Dolkutstilling i Bergen

Jeg får dessverre ikke dratt innom (da jeg er stuck på østlandet som den eksilbergenseren jeg er), men har jo så klart sendt inn spioner. De skrøt veldig av utstillingen. All kudos til @azidops og Gategalleriet.

Hørte forresten at Dolk sitt Friele ikke var å se på utstillingen. Synd. Den er en av mine favoritter.
Har også “I’m your father” på ønskelisten… hørte den var til salgs for ca 11500 kr. God pris. :slight_smile:

Var ikke utstillingen basert på alle trykk han har gitt ut?

1 Like

At det plutselig etter 9-7 år dukker opp en haug med spesialutgaver av diverse trykk i forskjellige farger… fin, menja…

Hvorfor mener du det er kleint?

1 Like

Nei, jeg er ikke uenig med deg, og jeg kan ikke synes noe du mener er feil da meninger er subjektivt :grinning_face_with_smiling_eyes: Det eneste jeg lurte på var hvorfor Teddy Riot var et høydepunkt for deg? Hva er det med det verket og hvorfor synes du den er høydepunktet på en utstilling med mange flotte verk?

Jeg forstod det slik at verket i brunt er en utgave du ikke har sett før, og derfor var det ekstra flott å se den i brun?

Nå sa han også Police Line i samme setning, så var jo flere. Jeg er helt enig, Jeg synes selv at den bruen Teddy’en var helt rå, samme med Zooicide (som jeg faktisk etter å ha sette alle trykkene samlet er det nærmeste “skitten” kunst av Dolk på trykk). Nå synes jeg selv Old School var det stiligste motivet på utstillingen, men det var fordi jeg ikke har sett det på annet enn en PC-skjerm tidligere.

Sant skal sies, så har de jo vært i markedet noen år…

For meg som bergenser er det å gå på en slik utstilling en skikkelig nostalgitrip, men samtidig litt vemodig. Dolk er en kunstner som en gang dominerte gatene i Bergen med sine stensiler. Jeg husker jeg oppdaget han for første gang for mange år siden gjennom en stensil av Hermann Friele i ghettohabitt i Michael Krohns gate, og at jeg siden fulgte hans nye produksjoner på gaten i Bergen med glede og nysgjerrighet frem til han gav seg for noen år siden.

Nå er det så vidt jeg vet kun 5 verk av Dolk igjen på gaten i Bergen; hvorav 2 er så falmet at du må se nøye etter for å oppdage dem (Carcrush og Grenade lovers) og en er bak plexiglass (Nam). De beste dolkene i Bergen må du innendørs for å oppleve etter min mening på Kvarteret (Teddy Riot), DNB på Danmarks plass (Toy) og på Verftet (Winner og Angels). Men men, verden og Dolk går videre. Liker godt hans nye produksjon, men der han en gang laget kunst for alle lager han i dag kunst for noen få utvalgte med meget god råd. Håper han kommer med noen trykk fra sin nye produksjon slik at flere kan få mulighet til å eie og henge det på sine vegger :relaxed:

Hva innholdet i utstillingen angår så var det litt overveldende med så mye kul kunst samlet på ett sted. Samtidig vil det alltid være noen ting som fanger oppmerksomheten din ekstra og som skaper noen føleleser hos deg, som du ønsker å gå tilbake til og se på flere ganger. Slik er det i hvert fall for meg. Denne gangen var det den brune Teddyen og Police line lerretet. Så takk igjen @azidops for en flott utstilling. Håper du er fornøyd, og at bildene som var til salgs fant nye hjem :+1:

8 Likes

Er det en salgs utstilling? Evn noen som har prisene ?

God pris for selger, ikke kjøper :slight_smile:

blandet, men mange av bildene var faktisk FAIR priset.

Ja, jeg er klar over at han skrev at Police line også var ett av høydepunktene - noe jeg er helt enig i. Det var ikke lett å få svar fra rooni på hans påstand om Teddy Riot, så kanskje du kan svare; hva er det med- og hvorfor synes du Teddy’en er helt rå? :slight_smile:

fargekombinasjonen gjorde det litt mer barnslig og nøytralt, nettopp det Dolk beskriver bildet som - et motiv av seg selv!

Det er litt mer dempet og mer plasseringsvennlig som motiv - derav passer flere. Dette sier jeg selv om jeg har Teddy (vanlig) hjemme i huset.

Visste ikke at han beskriver bildet som et motiv av seg selv. Stilig! For meg gir ikke Teddy meg noen tingling noen steder (derav spørsmålene rundt “høydepunktet”), men smaken er jo som baken…

Du gir deg ikke du. Leser du hele postene mine, eller bare litt av dem? Hvis du leser de 2 postene fult ut vil du få min lekmannsbegrunnelse for hvorfor brun Teddy riot var et “høydepunkt” for meg. Det er ikke en påstand som du feilaktig skriver, men min subjektive mening og opplevelse. Hvis andre likte andre bilder bedre er det helt ok for meg.

Du kan kanskje lære meg du som kan dette hvordan jeg best skal beskrive hvorfor jeg liker et bilde? Hvorfor likte du Police line? :relaxed:

2 Likes

Skjønner faktisk ikke hvorfor dere @rooni1978 @Norpimp i det hele tatt gidder å forklare hvorfor dere liker et bilde,til en @salgesvein som tydeligvis ikke bryr seg eller har intresse av å høre deres mening og synspunkter uansett.

Kjekt at dere likte utstillingen. Har fått mye god tilbakemelding og selv synes jeg det er gøy å se alle bildene samlet på et sted. Dette er den absolutt best besøkte utstillingen i galleriets historie og til dem som trodde kongen var død kan jeg si at det ryktet er langt overdrevet. Får også tilbakemeldinger fra Finn-folket om at interessen har tatt seg opp etter utstillingen.

Siste dag er i dag, så det er siste sjanse til å få med seg hele utstillingen. Åpent fra 18-21, det blir sikkert noe å drikke i hånden og.

10 Likes

Oslo next ?

1 Like

Tenkte vi må ta med hans første trykk. Puppy Love.

Ellers kunne jo dette vært en fin gang og hatt hjemme.

2 Likes

Heftig gang ja! Hva er sakene under puppy love bildet (i passepartout)?