Finansdepartementet definerer kunst

Dette må vi få til, ser på saken

Jo, må vel nesten ha nettside fo å få solgt noe på nett? Men kan vel operere som mellommann allikevel.

1 Like

UK publisher høres bare litt vagt og generelt ut. Jeg kan forstå tollvesenet, posten osv… Uansett, dette har jeg ikke litt snøring på.

Største og første problemet er i de fleste tilfeller med transportører, kunstdefinisjon. ( det er det som er nytt )Graffitiprints er nok kommet litt uheldig ut pga av navn og mengden trykk de pøser ut. Hadde det stått galleri i navnet hadde livet vært lettere for GP. Nå blir de sett på som en plakatleverandør.

Men GP som alle andre må være svært nøye med merkingen sin,ellers blir det trøbbel i tollen.

At det står det UK exclusive publisher på pakkseddel/invoice så betyr det at de har ekslusiv rett på denne utgivelsen,og kan opptre som mellommann. Når tuben i tillegg er merket

så blr det ikke være tvil.

4 Likes

Etter at jeg sendte inn skjermdump av bekreftelsen fra eieren til GF og CN om at de var offisiell mellommann ved utgivelsen, samt en beskrivelse av hvordan trykket var fremstilt, har posten nå slettet momskravet på pakken min. Litt mye frem og tilbake, men absolutt verd det fremfor å betale over 600 kr! :slight_smile:

3 Likes

Hurra hurra. Ja bra Posten tok den nye infoen til etterretning. Men igjen viser det bare at merking/info på pakken er essensielt.

Fikk pakke i går!
Jeg sendte pdf. til han (malen som jeg laget) forhåndsutfylt og ba han signere og lime på pakken sammen med pakkseddel.


Det var ingen snakk om betaling men nå kom den med DHL så jeg får vel vente og se om jeg får momsfaktura i posten.
Det er i alle fall ingen tvil om ALL NØDVENDIG INFORMASJON er klart synlig på pakken :sunglasses:
Innhold er hos rammemaker så bilder får jeg komme tilbake til når de er klare.
Tror jeg beholder den signerte “deklarasjonen”, kan vel sees på og brukes som provenance i ettertid :grin:

PS: Jeg ser teksten flyttet på seg når han skev ut(?) Er det noen andre her som har forsøkt å skrive ut malen og fått samme feil? Har ikke skjedd hos meg.

1 Like

Ja da kom brevet fra tollvesenet som bekrefter at dette trykket skulle vært fritatt mva. Flott at de retter opp,selv om ting tar tid.
Må inrømme at det er en av de bedre 500 lappene jeg har “fått”. :grinning:

7 Likes

Jeg fikk melding fra DHL og tenkte jaja, nå kommer faktura

Sendte det de ville ha og neste dag fikk jeg denne:
Så enkelt kan (skal) det være :grin:

3 Likes

Noen som har vært gjennom dette og lyst til å skriv ned en rask recap om hva som fungerer når man skal kjøpe fra utlandet for at det skal gå så smertefritt som mulig?

Driver og vurderer å kjøpe noe fra et galleri som representerer kunstnerene jeg vil kjøpe av. Skal det da holde og få de til å merke pakken med “Exclusive for Insert navn”? Er det eventuelt noe mer jeg burde be dem om og merke verket med?

Det er et verk i stål så i utgangspunktet ser jeg for meg at det ikke burde være noe problem, men ettersom det er flere her som har mer erfaring enn meg skader det jo ikke å sjekke!

Få merket med all informasjon du får tatt med, opplag, årstall osv. Fikk nå full 25% krevd på invader-trykket som er destruert. Moro!

2 Likes

Snakker du om et verk som i statue eller noe som er trykt på en stålplate?? Det første du bør gjøre er å finne ut om dette er et kunstverk som skal fritas for mva etter definisjonen kunstverk.

1 Like

Er 6 lag med stålplater utenpå hverandre som gjør verket 6 cm dypt. Kan henges på veggen og virker godt innenfor denne definisjonen:
“c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale”

Ok. Så innfrir du alle kravene som stilles for å få dette fritatt avgifter inn til landet,så er det særdeles viktig at dette er merket på pakken,itillegg til info om frakt på Invoicen som også må være tilgjengelig på pakken.

Artist :
Artwork :
Edition :
Signed : må være YES
Value :
Direct artist representativ :

Mine siste forsendelser har gått smertefritt igjennom med denne merkingen.

4 Likes

Signering er vel ikke påkrevd på skulptur såvidt jeg vet,men det er kanskje signert anyway.

Super liste. Takk! Tror ikke det er signert direkte, men får dobbeltsjekke dette også.

Som sagt viktig at det defineres som kunstverk. Nå er ikke skulptur o.l. min sterke side, men i alle fall viktig å påpeke at det er direkte fra kunstner eller kunsters mellommann som Onkeljohn sier.

1 Like

Mottok i forrige uke min hittil første tollfaktura (DHL). De kjørte på med 25% mva av totalpris. Pakken var ikke merket med edition, signatur eller ikke etc. Sendte en mail tilbake med tilstrekkelig info og fikk nå en beklagelse samt opplyst at kravet er endret til 25% mva av 20% av verdien. Gikk rimelig knirkefritt :slight_smile:

Dette har vært en fin og informativ tråd. Jeg har forsøkt å oppsummere “alt” som er viktig å vite ved fortolling av kunst inne på min blogg IntoUrbanArt.no. Kom gjerne med tilbakemeldinger om det er noe som ikke er riktig eller uklart i teksten.

http://intourbanart.com/fortolling-av-kunst/

1 Like

Ser at eBay ikke er informert angående nye regler. De legger flatt på 25% ser det ut som

3 Likes