COA - Certificate Of Authenticity

Jeg lurer på en sak , som jeg aner at flere lurer på. Hva betyr det egentlig at bilde/trykket leveres med COA?

At det skal være et “ekthets-sertifikat” er jo greit, men ofte er jo disse så simple at man kan begynne å lure på seriøsiteten bak å rable ned noe å kalle det for COA.

Finnes det et felles COA register? Burde det ikke det ? Hadde det ikke vært praktisk å kunne registrere kunsten sin ?

Sitter med noen trykk selv, bland annet et som er nr 22 av 50 , men COA`en har nr 603, hvor kommer dette nummeret fra?
Har kunstnerene selv et eget register ? Isåfall ,hvem følger opp dette ved videresalg?

Så hvis det er noen som har faktakunskap om dette temaet ville jeg satt stor pis på et svar i plenum.

1 Like

COA med blindstempel føler jeg meg trygg på. Kjenner ikke til noe register.

1 Like

Dette med COA stammer fra at det har blitt laget masse kopier av Banksy, derav ble Pest Control opprettet, som da kunne utstede sertifikat til de som har og kan bevise at verket deres er ekte vare.

De fleste kunstnere bruker ikke dette om man handler direkte fra dem, men ofte når man handler fra galleri eller lignende følger det med COA. Kan for noen gjøre det mer eksklusivt om det kommer med ekthetsbevis, men jeg personlig gir litt f…

Men jeg ville aldri kjøpt en Banksy uten.

Når det gjelder Dolk feks, så har HMP et register på hvem som kjøpte trykket, så der kan man evt registrere eierskifte. Men er det vits? Neppe…

2 Likes

Alt forfalskes om dagen, også COA, men det er mindre sjans for lureri med de billigere trykkene.

Banksy, eller nærmere bestemt Pest Control, har et komplett register over alle trykk og originaler som er ment for videresalg. Ved kjøp bør man registrere seg som den nye eieren. Det koster noen kroner, men er et bra system som synes å fungere.

For andre verk er provenance like viktig, altså historien bak -og sporbarheten til verket. Her er det ekstremt viktig at man kun kjøper fra en solid kilde. Det finnes mer snusk enn folk aner.

Der kom Calitzo meg i forkjøpet :slight_smile:

3 Likes

Hvor bra et COA er varierer helt fra kunstner til kunstner og organisasjon til organisasjon.

For eks. Banksy som flere har nevnt her er et COA sikkert som banken, for en del andre kunstnere derimot er det ikke verdt noe :slight_smile:

Les mer om Banksy sine COA’s her: Kjøpe Banksy

1 Like

Ikke alle leverer med COA, mens HMP har et eget register over de som har kjøpt trykk der i fra. Viktigste er at man skal kunne spore eier tilbake til orginalt utsalgssted.

2 Likes

Registrerte og betalte for eierskifte hos HMP for 6 mnd siden, har purret 4 ganger og enda ikke fått noe bekreftelse på at det er gjort.
Så er helt enig med deg, registrering av eierskifte hos HMP har absolutt ingenting for seg.

1 Like

God morgen folkens,

Bra med meninger her, det liker jeg. Men er det mulig å konkludere med noe?

Opplever innimellom på Finn.no, at selgere er “småfortvilet” over at de ikke finner COA ,men slik jeg leser innleggene her,betry det ingen verdens ting.

Går det bra og konkludere med at COA egentlig ikke betyr noe som helst i det store og det hele, ihvertfall på rimelige trykk?

1 Like

Du kan til og med dra det så langt at dersom det ikke er en Banksy du kjøper så er COA bortimot meningsløst.

“Provenance” - som jeg nevnte over, er derimot ekstremt viktig.

1 Like

@Gammel_Erik kunne du gikk meg / oss en kjapp innføring i hva Provenace er?

Limt rett inn fra det store nettet :slight_smile:

"Provenance is the history of the ownership and transmission of an object. In the art world, provenance includes the auction houses, dealers, or galleries that have sold an item, the private or institutional collections in which the item has been held, and exhibitions where the item has been displayed.

Experts are interested in the provenance of an item for several reasons, the most important of which is that well-documented provenance helps confirm that an item is authentic. Undocumented gaps of time in an object’s history could indicate that the item may be a forgery with a fabricated history. If an object was purportedly made in the 18th century, but the oldest records of its existence date to only thirty years ago, the object may not be authentic.

