Dolk snakker om utstillingen på ARoS!

Dolk blir intervjuet i dagens Bergens Tidende om utstillingen i Aarhus, der han stiller ut sammen med bl.a. Andy Warhol. Blir spennende å se om dette kan løfte karrieren hans i utlandet. NB! Bilentusiaster bør kanskje ta en valium før de leser saken…

2016-08-27_Bergens_Tidende_2016-08-27_print.1.pdf (113.3 KB)
2016-08-27_Bergens_Tidende_2016-08-27_print.2.pdf (84.6 KB)

18 Likes

Takk for Pdfene!

Blir bilen mer eller mindre verd etter dette?:smiley:

1 Like

Godt spørsmål! Blir spennende å se hva som skjer med kjerra etter utstillingen!

“Boksen” på Gallei S.E gikk vel for 650k, så ser for meg denne går for mer etterpå.

Dersom jeg forstår det riktig er det alle mulige folk som besøker som vil skrape opp lamboen, ikke Dolk selv? Vil tro dette har en innvirkning på hvor mye det kan forventes at denne stiger i verdi av hærverket. Hadde Dolk selv skrapt den opp og signert den hadde det vært en annen sak. Nå er det tross alt bare han som setter en perfekt bil i et rom for andre å “imitere” hans nye stil på.

Nja, men det er jo et konseptuelt kunstverk; på samme måte som Erling Kagge kjøpte rettighetene til å stille ut en kvittering fra ICA til 265.000 kr - eller Yoko Ono sin installasjon på Astrup Fearnley-museet en gang i 2002/2003, hvor besøkende kunne banke inn en spiker inn i et lerret. Det at publikum har ripet opp bilen - og at dette er Dolk sin intensjon - ER jo kunstverket. Jeg tror ikke det gjør noe med prisen, heller tvert i mot. Men jeg tipper at hvis den noengang blir solgt videre (til f.eks. et annet museum), så blir den gjerdet inn - med riper… Det blir jo isåfall rimelig ironisk - at når bilen er “nok” skadet blir den plutselig bevaringsverdig igjen :slight_smile:

Jeg har ikke skjønt hele “Rip On/rip off-greia” til Dolk, men akkurat dette syntes jeg var bra… Det er et kunstverk som beveger folk.

Dolk = Banksy + “Skrapemannen”… Rip off! :smiley: :smiley:

Litt svart spraylakk så blir den nok god som ny igjen :+1:

Gleder meg til denne🙌

https://www.instagram.com/p/BJ2fNJtjTow/

4 Likes

Vondt!!!

1 Like

Anmeldelse av utstillingen der Dolk sitt verk får mye plass i omtalen:

4 Likes

Og til de som drømmer om å lage sine egne riper, så er det slutt:

2 Likes