D.G.A. Digital Graphic Artwork

Ser flere av de nyere Pushwagner trykkene er merket med D.G.A.

Ser at Fineart skriver dette:

'Prosessen med å lage kunst fremstilt ved hjelp av teknikken D.G.A starter på papir, lerret eller lignende hvor man tegner, maler eller på annen måte skaper kunst. Deretter blir tegningen/maleriet digitalisert i høy oppløsning ved hjelp av et kamera eller en scanner.

Neste steg i prosessen er å fintegne streker, finpusse områder i de digitaliserte bildene, legge på farger, endre farger/uttrykk. Når kunstneren er fornøyd med det kunstneriske uttrykket slåes de digitale bildene sammen og kunstneren kan trykke ut et par eksemplarer og se resultatet. Prosessen med å fargelegge, endre uttrykket, fremheve partier etc. kan gjentaes dersom kunstneren ikke er fornøyd. Når kunstneren har kommet frem til det motivet/uttrykket han/hun ønsker er det klart for å trykke opplaget.’

Ser ikke helt for meg at 75 år gamle Push sitter med pc’en og mekker på bildene sine, men det er vel slikt man har assistenter til.

Spørsmålet mitt er:

Hvordan oppleves kvaliteten på slike trykk? Har aldri sett noen ‘live’.

Blir DGA sett på som dårligere kvalitet en tradisjonelle trykkemetoder? Mindre verdi?

Er det plastikk computer-generert feeling? Har bare erfaring med screenprint og giclée trykk.

Beklager det lange innlegget
Mvh!

2 Likes

Godt spørsmål.

I grunn er vel denne prosessen ikke så veldig ulik måten man lager screens til screenprinting. Der starter de også med et høyoppløselig bilde og digitalt skiller de ulike fargene i hvert sitt lag, noe som krever ganske mye erfaring og dyktighet for å få et bra resultat. Selve trykkemetoden er selvsakt helt annerledes.

Sikkert noen som har mer å bidra med.

1 Like

Den eldre skolen foretrekker silketrykk etter hva jeg har skjønt, men har forstått at dette er en mer omfattende og dyrere prosess enn D.G.A som ikke er like vanlig i dag. Har flere trykk av Push, både eldre silketrykk og nyere D.G.A., men for å være ærlig så klarer jeg ikke å se forskjell :smile:

2 Likes

Takk for info. Har kun sett at DGA er brukt å Push sine bilder, men er antagelig en ganske vanlig teknikk.

1 Like

Dette er vel akkurat det samme som giclee trykk, altså foto/scann av et annet motiv for så å printe det ut.

2 Likes

Gard:
Er ikke Giclee ren digital repro (gjort med særdeles godt printutstyr, dog) mens DGA er digitalisert og samtidig tilført noe mht digitale medier? Altså er DGA noe mer enn en repro (Giclee)?

1 Like

Det betyr Made in Litauen

1 Like

Ser nå at disse utrykkene brukes om hverandre. Jeg vet om giclee som er det du beskriver som DGA og omvendt.

DGA: Digital Graphic Art er kunst som blir skapt digitalt, med hjelp av tegnebrett og digitale maleverktøy ; original digital grafikk skapt på en Mac eller PC.
Det er en vesentlig forskjell på DGA og Giclee. Ciclee er en reproduksjon, et original som blir avfotografert og viderebehandlet digitalt, altså kopier og ikke original.
Noen bruker begrepet DGA, selv om det ikke er original, men for at det høres bedre ut…

Det er lik Ravn under her skriver; ekstremt stor forvirring både blant gallerister og kunstnere, og dette er med på å vanne ut forståelsen av kunstverk skapt gjennom printere. Jeg har selv prøvd å googlet både her og der men selv FineArt er uklar (om enn de har en svært lang artikkel om dette på siden sin). Jeg ser kunstnere som bruker DGA om rene reproer/fotokopier, og det er vel egentlig verre enn de som sier Giclee om det som egentlig er DGA. (“synd for dem”)…

1 Like

Jeg er enig Ravn men min googling omkring dette har dessverre ikke gitt klare svar, likt det du skriver. (Jeg er forøvrig særdeles enig i at det du skriver høres betimelig ut, dog ikke verifiserbart…? Gi meg gjerne en klar link om du har, så kan jeg smelle det i bordet til alle de som kaster rundt på begrepene :slight_smile: )

DGA: Digital Graphic Art
Det ligger jo i ordet… Det skulle vel holde.:wink:
Ellers tror jeg det er bedre å søke utenfor Norge etter riktig begrep, da DGA er relativt nytt her til lands.

Tro meg - slik sunn fornuft mht ordenes rimelig klare innhold holder IKKE som forklaring til gallerister og kunstnere rundt om, og det gjør meg noe oppgitt. Derav ønsket om en link. :slight_smile:

Når jeg tenker på det burde det i utgangspunktet aldri stå DGA noe sted i den korte beskrivelsen av en edisjon. Det burde alltid stå giclee*, det betyr blekkutskrift av høy kvalitet. Når du kjøper et maleri er det alltid interessant å vite hvordan en kunstner endte opp der, men i utgangspunktet er det alltid olje på lerret (for enkelhets skyld er alle malerier dette) og det er det som står i beskrivelsen.

*Eller en mer nøyaktig besrivelse av print metoden f.eks. printertype og arkkvalitet

1 Like

Tror jeg uttrykte meg litt uklart…
DGA : Digital Graphic Art er selve metoden for framstillingen av kunsten, ved bruk av digitale maleverktøy. Altså før selve trykket/ printingen.
”Giclee” betyr «det som er sprayet”. Et uttrykk for selve printingen. Et begrep konstruert av trykkeren Jack Duganne .
Står det DGA så betyr det at verket er skapt med digitale verktøy, og ikke en reproduksjon. Uttrykket Giclee er kun trykkemetoden, brukt mest for reproduksjon og foto.
Derfor vil kunstneren bruke DGA så lenge det er en original og ikke reproduksjon.

4 Likes

Utfordringen blir da at alt skjæres over én kam, og så lenge det er særdeles stor forskjell på en kopi og et originaltverk - og hverken publikum eller gallerister er i stand til å skjelne forskjellen - så er det vel betimelig med en noe større grad av tydelig merking på printede verk?

Det er jo akkurat det samme så jeg ser ikke problemet?

Seriøst? Ser du ikke arbeidsinnsatsforskjellen på en fotokopi av et maleri og et digitalt arbeid som printes ut?

Begge er en datafil som printes ut. Hvordan de har blitt en datafil er helt uinteressant i denne sammenhengen.

2 Likes

Da bør man slutte å bruke begrepene silketrykk, litografi, koldnål, tresnitt ol. også da. Trykk er trykk. (Ost er ost…)

1 Like