Exhibition history, such as documents noting inclusion in specific gallery shows, or information confirming that a piece has been displayed in a museum’s collection, is also important because this documentation confirms the location of the item through time, supporting authenticity. Previous inclusion in an important museum collection or groundbreaking exhibition can, but does not always, increase the desirability of the item to potential buyers.

The allure of celebrity is another reason why provenance is important to many collectors. For instance, buyers paid thousands of dollars for cookie jars once owned by the famous Pop artist Andy Warhol, but the same cookie jars would have sold for $25 if an ordinary collector had been the previous owner. A piece of silver or porcelain once owned by a Russian Czar or British Royalty would interest buyers attracted to the history of the object as well as collectors lured by the decorative merits of the object itself. A paper published in the Journal of Advanced Appraisal studies recommended that unusual provenance merits, on average, a 15% increase in the re-sale value of a specific item.

Finally, provenance documentation can prove that the item has not been stolen and that the current owner has a clear title for the item that can legally be passed to the buyer upon purchase.

Be wary of grandiose statements about the provenance of an item that cannot be proven with documentation. Verbal history can be interesting, but there should also be old photographs of the item in the family collection, bills of sale, and other documentation that can prove the statements are true. Memory, including family lore, is not always accurate and tends to inflate over time.

Catalogues Raisonnés
Catalogues raisonnés are complete, systematic, and critical listings of all the known works of a single artist or maker. They provide comprehensive information, including provenance, for each artwork or item recognized as created by the artist or maker at the time of publication. An expert will often begin their research by locating an object in a catalog raisonné.

Types of Provenance Documentation
You probably have some of the following types of provenance documentation for the object that you own:

Receipt, Invoice, or Bill of Sale: these documents serve to confirm the date that an item previously changed owners, and the identity of the parties involved, such as a private owner, gallery, or auction house. This document can also serve as proof that the person owns the item they are selling and therefore has a clear title for the object that can be legally passed to the buyer upon purchase.

Previous appraisal: an object may have been previously appraised, possibly as part of an estate or for insurance purposes. Because values fluctuate over time, a previous appraisal serves to document the age and ownership of an object, rather than the current value.

Inclusion in an auction/ illustration in an auction catalog: if an item has been previously included in an auction, the sale result is usually available to the public. If the auction house publishes catalogs, the item could be illustrated in the catalog for the sale.

Illustration in an exhibition catalog from a museum or gallery: if an item has been included in a museum or gallery exhibition, it will be mentioned and usually illustrated in a catalog published along with the exhibition.

Inventory number indicating de-accession from a museum or corporate collection: items held in museum or corporate collections are given inventory numbers, and these numbers accompany the work when it leaves the collection. They serve to verify that the work or object was part of this collection during a specific time period."

Majoriteten av COA jeg har fått med ved kunstkjøp tidligere har sett ut som noe en middelmådig elev i en kunst- og håndtverksklasse på ungdomsskolen kunne kopiert. Langt enklere å forfalske COA enn selve kunsten. Selv bryr jeg meg ikke det grann om COA :slight_smile:
Edit: Selvsagt noen få unntak som beskrevet tidligere i tråden, men for meg utgjør dette en sjeldenhet

1 Like

Vil anbefale å lagre all COA og bestillingsbekreftelser i en mappe mtp framtidig salg eller forsikringssak. Om det ikke følger med COA på et verk, så er det alltids greit å ha en kjøpskontrakt om du kjøper i andregangsmarkedet.

Kjedelig om det skulle dukke opp noe i ettertid… Fake, stjålet, heftelser, reklamasjon, osv… https://www.fineart.no/edoc/div/artbazaar/kontrakt.pdf

2 Likes

Veldig godt poeng! Jeg har til og med en kopi av alt på kontoret.

@Gammel_Erik Hadde håpet på en kort versjon ( for oss som liker det ) men ok,utfyllende og forklarende. :+1::+1::+1:

1 Like

Dette er spesielt viktig for mer konseptuelle kunstverk enn trykk og plakater. Ofte beskrives kunstverkets krav, begrensninger og installeringsmåter m.m. På denne måten kan også konseptuelle verk, gjerne performance eller ikke-materielle arbeider, arkiveres og videreføres.

1 Like