tollvesenet man skal ta opp saken med.

Et hot tips er å ikke ta imot pakker fra Posten hvis du oppdager at det er feilaktig lagt på mva. I det du signerer og tar i mot så har Posten gjort sitt og du må klage til tollvesenet. Dette kan ta 6-12 måneder å få igjennom. Så lenge du ikke har tatt imot pakken kan du derimot klage til Posten og da er det de som må ta opp kampen med tollvesenet. Får du medhold hos Posten kan du da hente ut bildet uten mva og saken er ute av verden for din del.

4 Likes

Men hvor raskt håndterer posten saken mtp. 14 dagers hentefrist?

De to gangene jeg har jeg har tatt kontakt med posten, har jeg gjort det på chatfunksjonen på posten.no.

En gang var det snakk om ett erstatningstrykk som jeg fikk en del toll på, og en gang hadde avsender satt alt for høy verdi på tuben, som gjorde at tollen ble mye mer enn den skulle.

Begge gangene ordnet det seg på 10 min på chatten, fikk mailadr til han jeg chattet med, sendte kvittering, så gjorde han om, slik at jeg kunne gå umiddelbart å hente pakken, og betale korrekt beløp

3 Likes

Sender man inn en klage settes hentefristen på pause.

Takk for infoen @azidops og @marlon. Verdt å prøe neste gang selv om det ikke snakk om store summene i denne omgangen…

Hei,lurte på hvordan reglene vil være for et dolk trykk i edition på 15…vil det da kvalifiseres som "kunst"og fortolles med 5%? Eller må en betale full moms for dette?

Trykk opp til 300 eksemplarer er nå kunst. All 2. håndskunst betales nå med 5% mva, se forklaring tidligere i tråden.

1 Like

Var det jeg trodde men greit å sikre seg med en ekspert! Takk!!

Tror fremdeles du må ut med 5% mva.

Utklipp fra Toll.no, og samtale med de.

"To krav må vere innfridd for å få fullt fritak for meirverdiavgifta: altså begge kravene.

Kunstverket må vere rekna som eit kunstverk i meirverdiavgiftsforskrifta
Kunstverket er laga av en nålevande kunstnar som sjølv importerer kunsten."

Tror du havner under delvis mva fritak.

" Dersom kunstverket ikkje vert importert av kunstnaren eller mellommannen, men likevel reknast som kunst etter definisjonane i meirverdiavgiftsforskrifta § 1-3-2, settast utrekningsgrunnlaget til 20 % av verdet til kunstverket medrekna frakt og forsikring. Dette utrekningsgrunnlaget gjeld tilsvarande som for kunstverk av avdød kunstnar."

Håper jo jeg tar feil,men inntil noen kan dokumentere motsatt er jeg skeptisk.

Det er jo det azi skriver, du betaler 25% av 20% av verdien på trykket. Sist jeg sjekket var dette 5%

3 Likes

Hørtes enkelt ut. Skulle nettopp hente en tube. Og jada,full mva, chattet med Posten,men nei,så enkelt er det ikke. Her må det klages skriftelig til utlandsavdelingen til posten. Graffitiprints.com som er avsender var kategorisert som trykksaker. Selv om innholdet er kunstverk. Så nå er spørsmål sendt ksutland@posten.no om det er firmanavnet eller det som står klart og tydelig på invoicen som gjelder. To be continued…

1 Like

Samme greia her!
Full mva, samt typisk administrativt tillegg, for mitt som jeg hentet ut i dag.

Nytteløst å diskutere dette med betjening i den lokale “Post i butikk”-sjappa, som overhodet ikke er ajour med nye regler.
Må følges opp med Tollvesenet med tanke på eventuell omfortolling, dersom jeg mener noe er gjort feil.

Tenker det tar litt tid før “systemet” fanger opp hvilken praksis som skal gjelde for denne type kjøp.

Jepp, går nok litt tid før slike endringer “sitter”, men for å forsvare Post i butikk betjeningen, så er vel de svært “uskyldige”, de har vel sånn sett ikke noe med fortollingen å gjøre.

Jeg fulgte tipset til hun i Post i Butikk, og noen andre her på forumet. IKKE hent ut pakken før du ha sendt “klage”.
Henter du den ut,blir prosessen videre mye tyngre.

Joda, hadde beløpet vært større enn de ca 550,- i differanse mellom betalt og skulle-betalt mva, ville jeg latt det ligge igjen.

Men nå har jeg ventet lenge nok på bildet, og det skal til innramming i morgen, og jeg gidder ikke la motivet ligge i lokal sjappe mens prosess med Tollvesenet går.
Kjører den prosessen i ettertid.
Har en hyggelig dame/jente i Posten som var meget behjelpelig ifm et tidligere kjøp, som jeg kontakter i morgen.

Har tatt bilder av alle viktige papirer og pakning, innhold etc, som dokumenterer alt ved forsendelsen.
Tar en update her ute når jeg har eventuell respons på den.

Forøvrig viktig presisering mht ansatte i Post-i-butikk.
Disse er ikke å klandre.
Dette er et forhold mellom Tollvesenet og deres instruksjoner overfor Bring, som foretar behandlingen på deres vegne.

2 Likes